CITAT (malcolm @ 10-04-2012, 12:01)

Vad är det som är så himla roligt? Jag fick ju rätt.
Malcolm, kan vi inte försöka sansa oss lite och prata
med varann istället för att ägna oss åt div personangrepp?
Jag har förstått att du och Rudan känner utpekade och påhoppade när nog diskussionen egentligen ligger på ett djupare plan än så. Ambitionen med att delta i diskussionen är
inte att racka ner på er utan handlar nog mer om "gubbsjukefenomenet" som sådant, Det är i alla fall därför jag skrivit mina "gubbsjukeinlägg" och om ni inte känner igen er i det (det vet
bara ni själva) så behöver ni absolut inte ta år er heller. Okej?
Nu till saken. Ren och skär avundsjuka skriver du och menar du verkligen att du tror att det är så, så tror jag faktiskt att du har en del personliga fördomar som du borde ta tag i. Du vill att vi ska plocka bort stämpeln som du uppfattar att vi har satt på dej, men då får du bjuda tillbaka och ta bort avundsjukestämpeln på oss kvinnor.
Gå till dej själv som man. Är du avundsjuk på yngre snyggare män än dej själv? Om inte, inse då kvinnor fungerar mer likt er/dej än du verkar tro.
Du nämner att "även om dom är få" så tror jag att du förmodligen har alldeles rätt.
Kanske känns dom lättast igen genom en överdriven jakt på "evig ungdom" och överdrivet "ungdomligt utmanande" klädsel. Det är lika vanligt förekommande hos det motsatta könet även om man kanske ska kika efter lite andra tecken. Visserligen finns det män som också klär sej i alltför "ungdomligt och utmanande" men jakten på den "eviga ungdomen" kanske mer tar sej uttryck i en plötslig överdriven fixering vid kroppsbyggande t.ex. Jakten på "lammkött" däremot är nog vanligare förekommande för män än för kvinnor. "Äldre män med unga asiatiska kvinnor" du vet. Menar du att jag som redan har min drömprins skulle vara avundsjuk på henne och skulle vilja ha den mannen själv? Knappast! Det är ju bara en karl som "blivit över", precis som de enda kvinnorna som i så fall skulle ha anledning att vara avundsjuk på yngre kvinnor.
Jag tror däremot att den sk avundsjukan lyser starkare hos män och att den dessutom faktiskt visar sej ännu längre ner i åldrarna än hos kvinnor. Du har säkert hört de rasistiska rösterna i den politiska debatten om att invandrare kommer hit och tar våra kvinnor t.ex. (Kanske inte så konstigt egentligen eftersom det liksom av naturen är hanar som uppvaktar och honor som uppvaktas.)
Du nämnde även din dotter och hennes äldre avundsjuka kollegor Är du alldeles säker på att avundsjukan har med utseende att göra. Man kan ju känna sej hotad av andra skäl, menar jag. Även om dottern ser bra ut så kanske hon även var såpass ambitiös och duktig, att de äldre kvinnorna kände sin position hotad av den anledningen?
För visst är väl tanken ganska befängd, att mäns anledning till avundsjuka i yrkeskarriären främst beror på att kollegan/konkurrenten har större muskler, snyggare rumpa eller större snopp?!