Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Japansk flickpop
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-05-2012, 21:09
          Länk hit: #541

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hittade en lite bättre version av Yokaze no shiwaza utan hångel. http://www.youtube.com/watch?v=XNNuVDI1gv4

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-05-2012, 21:36
          Länk hit: #542

Medlem

Har nu fått svar på mina namnfrågor över japanska motorfordonstillverkare. Det började med Suzuki som betyder träbjällran, här kommer några till. Läs och lär.

Kawasaki, 川崎, är en stad som ligger omedelbart söder om Tokyo och norr om Yokohama. I Kawasaki-shi finns många tyngre industrier. När man åker bil eller tåg från centrala Tokyo söderut utmed Tokyobukten så passerar man omärkligt från stad till stad; det är ett sammanhängande storstadsområde det handlar om. Kanjitecknen i Kawasaki betyder dels ’flod’ och dels ’udde’ men även ’liten halvö’. Det är ett geografiskt namn som beskriver platsens läge vid Tokyobuktens västra del.

Yamaha, 山葉, betyder ’berglöv’. men är efternamnet på Torakusu Yamaha, trotjänare och vasall till Tokugawa-shogunen under 1800-talets andra hälft och den som grundade föregångaren till det som nu är Kawasaki Corporation där både musikinstrumenten och motorcyklarna ingår. Musikavdelningen är dock äldst och grundades redan på 1800-talet medan Yamaha Motors kom till så sent som 1955.

Honda, 本田, betyder ungefär ’huvudrisfältet’. Namnet är efternamnet på grundaren Sōichirō Honda som startade föregångaren till dagens Honda redan 1937; i början var man bl.a. underleverantör till Toyota.

Toyota, トヨタ, är en variant på efternamnet 豊田 (Toyoda) som grundaren Kiichirô Toyoda hette. För att få en renare grafisk design på logotypen när man skriver företagsnamnet med katakana så tog man bort 'da' i slutet av namnet och ändrade till 'ta'. Alltså istället för 'da' ダ så blev det 'ta' タ där de två små strecken uppe till höger i 'da'-tecknet är borttagna. Namnet kan tolkas som bl.a. ’det rikt givande (producerande) risfältet’. Toyota grundades 1937.

Mazda, マツダ (med katakana skrivet 'matsuda'), som är en ledande gud Ahura Mazda i Zoroastrismen (det är ’livets gudom och alltings upphov’) men även efternamnet på grundaren av Mazda Jujirô Matsuda som skrev efternamnet 松田 vilket betyder ’tallfält’ eller ’risfältet under tallen’.

Nissan, 日産, betyder ungefär ’dagens skörd’ eller ’dagens produktion’ men är egentligen en förkortning av det ursprungliga namnet Nippon Sangyô K.K. ’Japans industriaktiebolag’

Mitsubishi, 三菱, betyder ungefär ’de tre diamantformade romberna’ och beskriver företagets logotyp med de tre röda romberna. Hishi (i sammansättningen uttalat ’mitsu bishi’) är egentligen kinesisk vattenkastanj men har i överförd betydelse kommit att i Japan beskriva de här grafiska diamantromberna. Grundaren av Mitsubishi Yatarô Iwasaki tänkte också på Tosa-klanens trebladiga vapensköld (Iwasakis första arbetsgivare tillhörde Tosa). Och även Iwasakis egen familjs vapensköld innehåller de här tre diamantformade romberna.

Subaru, スバル, är det japanska namnet på stjärngruppen Plejaderna, på svenska även kallad Sjustjärnorna och engelska ’The Seven Sisters’. I företagets logotyp ser man däremot bara sex stjärnor vilket kan tänkas bero på den här stjärnbilden också går under namnet ’Mutsuraboshi’ alternativt ’’Rokurensei’ vilket betyder ordagrant ’sex stjärnor’. Men att man valde det här antalet sex stjärnor i den grafiska logotypen beror också på att företagets ursprung ligger i sex sammanslagna firmor. Stjärngruppen Plejaderna har i verkligheten fler stjärnor än sju eller sex!

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-05-2012, 17:50
          Länk hit: #543

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har kommit ifrån japanpoptråden lite pga. mina synbesvär, dessutom gick ju min laptop sönder under den sista veckan på sjukhuset. Inget stort fel dock utan det är honkontakten för batteriladdaren som gett sig men VAR får man tag i en ny...? Folk pysslar inte längre och det finns inte sådant att köpa numera, minns i min förra ungdom när man kunde köpa saker ända ner til komponentniva men den tiden är för länge sedan förbi. Nåja, jag har ju min stationära dator och kan leta vidare efter justa AKB- sånger/videos men det var länge sedan jag hittade något nytt och bra.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-05-2012, 19:14
          Länk hit: #544

Medlem

Det finns ju en låt som AKB framför som heter Manatsu no kurisumasu roozu, dvs Sommarens julros, men för mig är det snart julafton på riktigt. Den beställda CD:n + DVD:n har landat hos min kontakt i Bromma och skall snart skickas vidare till mig. yahoo.gif Kostnad inklusive del i porto 290 kr. Sen är det bara att hoppas att DVD:n går att spela här men det ger sig.

--------------------

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 24-05-2012, 21:42
          Länk hit: #545

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (malcolm @ 23-05-2012, 21:10) *
          Du är välkommen att läsa eller skriva ryss, bidra gärna med nytt materiel.

Nej tack. Gillar inte den här sortens "musik"

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-05-2012, 08:06
          Länk hit: #546

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2012, 20:14) *
          Det finns ju en låt som AKB framför som heter Manatsu no kurisumasu roozu, dvs Sommarens julros, men för mig är det snart julafton på riktigt. Den beställda CD:n + DVD:n har landat hos min kontakt i Bromma och skall snart skickas vidare till mig. yahoo.gif Kostnad inklusive del i porto 290 kr. Sen är det bara att hoppas att DVD:n går att spela här men det ger sig.

Spännande, hoppas allt fungerar nu och det är bra materiel på skivorna.

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-05-2012, 09:09
          Länk hit: #547

Medlem

För den som undrar hur sången som Ruda hänvisar till så finns den här:

http://www.youtube.com/watch?v=ZMV59NIVKwg

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-05-2012, 09:16
          Länk hit: #548

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Man behöver bara lyssna på en av AKB:s låtar för alla låter likadant....som en dålig gammal tysk 60-talsschlager.
          Ert intresse för dessa unga tjejer är sjukt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-05-2012, 10:02
          Länk hit: #549

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-05-2012, 10:16) *
          Man behöver bara lyssna på en av AKB:s låtar för alla låter likadant....som en dålig gammal tysk 60-talsschlager.
          Ert intresse för dessa unga tjejer är sjukt!

Jaja, det var det där med personangrepp men stintan är ju stintan. Oförbätterlig. laugh.gif

Fast detta visste jag inte om tysk 60-talsschlager:

http://www.youtube.com/watch?v=tK8PC1IJSGU
          http://www.youtube.com/watch?v=bUCoMByWzI0
          http://www.youtube.com/watch?v=gbyq4mfxEO8
          http://www.youtube.com/watch?v=KfVtq0Oesa8

Skitsnackets ohotade drottning har slagit till igen.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-05-2012, 11:02
          Länk hit: #550

Medlem

Dags för lite väsentligheter, alltså japansk språklektion. Den som orkar lyssna till texten på följande sorgsna ballad, aka dålig tysk 60-talsschlager, märker något konstigt vid 1:18 0ch 2:42. Sången liksom stannar upp för ett tonande "m". http://www.youtube.com/watch?v=XNNuVDI1gv4 Jag letade lite i texten, http://stage48.net/studio48/yokazenoshiwaza.html, och hittade på rad 11 & 26 följande text på kanji och romaji:

今すぐ この空を飛んで行きたい ima sugu kono sora wo tonde ikitai

今いる その場所へ呼んで欲しいの ima iru sono basho he yonde hoshii no

Det är tonde och yonde som utmärker sig, på kanji tecknen んで. Efter lite sök i en hiragana-tabell visade det sig motsvara stavelserna n och de. Att det kan vara problem att uttala nde utan mellanliggande eller föregående vokal inser man lätt men hon sjunger ett tydligt "m". "to och yo finns inte med i kanjin, möjligen tillagda i romajin för få det hela läsbart. Jag vände mig till min vän japanexperten och fick följande svar, japanskan är inte lätt. biggrin.gif

"Uttalet av n är lite knepig på japanska. Det finns minst fyra olika uttalsvarianter beroende på var i ordet n:et står. Dvs. före eller efter olika bokstäver (vokaler respektive konsonanter). För att du ska få ett hum om komplexiteten så citerar jag ett stycke text från en kursbok vi hade på Stockholms universitet när jag studerade japanska där. Den är på engelska och jag citerar originaltexten. Håll till godo!

”Syllabic ñ is produced exactly like m in some places, like n in some places, like the soft ĝ (=English ng) in some places, and like a nasalized vowel in still others. Before p, b, and m (bilabials), ñ is pronounced like m - - that is, with the lips closed, allowing the air to come through the nose: eñpitsu pencil. Before t, d, and n (dentals), before ts, z, ch, and j (affricates; z in this case sounds more like dz, although we don’t use this spelling), and before r (flap), ñ is pronounced like n, with the tongue in the same position as the consonant following it - - that is, the tip of the tongue just touches the teeth at the point where the front upper teeth meet the gums: miñna de all together. Before k and g or ĝ (velars), ñ is pronounced like ĝ (=English ng) - - that is, with the back part of the tongue pressing up against the velum (the soft part of the palate in the back of the mouth): nihoñgo Japanese (language). Before vowels, before f, h, s, and sh (fricatives), before w and y (semivowels), and before a pause, the syllabic ñ is pronounced almost like a nasalized version of the preceding vowel but with a narrower oral passage than the non-nasalized counterpart, so that it sounds darker than the vowel, usually with some degree of the u quality; since, unlike m, n, and g, the oral passage is never completely closed, it may be helpful to think of this sound as n with the tongue not quite touching the teeth: señsē teacher. Try pronouncing the following words from ”Useful expressions”: koñnichi wa hello; koñbañ wa hello (in the evening); O-géñki desu ka? How are you?”

Jag hoppas att du nu förstår lite bättre – och mer – om det stavelsebildande/syllabiska n:ets uttal i japanskan. Det är just genom att lyssna på av infödda japaner talad/sjungen japanska som man vänjer sig vid de olika språkljuden. Så övning ger färdighet men man ska alltså inte vara förvånad över att det inte bara finns ett uttal av de olika ’bokstäverna'."

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-05-2012, 14:30
          Länk hit: #551

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2012, 11:02) *
          Jaja, det var det där med personangrepp men stintan är ju stintan. Oförbätterlig. laugh.gif

Fast detta visste jag inte om tysk 60-talsschlager:

http://www.youtube.com/watch?v=tK8PC1IJSGU
          http://www.youtube.com/watch?v=bUCoMByWzI0
          http://www.youtube.com/watch?v=gbyq4mfxEO8
          http://www.youtube.com/watch?v=KfVtq0Oesa8

Skitsnackets ohotade drottning har slagit till igen.

Du ska inte snacka om personangrepp Ruda! Där leder du med hästlängder!

Kanske dags för herrarna att acceptera att alla inte har samma musiksmak och att det är aningens svårt att förstå ert fanatiska intresse för dessa tjejer.

Tar dom i turordning.
          1. låter som vilken flickkör som helst var som helst.

2. förskräckligt ful och malplacerad utstyrsel på så unga tjejer, dansar skitdåligt urdålig musik.

3. låter som en upphottad barnvisa, "jag vill ha..." nånting, samma dåliga sprattlande och viftande med armar o ben

4. Dussinkopia av nåt gammalt, själlöst. Samma urdåliga koreografi som vanligt.

Undrar var dom fått musiken ifrån?

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-05-2012, 16:08
          Länk hit: #552

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-05-2012, 15:30) *
          Du ska inte snacka om personangrepp Ruda! Där leder du med hästlängder!

Kanske dags för herrarna att acceptera att alla inte har samma musiksmak och att det är aningens svårt att förstå ert fanatiska intresse för dessa tjejer.

Tar dom i turordning.

2. förskräckligt ful och malplacerad utstyrsel på så unga tjejer, dansar skitdåligt urdålig musik.

3. låter som en upphottad barnvisa, "jag vill ha..." nånting, samma dåliga sprattlande och viftande med armar o ben

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Surstintan i högform.

Visst kan vi acceptera andras musiksmak men samtidigt förstår vi inte vissa människors hat mot J-popen. Gäller inte detta för andra? Det är som sagts tidigare valfritt att läsa här. Huruvida vårat intresse kan kallas fanatiskt kan ifrågasättas, jag anser inte det.

Svar: 1. Kanske, men håller du då på med att spida etter, svavel och aska över alla andra flickkörer också?

2. Smak är smak och kan knappast diskuteras. "Unga tjejer"? Snittåldern ligger nånstans mellan 18-20 år. Tror nog att tjejerna dansar bättre än stintan själv.

3. Ja, vad skall man svara?

4. Samma här, bara ospecificerat gnäll. Uppenbarligen kollade du inte länkarna jag la ut.

Jag förstår att det kan vara svårt att se på snygga, glada, dansanta, unga kvinnor när man själv är tvärtom och har framtiden bakom sig men man får bita ihop och kolla andra odlalänkar.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-05-2012, 16:17
          Länk hit: #553

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 25-05-2012, 15:30) *
          Tar dom i turordning.

Tror denna video sammanfattar det hela http://www.youtube.com/watch?v=pizw3Wf8MHM...;feature=relmfu blink.gif

Blandning mellan teletubbies och ''nyttig'' willy wonka

Fast denna var nog värst http://www.youtube.com/watch?v=PZ17PIaTWK8...feature=related

Ingen musik jag gillar, fast det borde man också få skriva om i en sådan här tråd.

Kollade vidare snabbt, själv har jag svårt för japansk musik (och kulturen) men detta var ju så mycket bättre än AKB.

http://www.youtube.com/watch?v=8Tfu6viQEr4...feature=related
          http://www.youtube.com/watch?v=7kZNdnv_haM...feature=related

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-05-2012, 16:23
          Länk hit: #554

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2012, 17:08) *
          2. Smak är smak och kan knappast diskuteras. "Unga tjejer"? Snittåldern ligger nånstans mellan 18-20 år. Tror nog att tjejerna dansar bättre än stintan själv.

Undra vad som händer när dom passerar 25-30,, då är det väl inte lika lätt att få dom att se ut som 13-15åringar. Har dom karriär kvar då? Tyvärr är det väl så.

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-05-2012, 16:47
          Länk hit: #555

Medlem

Mariko Shinoda är 26, lika gammal som min äldsta dotter.

Bifogad bild

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-05-2012, 17:00
          Länk hit: #556

Medlem

[quote name='flaxss' date='25-05-2012, 17:17' post='1551411']
          Tror denna video sammanfattar det hela http://www.youtube.com/watch?v=pizw3Wf8MHM...;feature=relmfu blink.gif

Fast denna var nog värst http://www.youtube.com/watch?v=PZ17PIaTWK8...feature=related

Ingen musik jag gillar, fast det borde man också få skriva om i en sådan här tråd.

Är du helt förtorkad eller vad...?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-05-2012, 17:20
          Länk hit: #557

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2012, 17:08) *
          rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Surstintan i högform.

Visst kan vi acceptera andras musiksmak men samtidigt förstår vi inte vissa människors hat mot J-popen. Gäller inte detta för andra? Det är som sagts tidigare valfritt att läsa här. Huruvida vårat intresse kan kallas fanatiskt kan ifrågasättas, jag anser inte det.

Svar: 1. Kanske, men håller du då på med att spida etter, svavel och aska över alla andra flickkörer också?

3. Ja, vad skall man svara?

4. Samma här, bara ospecificerat gnäll. Uppenbarligen kollade du inte länkarna jag la ut.

Jag förstår att det kan vara svårt att se på snygga, glada, dansanta, unga kvinnor när man själv är tvärtom och har framtiden bakom sig men man får bita ihop och kolla andra odlalänkar.

Du spyr ju galla över Loreen då kan väl jag och andra få säga vad vi tycker om era japanflickor men se nej då går du genast i taket.

Vad har mina danskunskaper med detta att göra? För övrigt är jag inte ett dugg sur.

Jag förväntade mig inte att du skulle svara på mina åsikter om innehållet i länkarna, jo jag lyssnade på alla om än inte hela. Du säger att smak inte kan diskuteras och ändå tål du inte att andra inte har samma musiksmak som du utan fortsätter med dina personpåhopp. Du behöver faktiskt inte bemöta mina åsikter när du ändå inte har något annat att komma med.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-05-2012, 17:20
          Länk hit: #558

Gäster

CITAT (malcolm @ 25-05-2012, 18:00) *
          CITAT (flaxss @ 25-05-2012, 17:17) *

Är du helt förtorkad eller vad...?

Det var väl inte snällt att skriva så om jag är förtorkad eller ej, vad jag vet så skrev jag inget sådant mot er. Jag skriver om musiken om vad jag tycker om den. Och det borde man väl för göra i denna tråd ? eller är detta en gull gull tråd där man inte får säga nåt ont om den typen av musik ?

Men om du nu vill veta är jag allt annat än förtorkad.

Det Stintan skrev tycker jag den som jag länkade till sammanfattar det bra. Håller med Stintan. Får jag inte göra det?

Mariko ser inte ut som 26 dels för att hon nog är sminkad och har dom kläderna sen tycker jag japaner allmänt ser väldigt unga ut kanske bra gener,, men undra hur länge hon har karriär. Att hon är lika gammal som din dotter vad har det med saken att göra ? jag är också 26 om några år. Men ser inte vad det har med saken att göra.

Den utstyrseln för mig skriker förska vara sexig skolflicka. OBS inget angrepp på dom/er som gillar musiken/personerna. Men det jag tycker nu är inget som bara gäller för AKB eller hur det nu skrevs, utan alla likande pop grupper.

Citera
          Tapio
          Inlägg 25-05-2012, 17:21
          Länk hit: #559

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (flaxss @ 25-05-2012, 17:17) *

Halaj!

Men sicken accossiation jag fick!

Tomathoran!
          Kolla här:
          http://www.youtube.com/watch?v=AG5DYODIB9I

inte lika glättigt och glatt kanske, men bättre ändå!
          ”Det är inte lätt att vara en mjuk tomat i en hård värld”

//T

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-05-2012, 17:24
          Länk hit: #560

Medlem

Jag har läst men inte förstått så mycket. Återkommer i kväll, nu är det trädgårdsarbete som gäller.

--------------------

Citera

31 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 20:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon