Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Japansk flickpop
          Anma
          Inlägg 16-04-2012, 08:37
          Länk hit: #361

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 08:15) *
          Fel att prata om körsång när det gäller AKB, stämmosång är bättre beskrivning. Man turas om att sjunga hela tiden. Det går att höra men då måste man vara intresserad av att lyssna efter det. Är man negativ från början är det nog svårt.

Nu var det just den där specifika videon jag pratade om, inte AKB som helhet.
          Jag var inte negativ från böran är fortfarande inte negativ, det är bara det att alla videos jag klickat på och lyssnat med AKB har för mina öron varit skitmusik. Det beror inte på förutfattade meningar, det beror på att jag helt enkelt inte gillar den typen av musik. Förlåt mig, men så är det.
          Däremot har jag inte gett upp hoppet. Kanske, kanske klickar jag på en av deras videos och bara
          "AHA! Nuuu fattar jag vad odlas gubbsjuka pratar om!" biggrin.gif

(Jag skojar när jag kallar er gubbsjuka, då du Gossen har svårt att släppa det så väljer jag att spinna vidare, men det fixar du nog att ta på rätt sätt?)

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 09:21) *
          Anma, den här jag plockat fram till dig eftersom du gillar gitarrspel: http://www.youtube.com/watch?v=IkpYpGN0kSo

Här är originalet: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PjgyH3lVI18

Hahaha... tack vad snällt av dig. biggrin.gif
          Tyvärr döljer inte gitarrerna det där schlagertrallet.

Redigerat av Anma: 16-04-2012, 08:39

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 08:48
          Länk hit: #362

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Anma @ 16-04-2012, 09:37) *
          Nu var det just den där specifika videon jag pratade om, inte AKB som helhet.
          Jag var inte negativ från böran är fortfarande inte negativ, det är bara det att alla videos jag klickat på och lyssnat med AKB har för mina öron varit skitmusik. Det beror inte på förutfattade meningar, det beror på att jag helt enkelt inte gillar den typen av musik. Förlåt mig, men så är det.
          Däremot har jag inte gett upp hoppet. Kanske, kanske klickar jag på en av deras videos och bara
          "AHA! Nuuu fattar jag vad odlas gubbsjuka pratar om!" biggrin.gif

(Jag skojar när jag kallar er gubbsjuka, då du Gossen har svårt att släppa det så väljer jag att spinna vidare, men det fixar du nog att ta på rätt sätt?)
          Hahaha... tack vad snällt av dig. biggrin.gif
          Tyvärr döljer inte gitarrerna det där schlagertrallet.

Trallet + gitarren i skön förening. laugh.gif

Beträffande gubbsjukan så har jag kommit till insikt om att de som fortfarande babblar om detta helt enkelt inte har skådat ljuset än, nån gång kanske även deras ögon öppnas. Jag hör ett eko av Nils Ferlin. Konstigt att även Motti, Silos, Merlin68 och Gita drabbats. Vete 17 hur det gått till, kanske en genusforskare kan reda ut/krångla till även detta?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 16-04-2012, 08:50
          Länk hit: #363

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 09:48) *

Beträffande gubbsjukan så har jag kommit till insikt om att de som fortfarande babblar om detta helt enkelt inte har skådat ljuset än, nån gång kanske även deras ögon öppnas. Jag hör ett eko av Nils Ferlin. Konstigt att även Motti, Silos, Merlin68 och Gita drabbats. Vete 17 hur det gått till, kanske en genusforskare kan reda ut/krångla till även detta?

Ni kanske blivit hen allihopa?

Vad det gäller musik har jag alltid haft lite mer manlig smak, om man nu kan definera musik som hon och han.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 12:43
          Länk hit: #364

Medlem

CITAT (Anma @ 16-04-2012, 09:50) *
          Ni kanske blivit hen allihopa?

Vad det gäller musik har jag alltid haft lite mer manlig smak, om man nu kan definera musik som hon och han.

Om du har manlig smak borde du väl gilla flickorna här? rolleyes.gif

Ett test bara, jag har länkat till den här låten ett par gånger men här är en lite kortare variant med Yuki & Mika. Vad tycker du om framför allt musiken? http://www.youtube.com/watch?v=mMLlv-6Tnwo Jag skulle vilja ha sången med lite lägre tonhöjd man det är svårt att fixa i efterhand. Kanske passar den till texten som är en tårdrypande historia.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 16-04-2012, 15:09
          Länk hit: #365

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 13:43) *
          Om du har manlig smak borde du väl gilla flickorna här? rolleyes.gif

Ett test bara, jag har länkat till den här låten ett par gånger men här är en lite kortare variant med Yuki & Mika. Vad tycker du om framför allt musiken? http://www.youtube.com/watch?v=mMLlv-6Tnwo Jag skulle vilja ha sången med lite lägre tonhöjd man det är svårt att fixa i efterhand. Kanske passar den till texten som är en tårdrypande historia.

Av någon anledning kommer jag att tänka på musiken som jag är uppvuxen med hemifrån.
          http://www.youtube.com/watch?v=GMdL7SP1s0U

http://www.youtube.com/watch?v=ZB5hGCtvjhc...feature=related

Ja herregu, att jag blev folk öht...

(Med manlig smak menar jag hårdare musik)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 16:01
          Länk hit: #366

Medlem

CITAT (Monica i Nässjö @ 15-04-2012, 11:53) *
          Men diskussionen handlar väl egentligen inte om att kjollängden är kort, att det är vanligt förekommande i Japan eller att samma fenomen finns här, det handlar väl om varför ni visar ett sånt brinnande intresse för dessa unga kvinnor? Jag är ganska övertygad om att hade det handlat om Ami Diamond eller Spice Girls så hade reaktionerna blivit precis de samma med gliringingar och skämt om gubbsjuka, tyvärr.
          Men nu bedyrar ni ju att det bara handlar om deras kvalitéer som underhållare så okej, jag tror er. Måste dock erkänna att jag har väldigt svårt att se de kvalitéerna flirting.gif

Brinnande intresse? Hrrm, host, host. Ursäkta rethostan. rolleyes.gif När man blir påhoppad och misstänkliggjord finns det en viss risk att man överdriver för att retas och driva med påhopparna. Säg intresse istället, åtminstone för min del.

För min del är detta en ny värld att utforska, inte bara AKB utan även Japan och hela samhället. Om jag nu håller mig till AKB så vidhåller jag att detta är för mig ett nytt sätt att underhålla. Visst släpar västliga artister med sig dansare ibland men i det här fallet är det dansarna själva som är artisterna.

Det är nog dansen i sig som är den viktigaste ingridiensen för mig, kanske för att jag inte dansar själv. Tycker mycket om att se på dans även om jag inte gillar allt. Tävlingsdans är för konstlad, jazzbalett också ofta för extrem. Klassisk balett kan ha sina kvalitéer bara man slipper se dansarna röra sig framifrån eller bakifrån, de springer otroligt fult med fötterna pekande ut åt sidan. Jämfört med AKB:s spänstiga steg är det stor skillnad. Det är kanske ingen stor danskonst de presterar men glädjen att röra sig i grupp lyser lång väg. Just detta med 16 eller fler på scenen samtidigt ger en bra massverkan, ibland är de perfekt synkroniserade, ibland lite uppdelade i smågrupper.

Musiken gör sitt till, kanske inte mästerverk men tillräckligt bra för att jag skall gilla den. Jag blir glad av den medryckande musiken och det är vackert så. Givetvis gillar jag inte allt, det finns bottennoteringar även där. Sen tillkommer dansen som är integrerad med musiken på ett bra sätt.

Till detta tjejerna själva, söta och vackra för det mesta. Kläderna medverkar också till detta. Det där med kjollängden är ett litet kapitel för sig. Jag noterar detta, snygga spiror är ett plus, men det är bara en liten del av helheten. Jag fäster garanterat mindre positiv uppmärksamhet till detta än den negativa uppmärksamheten som negativisterna gör. Har ni inget vettigare att göra än att glo på flickben? Det där med skoluniformer mm har jag berört förut, inget jag tänker på eller drar några växlar på.

Dravlet med gubbsjuka är just bara dravel. Det är inte jag som drar fram dessa tjejer, de bara finns där på nätet. Varför skulle jag låta bli att titta på dem eller framhålla deras kvatitéer bara för att de är unga och jag äldre? Jag ser det bara som avundsjuka och förutfattade meningar som egentligen bara diskvalificerar klagarna att yttra sig. Gör något vettigare.

För mig blir detta en attraktiv helhet, musik, dans och tjejerna tillsammans. Sen är det lite kul att försöka känna igen de olika medlemmarna, kul men jobbigt. Nu har jag även hittat en sida med alla texter vilket ger ytterligare en del. Japaner tycks älska olycklig och obesvarad kärlek. biggrin.gif

Jag nämnde grupp ovan och det är nog en dal av AKB:s framgång. Enligt en Japankännare jag har kontakt med är japaner mycket gruppinriktade, gruppen går före individen. Först är det familjen, alla håller familjen högt. Sen blir det skolan, alla brinner för sin klass och sin skola och satsar på sina studier. I vårt konstiga land är det i vissa kretsar märkligt nog poppis ju okunnigare man är. Eller om man bränner ner sin skola, verkligen kreativt. Sen går man ut i arbetslivet och då är det företaget som gäller.

Så, en liten kortfattad betraktelse. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 16:28
          Länk hit: #367

Medlem

CITAT (Anma @ 16-04-2012, 16:09) *
          Av någon anledning kommer jag att tänka på musiken som jag är uppvuxen med hemifrån.
          http://www.youtube.com/watch?v=GMdL7SP1s0U

http://www.youtube.com/watch?v=ZB5hGCtvjhc...feature=related

Ja herregu, att jag blev folk öht...

(Med manlig smak menar jag hårdare musik)

Finns beröringspunkter men inte mycker mer än att allt är musik, samma universum men ljusår emellan.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-04-2012, 16:32
          Länk hit: #368

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 09:48) *

Sommarhumla verkade också vara en av de upplysta i början av tråden men sedan har man inte hört något mera, kanske beroende på allt tjafs som kom in allt eftersom. Tråden har ju tyvärr farit iväg till något som det inte var meningen att den skulle bli.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 16:41
          Länk hit: #369

Medlem

CITAT (malcolm @ 16-04-2012, 17:32) *
          Sommarhumla verkade också vara en av de upplysta i början av tråden men sedan har man inte hört något mera, kanske beroende på allt tjafs som kom in allt eftersom. Tråden har ju tyvärr farit iväg till något som det inte var meningen att den skulle bli.

Vi får agera draglok och dra den rätt, fast lite utvikningar tål den. Det är ju faktiskt en av de mest aktiva och välbesökta trådarna just ju. laugh.gif

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-04-2012, 16:59
          Länk hit: #370

Medlem

Precis och förhållandevis "utan" bråk, AKB näns tom. av andra i fler trådar utan att just du och jag sagt något. biggrin.gif

Mer gitarr, kan du uppfatta vem som spelar?

http://www.youtube.com/watch?v=dpzQvhxGdUU...feature=related

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 17:31
          Länk hit: #371

Medlem

CITAT (malcolm @ 16-04-2012, 17:59) *
          Precis och förhållandevis "utan" bråk, AKB näns tom. av andra i fler trådar utan att just du och jag sagt något. biggrin.gif

Mer gitarr, kan du uppfatta vem som spelar?

http://www.youtube.com/watch?v=dpzQvhxGdUU...feature=related

Jo, det verkar vara en populär coverlåt.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-04-2012, 18:56
          Länk hit: #372

Medlem

Miki Kato heter hon visst, googlade lite efter maten men det dök upp en massa teklamskit för så jag lyckades inte läsa vad där stod.

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-04-2012, 19:36
          Länk hit: #373

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 21:48) *
          Man kan nog fylla en hel tråd med detta, jag gör en chansning. biggrin.gif Malcolm ledde in mig i denna avlägsna värld med denna video: http://www.youtube.com/watch?v=Elb1ceVVj2E

Jag börjar nog tro att man kan det, inte ens motståndarna kan låta bli att engagera sig. coolgleam.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-04-2012, 20:33
          Länk hit: #374

Medlem

En snabbgenomgång för nytillkomna, där fanns tom. sådant som inte ens jag sett eller hört. biggrin.gif

http://www.youtube.com/watch?v=-fTRM0hXNO0

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2012, 21:42
          Länk hit: #375

Medlem

CITAT (malcolm @ 16-04-2012, 21:33) *
          En snabbgenomgång för nytillkomna, där fanns tom. sådant som inte ens jag sett eller hört. biggrin.gif

http://www.youtube.com/watch?v=-fTRM0hXNO0

Usch vilken blandning. laugh.gif Kreativiteten flödar.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-04-2012, 23:13
          Länk hit: #376

Medlem

Man kan bli nervös för mindre men där fanns en del som jag skulle vilja höra hela av så jakten fortsätter. biggrin.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-04-2012, 10:42
          Länk hit: #377

Medlem

Mariko uttalar sig om Atsus avhopp från AKB men säger sig själv inte ha några planer på att lämna gruppem förrän kroppen säger ifrån. Skönt!

http://tomkono.blogspot.se/2012/03/mariko-...suko-maeda.html

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-04-2012, 11:06
          Länk hit: #378

Medlem

CITAT (malcolm @ 17-04-2012, 11:42) *
          Mariko uttalar sig om Atsus avhopp från AKB men säger sig själv inte ha några planer på att lämna gruppem förrän kroppen säger ifrån. Skönt!

http://tomkono.blogspot.se/2012/03/mariko-...suko-maeda.html

Hmm, där fanns fler artiklar om saken. Det blev nog en chock för japanerna, frågan är om det blir fler avhopp från de övriga sex på toppen? Nån gång måste det ske.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-04-2012, 11:19
          Länk hit: #379

Medlem

Kommer det säkert att bli men som tur är finns de "gamla" videosarna kvae så man kan fortsätta njuta, har lyssnat på en del av de först upptäckta nu på morgonen och slogs av att numera känner man igen de flesta och tom. kan namnen på en del vilket knappast var fallet i början av vår Japankarriär.

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-04-2012, 11:43
          Länk hit: #380

Medlem

Det var den 02-02-2012, 17:29 som AKB först introducerades på Odla men då hade jag redan lyssnat på dem ett tag och var lite tveksam till vilket klipp jag skulle presentera men det blev inga som helst rektioner då.

Citera

31 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 08:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon