Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med mina avocador! (långt och utförligt)
          Jerrie
          Inlägg 25-02-2012, 17:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 432

Hej! Jag undrar om jag skulle kunna få ett par råd om skötsel kring mina avocadoplantor. Jag planterade två avocadokärnor sommaren 2010, och de började tämligen omedelbart att växa sig höga, och med många blad längst upp på toppen. I november 2011 flyttade jag till en ny lägenhet, och jag trodde att mina växter skulle må bra på det nya stället eftersom den här lägenheten är bra mycket ljusare än den andra. Det som hände var nedslående. Båda mina avocadoplantor, nu ca en meter höga, fick bruna blad som sedan föll till marken. Den ena tappade exakt alla sina blad och blev därmed en enda smal stam som liknade en planterad grön ridpiska, medan den andra lyckades behålla några blad.

Läget nu:

1, Den som inte tappade alla sina blad har fått några nya skott med blad som ser friska ut, dock har redan ett par av de nya bladen blivit bruna och fallit av. På det stora hela är den levande, men har för närvarande ett antal friska blad på toppen.

2, Den som tappade alla blad och såg ut som en planterad ridpiska höll jag på att slänga ut ett antal gånger men kunde inte bringa mig till det eftersom jag tänkte att "så länge det finns liv finns det hopp". Toppen av stammen började dock mörkna och bli brun så jag klippte bort den översta delen, men toppen fortsätter progressivt att mörkna även nu. MEN längre ner på stammen har två nya skott kommit, så jag vill ogärna att den dör nu.

Frågor: 1, Efter googling blir jag ändå inte klok på skötseln riktigt. Ska avocado stå ljust eller lite mer dunkelt? Ska de ha mycket eller lite vatten? Hur ofta? Just nu står de ljust och får vatten en gång i veckan.
          Hur ska jag hindra avocadostammen på "ridpiskeplantan"från att fortsätta mörkna och bli brun? med tanke på de nya skotten så vore det tråkigt om den dog, som sagt.

Tacksam för all hjälp och alla tips så att mina plantor räddas! smile.gif

Jag ska kanske tillägga att det som skiljer min nya lägenhet från den förra är att den är ljusare, men också avsevärt varmare. Inomhustemperaturen ligger runt 24 grader här. Kan detta vara svaret på varför mina avocador tappade sina blad?

Citera
          evaisa
          Inlägg 26-02-2012, 00:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Det behöver inte bero på lägenheten. November, december och januari är mycket mörkare än september och oktober.

Citera
          kentbra
          Inlägg 26-02-2012, 02:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 24 724

Visst kan det vara ljuset, men gissar på att det är torrare luft i din nya lägenhet och det är därför de tappat alla bladen,
          Försök med att ställa krukan på ett större fat och ha en till två cm vatten på fatet.
          Eventuellt kan du lägga en sten eller något på fatet, så krukan inte står i vatten hela tiden.
          Duscha plantan morgon och kväll så bidrar även detta till dens välbefinnande.
          När det gäller den som tappat alla sina blad, så ge den tid. Du kan toppa den för att se om den lever,

Vattna när jorden känns torr och vattna ordentligt. Låt den däremot inte stå i vatten utan häl av överskottet.
          Öm din nya lägenhet torrare så behöver du kanske vattna två gånger i veckan.
          Fram i april är det dags att börja ge gödning, ge en svag dos vid varje vattning.

Citera
          Jerrie
          Inlägg 26-02-2012, 19:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 432

Tack så jättemycket för skötselråden. Har ni också någon tanke om varför den bladlösa avocadons stam kontinuerligt mörknar till brunt från toppen och neråt? Kan det vara någon sorts svampangrepp eller liknande, och kan jag motarbeta det i så fall? Det känns nästan som att den långsamt liksom ruttnar uppifrån och ner. Längre ner på stammen finns ju fina skott, så jag vill gärna stoppa processen om det går.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon