Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vänsterhänta!, finns du med???
          Myosotis
          Inlägg 17-03-2012, 18:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Spännande det här med tvillingarna, trodde att enäggstvillingar alltid hade samma starka hand. Och det här med vilken sida de står på var också kul!

Mamma, mormor och en morbror är/var vänsterhänta och blåögda, morfar, moster och den andre morbrorn brunögda och högerhänta! Slump?

Själv är jag högerhänt men ganska bådhänt, har också datormusen till vänster t.ex.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-03-2012, 19:08
          Länk hit: #22

Gäster

Musen kan man lära sig att ha i fel hand, tex har jag måstat göra så pga arbetsskada. Tillochmed numeriska tangentbordet har jag i "fel" hand numera och det funkar lika bra som i det "rätta". Så visst kan man läsa sig att använda den andra handen.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 18-03-2012, 14:48
          Länk hit: #23

Gäster

Jag föddes som vänsterhänt, men när jag började skolan fick jag bli högerhänt med stryck och att handen bands fast bakom min rygg...... men efter skolan hanterar jag en penna med båda händer och har var sin skrivstil, beroende vilken hand jag skriver med.
          Har en bror som är också vänstehänt, men andra syskon och föräldrar är högerhänta ...... confused.gif
          Har undrat hur det har blivit så? ---- confused.gif mig veterligen finns inte fler vänsterhänta i släkten.
          Brorsan fick vara vänstehänt och kan inte skriva med sin högerhand alls.

Citera
          omk
          Inlägg 19-03-2012, 02:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 00:03) *
          Kan man bli så olika om man är enäggstvillingar? En av mina bröder har två enäggare, och de ser då inte jag någon skillnad på. Ungefär som knattarna, det är bara farbror Kalle som kan se skillnad på dem biggrin.gif

Nåja, de är otroligt lika i utseendet, även om den ene har helskägg ... flirting.gif , men olika i sättet kan man nog vara även om man är "enäggare", ungefär som vanliga syskon skulle jag tro.

(Både min svägerska och jag har haft några pinsamma ögonblick, då vi tagit / sagt fel, men dessa historier tar vi en annan gång !)

CITAT (emmas matte @ 17-03-2012, 12:03) *
          tvillingarna en högerhänt och en vänsterhänt, är de spegelvända tvillingar, då kan de oxå ha hjärtat till höger respektive vänster????? Det är en mycket sällsynt variant av tvillingar.

DET var intressant !! Har aldrig ens tänkt på det, men jag ska påpeka det för Bröderna !

Edit; en liten anekdot från drygt 15 år tillbaka, då de båda fick erbjudande från Svenska Tvillingregistret om de ville veta om de var en- eller två-äggare. De båda accepterade; lämnade blodprov hos resp. vårdcentral och sen kom min makes provsvar till hans bror och broderns kom till oss ...

Redigerat av omk: 19-03-2012, 02:16

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 25-03-2012, 19:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (RibesRubusVitis @ 17-03-2012, 00:56) *
          Vidare har ju musiker särskilda problem; det görs ibland basar, ukulelar och gitarrer för vänsterhänta. Det skulle ju inte behövas, för högerhänta spelare gör de svåraste sakerna med vänster hand. Och veterligen finns inga vänsterstämda pianon.

jodå det finns...
          och fanns även tidigare.... (men hittar just nu inte rätt...)
          http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3670453

och många äro de vänsterhänta gitarrister som spelar "rättvänt" : George Van Eps, Mark Knopfler, BB King , Duane Allman, Gary Moore, Danny Gatton m.fl.
          åsså jag förståss... men jag är ju ingen kändis...

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Tindragull
          Inlägg 02-07-2012, 14:48
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 44 604

Kul att läsa om er andra vänsterhänta. Jag är vänsterhänt, men såpass lite vänsterdominant att jag stort sett kan göra allt lite bra med båda händerna. Kan dock ej klippa med vänster. smile.gif Datormusen hanterar jag med höger.
          Min man är mycket mer vänsterdominant än jag och är helt lost med högerhanden.
          Dottern är som jag, vänsterhänt men kan använda båda till det mesta.
          Sonen är nog den som är mest 50/50. Fyra år gammal byter han hand när han ritar beroende på hur nära det han ritar är vilken hand. Samma när han äter. smile.gif Sköterskan på vc vill att vi ska bestämma åt honom vilken hand som ska vara dominant, men det tänker jag verkligen inte göra... smile.gif Det kommer nog märkas....eller inte, vilket som funkar nog bra det med...

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 03-07-2012, 06:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Det låter ju tokigt att ni skulle styra sonen! En dag övergår han till den ena, och som du säger är det bra att kunna använda båda.
          Min yngste var som din son. Det tog lång tid innan han började ta samma för jämnan, men jag minns inte hur gammal han var. Det blev höger för honom också.
          Alla fyra barnen är högerhänta som sin pappa, men jag är vänsterhänt. Sannolikheten att din son också tar vänster till slut är väl stor när ni båda föräldrar är vänsterhänta och även hans syskon.
          Lite kul är det när man kan använda båda ganska enkelt smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 11:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon