Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 18 19 20 21 22 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Japansk flickpop
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-04-2012, 13:33
          Länk hit: #381

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

På tal om äldre klipp. Man kan lätt se att tjejerna blir äldre och utvecklas på olika sätt. Här är en PV från utgivningen 2009 av Kimi no koto ga suki dakara. Tjejerna är här mellan 14 0ch 19. http://www.youtube.com/watch?v=PjgyH3lVI18 Ett år senare kom denna från ett scenuppträdande. En del tjejer har verkligen förändrats på ett år. http://www.youtube.com/watch?v=H3GLZFX2Be4

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-04-2012, 13:42
          Länk hit: #382

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Visst är det skillnad och numera är inte Mriko så mycket längre än många andra.

När det gäller huruvida de kan spela instrument själva så hittade jag detta alldeles btss,

http://sgcafe.com/2012/01/akb48s-next-sing...t-baby-blossom/

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-04-2012, 17:29
          Länk hit: #383

Medlem

Nu till kultursidan. biggrin.gif Jag har blivit fascinerad av denna video, Koi no onawa, men har inte riktigt förstått vad det handlar om. http://www.youtube.com/watch?v=gbyq4mfxEO8 Fast först gällde det en fråga om register på japanska. Här kommer svar från Göran, gift med en japanska, och en fd journalist med stora kunskaper om Japan, Arne. Inget är enkelt på dessa öar.

Göran: "Det går utmärkt. Man sorterar efter kanji-tecknets uttal (dvs hur det skriva med kana). Kana sorteras enligt gojuon ("50 ljud"). Läs mera här: http://en.wikipedia.org/wiki/Goj%C5%ABon

1:a sortering
          a - ka - sa - ta - na - ha -ma -ya - ra -wa

Inom varje grupp sorteras på vokalen:
          a, i, u, e och o

Det blir alltså:
          a-i-u-e-o-ka-ki-ku-ke-ko-sa-shi-su-se-so-ta-chi-tsu-te-to etc.
          Så sorterar man ett antal städer i gojuon-ordning blir det:
          Aomori
          Osaka
          Takasaki
          Tokyo
          Nagoya
          Fukuoka (sorteras på hu!) "

Arne: "Du frågar efter om det går att ställa upp en ordbok där man söker med hjälp av kanjitecknen. Och svaret är förstås att det går bra. Men det är inte fullt så enkelt som Göran skriver. Det han talar om är att man kan göra en japansk ordbok med hjälp av rômaji, dvs. att man slår på det japanska uttalet.

Men det är en annan sak att söka efter själva kanjitecknet i en stor kanjiordbok. Dvs. att du ser ett kinestecken och inte alls vet vad det är för tecken eller hur det uttalas men vill veta närmare betydelsen och uttalet. Och då använder man vanligen ett system uppbyggt av s.k. radikaler. Det är historiskt sett 214 särskilda karaktäristiska delar av ett kinestecken och som man har som byggsten i det sökta kanjit. Det här har japanerna ärvt från kinesiskan.

Så man analyserar därför vilken radikal som är den viktigaste i det aktuella kinestecknet och utgår från detta. Sedan kan man räkna antal streck i tecknet och närmare bestämma vad det är för kanji. Många tecken har flera radikaler i tecknets uppbyggnad så det är viktigt att veta under vilken radikal tecknet är klassificerat i en kanjiordbok.

Som du förstår är det alltså inte så lätt att slå på ett okänt tecken; man måste lära sig steg för steg och kunna analysera tecknet. Men det går bra att köpa kanjiordböcker som berömda Nelson eller New Nelson m.fl. vilka är klassiska wa-ei jiten alltså japansk-engelska kanjiordböcker.

För den som vet hur ordet uttalas blir det genast lättare och då är Görans förslag om en ordbok uppställd enligt 'tabellen med de femtio ljuden' bra att ha. Jag kan rekommendera Kenkyushas olika ordböcker som finns att köpa även här i Sverige. Men det är även här i de aktuella 5:e upplagorna av Kenkyushas ordböcker lite svårare än tidigare att slå i dem eftersom de numer är strikt uppställda enligt romajiordningen. I 4:e upplagorna av Kenkyushas berömda lexikon var istället uppställningen direkt med västerländska latinska bokstäver. Det var för många västerlänningar därför enklare och snabbare att slå i dessa versioner av ordböckerna."

Jag: "Tackar båda. Det går alltså men inte så enkelt som hos oss. Fast där kom faktiskt en förklaring till hur medlemsförteckningen på videorna är uppställd. Har inte fått kläm på ordningen men nu klarnade det lite.

Annars har det mörknat ordentligt sen jag började översätta texten till Koi no onawa via Google. Jag får ett hum om vad det handlar om men antingen har textförfattaren varit drogad eller så har översättningsprogrammet vissa brister. Jag tror på det senare alternativet.

"warui yatsunya zeni ga tobu yo onnatachi wa okappiki" blir på engelska "I fly sen Nya bad guy women detective" Goddag yxskaft ungefär."

Arne: "Ja Åke, det är inte alltid speciellt lätt med översättningar från japanska vare sig det är Googledito eller manuella gjorda av människor. Och när man dessutom blandar in associationer till kulturella företeelser som japanska jidaigeki-filmer på TV och bio kryddat dessutom med ett allmänt bildspråk och språkliga koder så blir det inte lätt!

Den mening du citerar ger t.ex. kopplingar till japanska TV-serier typ kostymfilmer (period drama, costume drama) vilka beskriver Edo-periodens liv mellan ca 1600 till 1870 med samurajer, oiran geishor, hantverkare men även enklare folk osv i den 'flytande världen' som den här tidens Tokyoliv har kallats med dramatiska händelser som bråk och bränder ('Edo no hana', 'Edos blommor' som är en förskönande omskrivning) etc.

Hela sången Koi no onawa ('kärlekens rep') är fullkomligt full av referenser till sådana här jidaigeki (kostymfilmer från Edo-perioden).

Och i sådana här jidaigeki finns berömda karaktärer som den uppdiktade Zenigata Heiji vilken är en detektiv (okappiki) som fångar skurkar genom att slänga en viss typ av mynt (zeni) med fyrkantiga hål på 'the bad guys', 'warui yatsu'.

På den här LÄNKEN kan du se omslaget på den skiva med Team Z där Koi no onawa är första låtspåret och sång nummer fyra är sedan en låt om Zenigata Heiji. I bildmitten ser man just den här berömda filmkaraktären detektiven Heiji."

Jag: "Jag bugar mig på japanskt vis nästan ända till golvet. Tack så hemskt mycket för att du berättar allt detta. Jag vet inte om du tittat på filmerna på Tuben och sett min kommentar/fråga om vad filmen föreställer. Om det är en kärleksvisa eller en gammal japansk krigsdans för jag blev inte klok på det. Jag var tydligen inte helt fel ute med tanke på vad du skrivit. Ingen har svarat på över en vecka så troligen är det inte bara jag som är tveksam.

OM du sett på filmerna så har du säkert också sett just ett sånt kastmynt på slutet. Fast den här gången kastat av en ögonfager tjej som tycks ha rymt från ett Mangamagasin. Det får ju bara förekomma flickor hos AKB.

Att det inte finns någon engelsk översättning kanske beror på detta med alla inhemska referenser, hur 17 får man in det i en sångtext?

Hälsningar och återigen tack. Åke"

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-04-2012, 20:04
          Länk hit: #384

Medlem

Jag har heller ingen aning om vad den handlar om och har inte hittat någon textad version fast jag har letat, låtem är säkert inte helt lätt att framföra så det verkar inte finnas fler utföranden av den heller.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-04-2012, 20:12
          Länk hit: #385

Medlem

Så här blir den översatt via Google, lite Goddag yxskaft alltså. Noterade att ca 25 personer kollat tråden sen jag la ut ovanstående. Forumets populäraste? rolleyes.gif

I go there with your brother Choi
          but what´s the hurry?
          I want to hear a little bit
          where were you last night

Fight and fireworks
          also fallen in love with swollen
          I´m Hana Edo
          eight hundred and eight town
          just say when

Give me your white rope of love
          has not been mentioned in other evidence of cheating
          give me your white rope of love
          now you just stop your lies I

I fly sen Nya bad guy
          women detective

It´s strange incident Te have
          I heard bifurcated
          mr proprietress of that tenement

I have seen say

Terms of overnight
          I forgot
          I Tobokeyo Tatte
          I already know all

I´ll let you come to the magistrate´s office
          in the judgement in front of the government Ukero now

I´ll let you come to the magistrate´s office
          Hey´ll run away again
          meek white

I fly sen Nya bad guy
          is a serious women detective

I´m still in love
          is also hate crime
          palm can not pay edo
          compassionate compassionate
          there is no form of sen angle

Give me your white rope of love
          has not been mentioned in other evidence of cheating
          give me your white rope of love
          now you just stop your lies I

I fly sen Nya bad guy
          women detective
          I fly sen Nya bad guy
          is a serious women detective

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-04-2012, 21:16
          Länk hit: #386

Medlem

Visst är det här forumets populäraste tråd, varför skulle annars besöksfrekvensen vara så hög, kanske beror det på att här är ändå ett specifikt ämne även om en del försöker röra til det för oss. Hr googlat vidare på låten men inte hittat något matnyttigt, verkar vara någon slags galen plojgrej men jag vet inte.

Hur som helst måste jag logga ut nu, ser knappt vad jag tittar på längre och det svider som eld i högerögat, känns ungefär som svetsblink.

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-04-2012, 07:27
          Länk hit: #387

Medlem

Stackars lilla rädda flicka men är man rädd så är man...

http://www.youtube.com/watch?v=FPLJ-Cv8aRs

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-04-2012, 12:25
          Länk hit: #388

Medlem

Allt skall de då utsättas för. biggrin.gif

http://www.youtube.com/watch?v=oCLd91XB-kc...feature=related

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2012, 14:08
          Länk hit: #389

Medlem

Det fanns i dagens pappers-GP en lång artikel om Japan och mangaserier där det finns förslag om att censurera det värsta. Protester givetvis. Lite referenser till övriga samhället också särskilt den företeelsen där flickpopen kan inordnas nämligen kawaii. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kawaii Jag kan hålla med om att tjejerna ser söta ut och det är givetvis meningen, kläder, blomma i håret mm gör sitt till. jag ser dock inget fel och lägger inte några övriga preferenser på detta. Det verkar som om japanska ungdomar, främst flickor, strävar efter att se så unga och söta ut som möjligt. Detta även utanför underhållningsbranchen. Verkar vara ett trevligt land. biggrin.gif Jämför gärna med vårt land där tjejerna från ca 10 år försöker se så gamla och fula ut som möjligt. Detta vänder vid ungefär 25-30 när man fösöker få tillbaka den flydda ungdomen. Jag hade en arbetskamrat som aldrig blev äldre än tjusju. Enligt henne själv. biggrin.gif Runt 40-50 kommer den grymma verkligheten ikapp och man blir tant, klär sig därefter och sitter på olika forum och hackar på alla yngre för att inte tala om de män som intresserar sig för yngre kvinns och ungdomar. rolleyes.gif Undantag finns.

Redigerat av Gossen Ruda: 18-04-2012, 14:13

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-04-2012, 15:09
          Länk hit: #390

Medlem

Mina döttrar har aldrig varit intresserade av att se så där Japansöta ut men yngsta dottern är helt otrolig på att teckna manga och hon gör det så bra att jag till att börja med trodde att hon kopierat någonstans ifrån Hon köpte även en del sådana tidningar när hon var yngre vilka jag tyckte var rena skiten med ett stereotypt seende på kvinnor och flickor. Sonen (23 år) har konstigt nog börjat rita My little pony på sin dator och till och med köpt en ritplatta för ändamålet. Han är tom. med på någon sida där flera håller på med sådant och det är inga barn som gör det. Han skrev även en berättelse på engelska som han illustrerade och det var ingen kort historia heller utan på ett tjugotal tättskrivna sidor. Det skulle hans forna lärare se, han som var urusel på engelska och knappt kunde skriva på svenska ens. Roligt att han har förkovrat sig i alla fall och här kommer ett smakprov på hans konst.

Bifogad bild

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2012, 15:39
          Länk hit: #391

Medlem

jag köpte några nummer av Manga mania som började ges ut för ca 5 år sen. Den fick så mycket uppmärksamhet innan men det blev bara 5 nr för mig. Inget att ha, ojämn och låg kvalitet på teckningarna och handlingen skall vi tala tyst om. Då är jag, eller har varit, ett stort seriefan men detta passade inte mig.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-04-2012, 15:43
          Länk hit: #392

Medlem

Jag har aldrig köpt någon sådan tidning men tjuvläste ett par stycken av dotterns, annars har jag också läst en hel del serier och har alla i Sverige utgivna Asterix fast dessa fick inte barnen röra när de var små.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2012, 17:32
          Länk hit: #393

Medlem

Beträffande skivköpet i Japan gick det om intet, har gjorde två försök men gav upp. Det är en djungel med olika varianter. Det är dock inte helt kört, nu har jag valt ut en titel på amazon.co.jn som hans svärföräldrar skall försöka inhandla. Sen får den följa med paketet dessa skickar varannan månad hit med livsnödvändiga ting som te och snacks. biggrin.gif

Jag frågade dessutom hur tjejerna är klädda och här är svaret:

"Japanska tjejer är oftast mer utmanade klädda än svenska tjejer. Då menar jag inte utmanande i form av att visa hud – utan mer färger, mera udda detaljer. Korta kjolar är vanliga – kanske ett arv från skoluniformen som föreskriver hyfast kort kjol och knästrumpor för alla tjejer. Skoluniform är ju obligatorisk – så man ser ofta horder av likadant klädda tonåringar. Kanske därför de vill bryta av med annorlunda kläder på fritiden. “Kawaii” – överdrivet kvinnligt sött – är en av många klädstiler som man ser. Jag skulle inte säga att man se mycket – men en del. Stötte även på en del “costume play”-klädda tjejer – typ 1700-talsklädsel. Numera är jag så van att jag inte noterar alla dessa stilar. I Sverige skulle de säkerligen bli uttittade!"

Det är verkligen ett annorlunda land.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-04-2012, 17:59
          Länk hit: #394

Medlem

Jag försökte googla fram en livecamera från gatulivet i Tokyo just för att se hur vanligt folk var klädda men hittade ingenting intressant. Nu försökte jag inte så länge men det borde gå att få fram, Synd att skivköpet inte funkade men du har ju tydligen en chans till och det går kanske att direktimportera och handla via nätet. Jag har kollat om det finns T-shirts med AKB att köpa men inte hittat några snygga fast sådana kan man göra själv om man har ett strykjärn och speciellt "papper" till skrivaren.

Jag skulle gärna vilja åka till Japan men ekonomin är inte den bästa just och även om den var det så sätter hälsan stopp för det och så är det kanske inte så hmla skoj att åka ensam heller. Vad det gäller biljetter till AKB:s konserter så verkar det hopplöst att få tag i några och många gånger lottar de ut vilka som skall få köpa. Läste på deras hemsida att det är bara sex personer "over-seas" om får köpa biljetter och hur stora är chanserna då så det blir till att lyssna på tuben även fortsättningsvis.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-04-2012, 06:14
          Länk hit: #395

Medlem

CITAT (malcolm @ 18-04-2012, 13:25) *

Orkar inte titta såna hopklipp, det är för mycket med svadan och alla texter som dyker upp i rutan. Typiskt Japan, det är likadant i Manga-magasinen med en massa texter överallt. Men en fråga, har du kläm på vilken melodi man hör vid 0:45? Jag tror det är en av gruppens för jag har hört den förut som bakgrund men ännu inte hittat den på Tuben.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-04-2012, 21:23
          Länk hit: #396

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2012, 07:14) *
          Orkar inte titta såna hopklipp, det är för mycket med svadan och alla texter som dyker upp i rutan. Typiskt Japan, det är likadant i Manga-magasinen med en massa texter överallt. Men en fråga, har du kläm på vilken melodi man hör vid 0:45? Jag tror det är en av gruppens för jag har hört den förut som bakgrund men ännu inte hittat den på Tuben.

Hmm, malcolm har inte varit här på hela dagen? Hoppas han mår bra. Jag hittade fö svaret själv, den hade gömt sig bland alla favoriter. biggrin.gif http://www.youtube.com/watch?v=s_2Uz2Z9IkA

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-04-2012, 21:32
          Länk hit: #397

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det var väl idag han skulle till sjukhuset.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-04-2012, 21:37
          Länk hit: #398

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-04-2012, 22:32) *
          Det var väl idag han skulle till sjukhuset.

Aha, det kan stämma. Jag håller aldrig reda på sånt, jag är konstant datumblind.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-04-2012, 20:45
          Länk hit: #399

Medlem

Var till ögonklinikrn för efterkontroll men blev skickad till neururologen och hät blrv jsg inlsgd, sonen kom hit med min lap top men det rär hopplöst med 15" skärm 0ch pekplatta istället för mus

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-04-2012, 20:59
          Länk hit: #400

Medlem

CITAT (malcolm @ 20-04-2012, 21:45) *
          Var till ögonklinikrn för efterkontroll men blev skickad till neururologen och hät blrv jsg inlsgd, sonen kom hit med min lap top men det rär hopplöst med 15" skärm 0ch pekplatta istället för mus

Ojdå, hoppas de hittar felet och kan åtgärda det. God bättring önskas.

--------------------

Citera

31 sidor V  « < 18 19 20 21 22 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 08:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon