| |
|
  |
Argtråden, Vad gjorde dig arg i dag ? |
|
|
|
|
11-12-2012, 12:19
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Är så trött på knäppskallen som plogar smågatorna här. Utanför huset finns det en lokalkörbana, ca 7 m bred. Knäppe kommer och plogar först åt ena hållet, sen åt andra och lägger upp snön mot våra tomter. Vanligtvis där vi redan handskottat eftersom kommunen ålagt oss att skotta en fiktiv trottoar på 1,2 m. Jag har tänkt passa på och stoppa honom men missat men nu såg jag att en granne längre ner på gatan lyckats och stod och pekade och förklarade. Hoppas på en förbättring. På andra sidan lokalkörbanan är det en 5 m bred gräsmatta så där kan man ploga upp hur mycket som helst.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 13:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Här blir vallen ut till vägen också högre och högre och hårdare och hårdare ju fler gånger plogen kommer
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
11-12-2012, 16:03
|
Gäster

|
Jag blev faktiskt rätt så sur när jag glömde bort mig att jag inte får böja mig framåt och när maken kom hem fr. stan med matkassar, skulle jag plocka upp åt honom och böjde mig ner ..... varpå han skriker och rycker tag i mig att just det får du ju inte göra för ryggen ........ Jag glömde gå ner på knäna och nu har jag fått böta för det med värken ovanför midjan i ryggen ..... När ska jag lära mig detta nya sättet att röra mig?????
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Så väl jag känner igen mig i din beskrivning Klint. Ju mer stressad och ju fler måsten man känner desto mindre får man gjort. Hoppas det går bra hos tandläkaren i alla fall Ugglemormor. Jag vet inte om man nånsin lär sig att alltid röra sig på rätt sätt.  När man inte har ont längre är det så lätt att hamna i gamla vanor igen. Det gäller många saker i livet, tyvärr.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
11-12-2012, 16:46
|
Gäster

|
Eva, Jag frågade min operatör att vad är det värsta som kan hända mig efter denna operation och han svarade att ...... du kan bli helt smärtfri och glömmer bort att du inte får böja dej framåt eller vrida på kroppen.... Kotorna ovanför midjan, som inte är opererade kommer att bli hårt belastade med fel rörelser och fel lyft och då får man fortsätta att steloperera dem också ........ Då förstår du att det gäller att tänka före ...... vilket man inte alltid gör, tyvärr..... men i natt o ännu har jag rätt ont efter det lilla "felsteget" igår ...... usch jaaa ..... inte lätt att vara människa .......
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 17:51
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Peztis @ 11-12-2012, 17:42)  Blev vansinnigt arg idag!
En på jobbet jobbar halvtid, andra halvan är den arbetande arbetslös. Någon typ av diagnos har tydligen den arbetande men ingen vet vilken. Jag skulle tippa på Aspergers el liknande. Människan kan arbeta men behöver bli tillsagd vad som ska göras annars är det pillrande på telefonen som gäller (spel, surfning....?). I alla fall vill den arbetande bli sjukpensionär! När man är i 25-30 år och inte har någon fysisk åkomma och faktiskt KAN arbeta? Gäller bara att hitta rätt sak att sysselsätta sig med. Människan kom idag glatt och berättade för en annan på jobbet att "Nu är jag deltidspensionär och så har jag sagt att jag har kört bil, jobbat mycket, gör det och det och får ut ännu lite mer pengar!". Människan har inte körkort och har jobbat så lite som möjligt.
Orsaken till att den anställde vill bli sjukpensionär är att det blir det lite mer pengar i plånboken än det är nu. Jag får inte ihop den matematiken men å andra sidan så är huvudet inte riktigt på rätt skaft på den anställde. (Ursäkta, men det är sant!)
Samtidigt sitter en annan kollega och pratar med en vän som gråter i telefon för att hon blir utförsäkrad och kan inte jobba för hon har så ont. Hon VILL jobba men klarar inte av det. Samma kollega har dessutom en bekant som berättade att en kommun betalar pengar till hyran till narkomaner. Narkomanen i sin tur går och köper knark för pengarna. Hyresvärden får då pengarna för hyran ifrån kommunen - kommunen har då alltså betalat hyran två gånger. Orsaken är för att man inte vill kränka narkomanen, integriteten ni vet.
Åh fy vad jag blir arg! Det där med narkomaner, är det så eller bara hörsägen? Låter mycket märkligt...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 17:56
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Anma @ 11-12-2012, 17:51)  Det där med narkomaner, är det så eller bara hörsägen? Låter mycket märkligt... Tycker jag också. Sedan att man får mer pengar som sjukpensionär är en myt, då den grundas på intjänad ATP vilket inte kan bli så mycket i den åldern. (25-30 år)
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 18:06
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Kan inte tänka mig att någon kommun betalar hyran dubbelt upp. Om inte den hjälpsökande sköter sina räkningar gissar jag att kommunen kan betala direkt till hyresvärden, åtminstone om det är ett kommunalt boende. Som socialbidragstagare lever man inte i något överflöd, snarare tvärt om så nån finansiering av ett narkotikamissbruk räcker pengarna inte till.
Sen när det gäller personer med aspberger eller andra psykiska diagnoser så tycker jag inte man ska uttala sig om vad dom kan göra. Det kan vara ett svårt handikapp som är minst lika stort hinder som det fysiska handikappet, men det syns inte utanpå. Det finns många med t ex aspergers syndrom som aldrig kommer ut i arbetslivet och är man under trettio får man aktivitetsersättning. Det är inte mer fett än att leva på socialbidrag. Existensminimum.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 19:31
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 11-12-2012, 18:06)  Precis...  CITAT (Eva i Skåne @ 11-12-2012, 19:28)  Kan inte tänka mig att någon kommun betalar hyran dubbelt upp. Om inte den hjälpsökande sköter sina räkningar gissar jag att kommunen kan betala direkt till hyresvärden, åtminstone om det är ett kommunalt boende. Som socialbidragstagare lever man inte i något överflöd, snarare tvärt om så nån finansiering av ett narkotikamissbruk räcker pengarna inte till.
Sen när det gäller personer med aspberger eller andra psykiska diagnoser så tycker jag inte man ska uttala sig om vad dom kan göra. Det kan vara ett svårt handikapp som är minst lika stort hinder som det fysiska handikappet, men det syns inte utanpå. Det finns många med t ex aspergers syndrom som aldrig kommer ut i arbetslivet och är man under trettio får man aktivitetsersättning. Det är inte mer fett än att leva på socialbidrag. Existensminimum. Ja, ingen är den andra lik. Min väninnas pojke kommer aldrig ut i jobb, då hans asperger sätter käppar i hjulet för honom.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 20:03
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Eva i Skåne @ 11-12-2012, 19:28)  Kan inte tänka mig att någon kommun betalar hyran dubbelt upp. Om inte den hjälpsökande sköter sina räkningar gissar jag att kommunen kan betala direkt till hyresvärden, åtminstone om det är ett kommunalt boende. Som socialbidragstagare lever man inte i något överflöd, snarare tvärt om så nån finansiering av ett narkotikamissbruk räcker pengarna inte till.
Sen när det gäller personer med aspberger eller andra psykiska diagnoser så tycker jag inte man ska uttala sig om vad dom kan göra. Det kan vara ett svårt handikapp som är minst lika stort hinder som det fysiska handikappet, men det syns inte utanpå. Det finns många med t ex aspergers syndrom som aldrig kommer ut i arbetslivet och är man under trettio får man aktivitetsersättning. Det är inte mer fett än att leva på socialbidrag. Existensminimum.  Så är det!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2012, 23:12
|
Medlem

|
CITAT (Peztis @ 11-12-2012, 22:17)  Jag förstår vad ni säger men nu är det faktiskt en som KAN utföra sysslor (med lite vägledning så utförs de alldeles utmärkt och det är inte det allra enklaste saker man kan tänka sig) och jag säger inte att människan HAR Aspbergers, det är bara en tanke från min sida. Jag har en i familjen som har Aspbergers så det är inte något som är främmande för mig.
Saken är den att människan berättar det på ett sätt som att "Ha, jag lurade dem alla!". Sedan att människan lurar sig själv och tror att det i verkligheten kommer att bli mer pengar - ja, det är en annan sak det.
Och det där med kommunen är inte en myt utan det var en som praktiserat där som berättade det.
Finns nog många saker som är konstiga i samhället... Visst är det så.. Jag uppfattade ditt orginalinlägg som om det var fakta att det blir mer pengar i plånboken. En ren missuppfattning M.A.O.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
12-12-2012, 11:39
|
Gäster

|
Eller om man vänder på det så blir det pengar om personen i fråga vill inte jobba alls, annars hade de endast soss att gå till. Känner en kvinna som inte har tagit ett vettigt handtag i sitt liv. Har högskolebetyg i ekonomi, men sedan ville inte ut till arbetsmarknaden ..... enl. henne själv är hon inte ämnad att jobba, endast bli försörjd resten av sitt liv och med detta menar hon att hon accepterar endast finare kläder osv...... Nu har hon kämpat mot ca, 20 år o tror att nu äntligen till nästa sommaren kommer hon få sin heltidssjukpension. Skulle vilja ge henne en spark i rö...ven!.....  . Helt annan sak om hon hade en gubbe som var rik, men den stackarn klarar knappt sina egna räkningar efter att betalat hennes först........men är han så dum så ......
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|