| |
|
  |
Japansk flickpop |
|
|
|
|
23-02-2012, 14:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 14:01)  Det där var då de mest grova generaliseringar jag hört på länge. Gudskelov har nog de flesta män inte dragning till småflickor. Ber om ursäkt men för mig låter ditt uttalande mest som pedofili och kvinnoförakt. Småflickor kanske var lite fel, jag ändrar mig till unga kvinnor. Dragning till beundran. Känns det bättre nu? Skulle du fö kunna tänka dig att hoppa upp på scenen och dansa omkring som flickorna gör? För mig är det helt otänkbart, det skulle bara resultera i ambulansfärd.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 14:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 14:11)  Småflickor kanske var lite fel, jag ändrar mig till unga kvinnor. Dragning till beundran. Känns det bättre nu? Skulle du fö kunna tänka dig att hoppa upp på scenen och dansa omkring som flickorna gör? För mig är det helt otänkbart, det skulle bara resultera i ambulansfärd. Något lite bättre kanske, ska fundera på det. Hahahaha undrar hur många visningar det skulle bli om man la in ett klipp på youtube  det skulle bergis bli bortcensurerat. Nä ambulansfärd ligger nog närmast till hands.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 13:44)  En orsak till att män i alla åldrar och i de flesta kulturer har en dragning till spontana småflickor är kanske att kvinnor med stigande ålder utvecklar tråkighet, inskränkthet och jagvetbästsyndrom?  Inte alla män har en dragning till småflickor, tack och lov. Om du har det så får det stå för dig och det är förfärligt
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag förstod att pratet om gubbsjuka skulle dyka upp på forumet så fort jag nämnde AKB48 första gången här på sajten, kvinnor verkar ha en aversion mot allt som är yngre och vackrare än de själva. Det spelar ingen roll hur mycket jag och Ruda säger att vi beundrar tjejernas talang och att vi inte har någon sexuell attraktion tillo dem så skall vi ändå sågas jäms med fotknölarna vilket jag tar illa vid mig av. Nu är det inte bara dessa japanska tjejer det handlar om utan även andra som inte passar somliga, Pernilla Månsson-Colt i trädgårdsfredag och Anne Lundberg kallas tramsiga av somliga trots att de inte är några ungdomar men upplevs som ett hot ändå eftersom de behållit mycket av sin skönhet trots ålder och är lite skämtsamt busiga. Ren och skär avundsjuka kallas det visst.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 15:46
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 15:21)  Inte alla män har en dragning till småflickor, tack och lov. Om du har det så får det stå för dig och det är förfärligt Du kanske skulle läsa mitt svar till Stintan? Jag ville inte ändra i efterhand i inlägget men jag får nog göra det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 15:47
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 15:21)  Inte alla män har en dragning till småflickor, tack och lov. Om du har det så får det stå för dig och det är förfärligt Nu får du väl ändå ge dig!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 15:56
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 23-02-2012, 13:16)  Det är ingen slump att flickgrupperna uppträder i skoluniformer och låtsas vara mentalt ungefär fem år gamla i intervjuer.
Det var det jag menade när jag sa att jag tyckte japansk flickpop är söt i små doser men ger en dålig smak i munnen.
Det gäller för övrigt inte alls bara flickpopen, gubbsjuka och unkna könsroller är den röda tråden i japansk populärkultur. Jag visste faktiskt inte att du hade så god kunskap om Japan och dess seder. Då hade jag kunnat fråga dig direkt och inte behöva gå till ett annat forum där admin är gift med en japanska och det dessutom finns en medlem med god kunskap om Japan och japanska. Men jag tror jag har fått mer neutral info därifrån. Fast skoluniform? Jo, i Aitakatta har flickorna skoluniform med kavaj, slips och svart kjol men inte i senare produktioner. Med tanke på att genomsnittsåldern ligger runt 20 hade det nog sett märkligt ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:13
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 23-02-2012, 13:16)  Det var det jag menade när jag sa att jag tyckte japansk flickpop är söt i små doser men ger en dålig smak i munnen. Det gör avundsjuka också.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:14
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 15:39)  Jag förstod att pratet om gubbsjuka skulle dyka upp på forumet så fort jag nämnde AKB48 första gången här på sajten, kvinnor verkar ha en aversion mot allt som är yngre och vackrare än de själva. Det spelar ingen roll hur mycket jag och Ruda säger att vi beundrar tjejernas talang och att vi inte har någon sexuell attraktion tillo dem så skall vi ändå sågas jäms med fotknölarna vilket jag tar illa vid mig av. Nu är det inte bara dessa japanska tjejer det handlar om utan även andra som inte passar somliga, Pernilla Månsson-Colt i trädgårdsfredag och Anne Lundberg kallas tramsiga av somliga trots att de inte är några ungdomar men upplevs som ett hot ändå eftersom de behållit mycket av sin skönhet trots ålder och är lite skämtsamt busiga. Ren och skär avundsjuka kallas det visst. Vad skulle du själv säga om gubbar närmar 60 satt o dreglade framför din dotter när hon var yngre? Tror inte en enda kvinna skulle få för sig att känna hot eller avundsjuka av den anledning du nämner. Att jag skrev gubbsjuka beror enbart på hur Ruda skrivit i sina inlägg och länken om Gravyridol, dessutom var det menat som ett skämt men du kanske inte noterade smileysen. Ruda insåg faktiskt att han uttalade sig på ett sätt som lätt kunde associeras till det jag skrev senare. Av omtanke med unga utsatta tjejer reagerar jag när jag läser sånt och det finns ju ingen anledning för dig att ta illa upp för det jag och Ruda diskuterade.
Redigerat av *Stintan*: 23-02-2012, 16:18
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:20
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 23-02-2012, 13:16)  Det är ingen slump att flickgrupperna uppträder i skoluniformer och låtsas vara mentalt ungefär fem år gamla i intervjuer. Så du kan japanska då, imponerande. Jag har ännu inte hittat någon intervju på engelska eller annat begripligt språk trots att jag har letat men du kanske kan tipsa mig om var jag kan finna en sådan. CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 16:14)  Vad skulle du själv säga om gubbar närmar 60 satt o dreglade framför din dotter när hon var yngre? Jag skulle inte ha något emot om mina döttrar som fö. har den rätta åldern hade talag nog för att vara med i en popgrupp liknande AKB48. Här dreglas inte heller även om tjejerna är söta.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:22
|

Medlem

|
Jag tror inte NÅGON man dreglar när man ser någon man gillar, ung eller gammal. Överdrifter är inget att hålla på med.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 15:47)  Nu får du väl ändå ge dig! Har du inte läst Rudas inlägg? Där han säger att alla män har en dragning till småflickor??? Tycker du det låter trevligt? Inte jag i alla fall
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:28
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 15:39)  Jag förstod att pratet om gubbsjuka skulle dyka upp på forumet så fort jag nämnde AKB48 första gången här på sajten, kvinnor verkar ha en aversion mot allt som är yngre och vackrare än de själva. Det spelar ingen roll hur mycket jag och Ruda säger att vi beundrar tjejernas talang och att vi inte har någon sexuell attraktion tillo dem så skall vi ändå sågas jäms med fotknölarna vilket jag tar illa vid mig av. Nu är det inte bara dessa japanska tjejer det handlar om utan även andra som inte passar somliga, Pernilla Månsson-Colt i trädgårdsfredag och Anne Lundberg kallas tramsiga av somliga trots att de inte är några ungdomar men upplevs som ett hot ändå eftersom de behållit mycket av sin skönhet trots ålder och är lite skämtsamt busiga. Ren och skär avundsjuka kallas det visst. Näää Malcolm - nu känner jag mig orättvist påhoppad! Nog måste man väl få tycka att en programledare är tramsig fast hon är vacker, utan att bli betraktad som avundsjuk?! Jag kommenterade inte hennes utseende åt något håll utan t o m preciserade vad jag inte gillar - att hon bryter in och tramsar till det oavsett vem som pratar. Det var definitivt hennes jobb som programledare som jag kommenterade. (Jag gissar nämligen att det är mig du menar). Vi har många bra kvinnliga programledare och många dåliga manliga, men nu var det just programmet Antikrundan som diskuterades.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 16:22)  Jag tror inte NÅGON man dreglar när man ser någon man gillar, ung eller gammal. Överdrifter är inget att hålla på med. Överdriver gör vi nog alla ibland men jag är ganska övertygad om att du förstod vad jag menade.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
23-02-2012, 16:52
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 15:56)  Jag visste faktiskt inte att du hade så god kunskap om Japan och dess seder. Det är svårt att missa att det japanska kvinnoidealet är en fnittrande lätt efterbliven trettonåring, och låtsas inte som att du inte märkt det själv. Jag har faktiskt funderat hur det kommer sig att västliga feminister helt missat all "fan service" och bisarra könsroller i japansk mainstream manga/anime riktad till barn & ungdom (exv Pokemon och Neon Genesis Evangelion), även om för all del det värsta klipps bort när de exporteras till väst. För all del lyssna på musiken om du gillar den; själv klarar jag inte att skilja musiken från resten av produkten, som jag finner beklämmande.
Redigerat av Azur: 23-02-2012, 16:56
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:52
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 16:43)  Överdriver gör vi nog alla ibland men jag är ganska övertygad om att du förstod vad jag menade. Jo, men vi bör nog försöka minska ner det. Mina mungipor är fö helt torra och det händer inget nedanför naveln heller. Jag har fö via det andra forumet fått reda på en sak som förbryllade mig lite. I Japan gör man en del saker på annat sätt än vi. När man använder japanska tecken skriver man i kolumner uppifrån och ner och dessutom från höger till vänster. Även boksidor läses bakifrån. Facktexter skrivs dock ofta som vi gör. Namn skrivs med efternamnet först. Så Tokajo Aki jag har nämnt tidigare heter Aki i förnamn.
Redigerat av Gossen Ruda: 23-02-2012, 16:53
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:53
|

Medlem

|
Hur gammal får man vara för att gilla AKB48 och är av manligt kön? Skall vi som är runt 60 begränsa oss till Lill-Babs och Lill Lindfors kanske...
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 16:55
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 16:52)  Jo, men vi bör nog försöka minska ner det. Mina mungipor är fö helt torra och det händer inget nedanför naveln heller.
Jag har fö via det andra forumet fått reda på en sak som förbryllade mig lite. I Japan gör man en del saker på annat sätt än vi. När man använder japanska tecken skriver man i kolumner uppifrån och ner och dessutom från höger till vänster. Även boksidor läses bakifrån. Facktexter skrivs dock ofta som vi gör. Namn skrivs med efternamnet först. Så Tokajo Aki jag har nämnt tidigare heter Aki i förnamn. Det förvånar mig mycket att du inte visst det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 17:04
|

Medlem

|
CITAT (caprifol @ 23-02-2012, 16:28)  (Jag gissar nämligen att det är mig du menar). . Nej, det var inte specifikt dig jag menade. CITAT (Azur @ 23-02-2012, 16:52)  Det är svårt att missa att det japanska kvinnoidealet är en fnittrande lätt efterbliven trettonåring, och låtsas inte som att du inte märkt det själv. Jag har faktiskt funderat hur det kommer sig att västliga feminister helt missat all "fan service" och bisarra könsroller i japansk mainstream manga/anime riktad till barn & ungdom (exv Pokemon och Neon Genesis Evangelion), även om för all del det värsta klipps bort när de exporteras till väst. För all del lyssna på musiken om du gillar den; själv klarar jag inte att skilja musiken från resten av produkten, som jag finner beklämmande. Jag vägrade Pokemon och Tamagochi (stavas det så) när mina barn växte upp och köpte ingen av dessa produkter till dem men nu var det intervjuer med AKB48 det handlade om. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 16:26)  Har du inte läst Rudas inlägg? Där han säger att alla män har en dragning till småflickor??? Tycker du det låter trevligt? Inte jag i alla fall Medlemmarna i AKB48 är väl knappast några småflickor och Rudas ordval var olyckligt men det är väl lika bra att hugga där det går.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-02-2012, 17:10
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 16:26)  Har du inte läst Rudas inlägg? Där han säger att alla män har en dragning till småflickor??? Tycker du det låter trevligt? Inte jag i alla fall Hoppas du nu har läst mitt tillägg. Jag uttryckte mig lite felaktigt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|