Hej! Jag undrar om jag skulle kunna få ett par råd om skötsel kring mina avocadoplantor. Jag planterade två avocadokärnor sommaren 2010, och de började tämligen omedelbart att växa sig höga, och med många blad längst upp på toppen. I november 2011 flyttade jag till en ny lägenhet, och jag trodde att mina växter skulle må bra på det nya stället eftersom den här lägenheten är bra mycket ljusare än den andra. Det som hände var nedslående. Båda mina avocadoplantor, nu ca en meter höga, fick bruna blad som sedan föll till marken. Den ena tappade exakt alla sina blad och blev därmed en enda smal stam som liknade en planterad grön ridpiska, medan den andra lyckades behålla några blad.
Läget nu:
1, Den som inte tappade alla sina blad har fått några nya skott med blad som ser friska ut, dock har redan ett par av de nya bladen blivit bruna och fallit av. På det stora hela är den levande, men har för närvarande ett antal friska blad på toppen.
2, Den som tappade alla blad och såg ut som en planterad ridpiska höll jag på att slänga ut ett antal gånger men kunde inte bringa mig till det eftersom jag tänkte att "så länge det finns liv finns det hopp". Toppen av stammen började dock mörkna och bli brun så jag klippte bort den översta delen, men toppen fortsätter progressivt att mörkna även nu. MEN längre ner på stammen har två nya skott kommit, så jag vill ogärna att den dör nu.
Frågor: 1, Efter googling blir jag ändå inte klok på skötseln riktigt. Ska avocado stå ljust eller lite mer dunkelt? Ska de ha mycket eller lite vatten? Hur ofta? Just nu står de ljust och får vatten en gång i veckan.
Hur ska jag hindra avocadostammen på "ridpiskeplantan"från att fortsätta mörkna och bli brun? med tanke på de nya skotten så vore det tråkigt om den dog, som sagt.
Tacksam för all hjälp och alla tips så att mina plantor räddas!

Jag ska kanske tillägga att det som skiljer min nya lägenhet från den förra är att den är ljusare, men också avsevärt varmare. Inomhustemperaturen ligger runt 24 grader här. Kan detta vara svaret på varför mina avocador tappade sina blad?