Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Japansk flickpop
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2012, 10:30
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Skrev en fråga om uttal mm i det andra forumet där det finns japankännare och hade med fyra exempel. Här är svaret. smile.gif

"Nu är du definitivt inne på något av det allra mest komplicerade i japanskan, nämligen namngivning och användning av särskilda namnkanji och hiragana för att skriva, särskilt, flickors och kvinnors förnamn.

Det går alltså att grotta ned sig i japanska för- och efternamn hur mycket som helst. I ett kort svar på ett forum får det därför bli bara att skumma på ytan. Och dina AKB48-flickors namn kan tolkas ungefär så här med efternamnet först och förnamnet sedan:

高城亜樹 Takajou (högt eller stort slott) Aki (skulle möjligen kunna tolkas som 'under trädet' dvs. i princip en liknande betydelse som efternamnet Matsushita, som betyder 'under tallen'; men aki för också tankarna till ordet för 'höst', aki, vilket med andra kanji förekommer frekvent i flickonamn på barn som är födda på hösten) Mitt tillägg, Aki är född 3 oktober 1991
          高橋みなみ Takahashi (höga bron) Minami (minami i sig kan normalt betyda 'söder' men eftersom namnet är skrivet med hiragana är det öppet för tolkningar. Så t.ex. är -mi på slutet ett typiskt ordled som betyder 'vacker').
          前田亜美 Maeda (framför risfältet) Ami (asiatisk skönhet)
          前田敦子 Maeda (framför risfältet) Atsuko ('snällt barn' alternativt 'varmhjärtat barn').

Japanska flicknamn skrivs alltmer ofta med bara stavelsealfabetet hiragana utan kanji och det traditionellt populära -ko 子 (barn) i slutet av kvinnliga förnamn har blivit mindre populärt. Men användning av olika namnkanji (jinmeiyou) är förstås fortfarande det normala. Och valet av särskilt bra kinestecken för olika positiva egenskaper är ett bra sätt för föräldrarna att ge sitt barn ett namn med positiva vibrationer så att säga!

Så över till din fråga om accenternas placering i japanskan. Och då ska redan från början sägas att japanskan inte har någon tryckaccent normalt utan snarast en tonhöjdsaccent ('pitch', musikalisk accent), lite som vår akut och grav accent alltså.

Det här innebär att japanskan ofta kan låta monoton och lite stackatoartad för en västerlännings öron. Sedan ska du dela orden i sina betydelsebärande delar, dvs. efter de ingående kanjitecknen för att förstå hur det naturliga uttalet ska bli!

Taka 高 + jou 城 och A 亜 + ki 樹,
          Taka 高 + hashi 橋 och Mina みな + mi み,
          Mae 前+ da 田 och A 亜+ mi 美 samt slutligen
          Mae 前 + da 田 och Atsu 敦 + ko 子.

Det är lättare att uttala japanska namn och ord på rätt sätt om man delar upp dem i de delar som de är uppbyggda av. Efter ett tag ser man hur orden är konstruerade så att säga. Sedan ska man också förstås ta hänsyn till mängder av regler för uttalet av stavelserna. Atsuko blir då därför i normalt uttal 'atsko' på samma sätt som man sväljer 'u' respektive 'i' i sådana ord som kopulaordet 'des' (stavat desu) och maträtten 'skiyaki' (stavat sukiyaki)."

Redigerat av Gossen Ruda: 28-03-2012, 10:32

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-03-2012, 13:15
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Intressant men komplicerat, inget man lär sig i en handvändning. I en video snyger sig Mariko Shinoda i på Atsuko Maedas run för att väcka henne och då säger Mariko bara Atsu när hon tilltalar henne och det är väl ungefär som vi säger Bettan, Lasse osv. I nedanstående vide håller Maeda Matsuko en liten uttalsskola i slutet, hos mig är det textat på engelska men vet inte hur det ser ut hos dig.

http://www.youtube.com/watch?v=PmDFFnYmuuw...feature=related

Var till beroendecenter igår och tipsade om AKB till min sköterska, får höra imorgon om hon har lyssnat.

Var det inte henne du frågade om förut?

http://www.youtube.com/watch?v=aDUCg_hUXyc...feature=related

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-03-2012, 13:28
          Länk hit: #223

Medlem

Hittade lite fler privata videos om och med tjejerna, lite kul att se.

http://www.youtube.com/watch?v=2WihZzuQlZ4

Redigerat av malcolm: 28-03-2012, 13:32

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2012, 14:29
          Länk hit: #224

Medlem

CITAT (malcolm @ 28-03-2012, 14:15) *
          Var det inte henne du frågade om förut?

Det ser ut som en reklamvideo för det spelet? hon håller på med.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-03-2012, 22:46
          Länk hit: #225

Medlem

Ja det är det säkert men jag undrade mest om det var henne du menade.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 28-03-2012, 23:28
          Länk hit: #226

Gäster

Nej usch. Varken musiken eller själva framförandet var något jag ville slå frivolter åt.

Här är något jag tycker är bättre som ni kan lyssna kolla upp.

http://www.youtube.com/watch?v=e0GqM0TqK9s

Inte för att det angår mig vad ni gillar men...

Redigerat av heinrich_stubel: 28-03-2012, 23:28

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2012, 08:35
          Länk hit: #227

Medlem

CITAT (malcolm @ 28-03-2012, 23:46) *
          Ja det är det säkert men jag undrade mest om det var henne du menade.

Jo, det snälla barnet framför risfältet. biggrin.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2012, 10:02
          Länk hit: #228

Medlem

En av personerna som hjälpt mig med upplysningar och översättningar om AKB reser till Japan idag, han har en japansk fru. Han har erbjudit sig att köpa en av deras utgåvor för test. Det är en CD + DVD. Jag får se om DVD:n går att använda, regionkodningen kan ställa till det. Vet inte om deras DVD är kodade eller om det går att komma runt. Testing, testing. Fast det dröjer drygt 2 veckor tills han är tillbaka, undrar om naglarna finns kvar då? laugh.gif

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-03-2012, 14:48
          Länk hit: #229

Medlem

Varför bränner du inte egna CD/DVD:n?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2012, 15:23
          Länk hit: #230

Medlem

CITAT (malcolm @ 29-03-2012, 15:48) *
          Varför bränner du inte egna CD/DVD:n?

Bättre kvalitet på original. Vi får se hur det går med testköpet, jag kanske kan dela med mig så småningom. Det är den här utgåvan med många godbitar som jag skall testa.

ここにいたこと(kokoni itakoto)
          【Original Edition】
          <CD>
          1.Syouzyotachiyo
          2.Overtake(Team A)
          3.Boku ni dekirukoto(Team K)
          4.Rennai circus(Team B)
          5.Kaze no yukue
          (Asuka Kuramochi、Sahihara Rino、Minami Takahashi、Yuko Oshima、Minami Minegishi、Yuki Kashiwagi)
          6.Wagamam collection
          (Aika Ota、Ami Maeda、Mika Komori、Sumire Sato、Mayu Watanabe、Jurina Matsui)
          7.Ninngyo no vacances
          (Aki Takajo、Moeno Nito、Yui Yokoyama、Tomomi Kasai、Rie Kitahara、Amina Sato、Yuka Masuda)
          8.Kimi to boku no kankei(Atuko Maeda、Tomomi Itano)
          9.iikagen no susume
          (Katayama Haruka、Haruna Kojima、Mariko Shinoda、Sayaka Akimoto、Sae Miyazawa、Rena Matsui)
          10.High school days(Team Research STUDENTS)
          11.Team B oshi(Team B)
          12.Chance no junban
          13.Beginner
          14.Ponytail and Chou chou
          15.Heavy rotation
          16.kokoni itakoto
          (AKB48+SKE48+SDN48+NMB48)

<DVD>
          1. Ponytail and Chou chou
          2. Heavy rotation
          3. Beginner
          4. Chance no junban

KIZC.117~118(CD+DVD) \3,200(tax in)

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2012, 20:39
          Länk hit: #231

Medlem

En av AKB:s första succéer var Aitakatta som kom 2006: http://www.youtube.com/watch?v=Elb1ceVVj2E

Nu har hopkoket Team Z gjort en nyinspelning: http://www.youtube.com/watch?v=m9-dssKULh0 Jag kan inte avgöra om det är en hyllning, en pastisch eller en parodi. biggrin.gif De tycks iaf ha roligt. Att det är Team Z ser man tydligt vid 3:50. Den är fö inspelad på samma plats där man spelat in den lätt hysteriska Kärleksrepet: http://www.youtube.com/watch?v=gbyq4mfxEO8

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-03-2012, 00:08
          Länk hit: #232

Medlem

Nu förstår jag inte riktigt, videon tar ju slut vid 3:50...? Har sett den förut men inte tyckt den varit något speciellt att nämna, dt som slår mig är dock att det ser ut att vara någorlunda blå himmel vilket inte brukar vara falet.

Har jättebesvär ned synen ny så det är därför jag inte varit så aktiv på tråden de senaste dagarna, kul att du skall få direktimporterat materiel, många gånger kan en köpt CD/DVD innehålla extra grejor som man inte får annars, hoppas du blir nöjd och att allt fungerar, jag har (men säge det inte till nå´n nono.gif ) bränt ett tiotal videos med gott resultat och ser inte skillnad på dem mot hur det ser ut på datorn.

Undrar vad som händer här, Yuki Kashiwagi (för det är väl hon..) verkar helt förstörd och jag uppattar det som hon vunnit eller utsetts till något.

http://www.youtube.com/watch?v=EdUHFyRsZAI

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2012, 07:12
          Länk hit: #233

Medlem

CITAT (malcolm @ 30-03-2012, 01:08) *
          Nu förstår jag inte riktigt, videon tar ju slut vid 3:50...? Har sett den förut men inte tyckt den varit något speciellt att nämna, dt som slår mig är dock att det ser ut att vara någorlunda blå himmel vilket inte brukar vara falet.

Har jättebesvär ned synen ny så det är därför jag inte varit så aktiv på tråden de senaste dagarna, kul att du skall få direktimporterat materiel, många gånger kan en köpt CD/DVD innehålla extra grejor som man inte får annars, hoppas du blir nöjd och att allt fungerar, jag har (men säge det inte till nå´n nono.gif ) bränt ett tiotal videos med gott resultat och ser inte skillnad på dem mot hur det ser ut på datorn.

Undrar vad som händer här, Yuki Kashiwagi (för det är väl hon..) verkar helt förstörd och jag uppattar det som hon vunnit eller utsetts till något.

http://www.youtube.com/watch?v=EdUHFyRsZAI

Slant på tangenterna tydligen, skall vara 3:30 när de står uppställda som ett Z. Inte bara himlen är blå, alla färger är ovanligt klara. Vet inte om det är solen som gör det, de flesta videos är inspelade i konstljus. Beträffande kvaliteten så blir givetvis en hembränd DVD samma som på datorn men jag vill ha ursprungskvaliteten. Bara att lägga upp en video på YouTube innebär en försämring. Nu har jag också hittat textningen, det är en grej man kan lägga till efter uppläggningen på Tuben, det finns en videoredigerare där.

Jag kollade igenom en massa kommentarer på videon om Yuki men blev inte mycket klokare. Hon har tydligen jobbat hårt för någonting och fått en belöning men vad framgår inte. En del kommentarer nämnde barnet men då menade man nog henne själv och inte att hon skulle ha barn, sånt meddelas nog inte på scen. Lite påfrestande med tårsprutet men så fort nånting känslosamt händer öppnas tårkranen på max. Ganska japanskt, även äldre män kan gråta på TV.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-03-2012, 07:30
          Länk hit: #234

Medlem

Jag funderade lite på om den blå himlen är datagjord och jag försökte se om molnen rörde på sig men kunde inte avgöra saken men det starka"solljuset" kan mycket väl vara strålkastare.

Så då blev du inte klokare än jag då vad det gäller Yuki:s känsloutbrott, såg en liknande video senare med en av de andra tjejerna men inte heller där gick det att få fram någon information.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2012, 08:03
          Länk hit: #235

Medlem

Det mesta ljuset kommer från solen som står lågt snett bakifrån. Förmodligen har man sen också strålkastare men inte så mycket att skuggorna försvinner.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-03-2012, 08:28
          Länk hit: #236

Medlem

Ja, de har sina trix för att få fram det de vill. Jag brukar se ett program som heter Mythbusters på Discovery där de testar olika myter, bla. hur filmscener i Hollywood är gjorda och det är inte allt som är vad det ser ut att vara.

Citera
          malcolm
          Inlägg 30-03-2012, 15:19
          Länk hit: #237

Medlem

Lite bakgrundshistoria för den som orkar läsa:

http://en.wikipedia.org/wiki/AKB48

Citera
          skånepåg
          Inlägg 31-03-2012, 18:43
          Länk hit: #238

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

[quote name='Gossen Ruda' date='29-03-2012, 16:23' post='1533229']
          Bättre kvalitet på original. Vi får se hur det går med testköpet, jag kanske kan dela med mig så småningom.
          Bättre kvalitet? Finns mycket så man kan ladda ner idag i bluray kvalitet, även genom youtube om de har en musik i högkvalite med hög bitrate, och hd men de funkar också oftas bra, även i musik, finns massor med olika sajter med just flac och annat, men inte som jag hittat just för akb, har några liveuppträdande ett av dem är i hd ^^ Men musiken är det annan sak på, men som oftast, även om det är rippat i en lägre bitrate så är det inte många som hör skillnad på 300bits och 1000bits, du får ha bra en stereo och vara en audiophil ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-03-2012, 19:59
          Länk hit: #239

Medlem

Allt försämras när man lägger upp det på Tuben, jag har laddat upp själv så jag ser skillnaden. Speciellt om inte originalet har god kvalitet. Mest vill jag ha tag på originalCD:n med ljud.

--------------------

Citera
          skånepåg
          Inlägg 31-03-2012, 20:36
          Länk hit: #240

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Gör det i high quality så minskas det inget nämnvärt, men bara mp3 eller annat i bara 100-300kbits det märker man stor skillnad på, jag konverterar ofta och har hållit på själv i ett par dagar för serier nu men bara att ställa in i programmen i youtube de borde ha rätt bra program för just det. Finns lite att läsa här http://support.google.com/youtube/bin/topi...p;topic=1733285 Får Testa på själv med hq och hd en dag tongue.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera

31 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 09:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon