Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på rosor som växer snabbt till en nybörjare., Kan man göra så här?
          AnniiPannii
          Inlägg 12-03-2012, 07:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Hej!

Har alltid älskat rosor men aldrig vågat mig på det då de verkar så "svåra" haha.
          Men nu till saken jag hade tänkt mig en slags vägg med rosor, en 120 högt armeringsjärn eller spalje som stomme och så friväxande klätterrosor runt överallt. Tar jag i för mycket?
          Är det ens möjligt att genomföra en sådan konstruktion eller måste rosor ha en mer bastant vägg att klättra på?
          Det är sol hela dagen till 7 ungefär och normal ph i marken. Det är en gräsmatta som jag ska göra rabatten av och tänkte om jag i så fall ska börja nu och plantera? Eller på hösten?

Sen fram till den igentliga frågan då biggrin.gif Vilka rosor är snabbväxande och passar till mitt ändamål? Är extremt förtjust i new dawn tongue.gif De ska vara i rosa/vita/cerise toner. De behöver inte bara vara klätterrosor utan de kan vara buskrosor också framför.

Något virrigt inlägg men jag hoppas ni förstår smile.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          Kajsa
          Inlägg 12-03-2012, 11:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Om du tar ett högre stöd ca 2 m kan du fästa klätterrosorna mot armeringsjärnet, vi har en sådan vägg med rosor och klematis. Klätterrosor behöver stöd när dom blir 2 - 3 m. snö kan kanske bryta dom annars.
          Här två bilder från samma vägg av armeringsjärn. Du kan också bygga runda torn av armeringsjärn för varje klätterros, det har vi här både för rosor och klematis.

klematis Avant-Garde mot armeringsjärnet

Samma vägg med rosen John Davis, Kanadaros
          Har mest olika klematis vid denna armeringsvägg, men rosor går lika bra

Snabbväxande rosor, nja tror inte det finns, klätterrosorna drar på med långa skott när dom väl etablerat sig men man får vänta ett par år. Jorden, soliga lägen, vilken zon man bor i betyder mest. Bor man i zon 1 - 3 så finns det mera rosor att välja på.
          Klenast är alla typer av rabattrosor, många buskrosor däremot är robusta och väljer man bra sorter efter den zon man bor i fryser dom aldrig.
          För lite tips, vilken zon bor du i ? Kolla också runt i mina rosalbum.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          kerstinh
          Inlägg 12-03-2012, 11:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Det låter jättefint med en sån vägg. Jag gillar också rosor. Kan egentligen inte så mycket om dem, men jag provar glatt. Skulle det vara svårt? Jag tycker att rosor är rätt så tacksamma. Jag planterade New Dawn förra året. Den ska ju vara snabbväxande, men jag har inte kommit så långt att jag kan uttala mig om det. Ville bara tippsa om Penny Lane som jag älskar! Satte den för tre år sen som buskros (den brukar kallas antingen buskros eller klätterros) och jag gillar den jättemycket. Påminner lite om New Dawn in färgen, så du kanske gillar den också. Den är nog runt 1,50 m stor nu, så på tre år tycker jag nog att man kan kalla det tillräckligt snabbväxande. Mer snabbväxande skulle jag nog inte vilja ha ens för det skulle ju innebära att det blir lite okontrollerbart efter ett tag.
          Annars skulle jag nog bara prova. Plantera sånt du hittar och gillar. Är det nåt som inte vill växa hos dig, plantera något annat istället. Och har du köpt nåt som frodas lite väl mycket, kan du alltid klippa ner det rejält och kanske ta bort det eller flytta. Det ska vara lite dynamiskt med trädgård och lite trial and error helt enkelt tycker jag. :-)
          Lycka till med rosorna!

Förresten, om du vill skippa att behöva ha snabbväxande saker, skulle jag satsa på det du vill ha i längden istället och så lite ettåriga klättrare så länge till rosorna har växt upp lite. Då får du en vägg från början, men ingen djungel efter 5 år. :-)

Citera
          Plater
          Inlägg 12-03-2012, 11:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

Själv har jag en del klätterrosor mot endast en lång stör. Det funkar bra, särskilt om du har ont om utrymme. Tycker du det är krångligt att beskära, vilket många nybörjare tycks göra, vill jag föreslå buskrosor som alternativ. Gör man en enklare ställning kan t.ex. en Mme Plantier bli över 2m hög, och blommar i härliga gräddvita blommor ur rosa knoppar. En sådan behöver du egentligen inte beskära, eventuellt bara gallra lite död ved. Blommar förvisso bara en gång, men med en klematis i rosen får du njuta i två perioder. Just New Dawn är inte den enklaste att skära snyggt, men den växer å andra sidan snabbt och tacksamt. Lite för sjuklig för min smak.

Plantering görs enligt experterna bäst på vår och höst - själv har jag aldrig brytt mig så mycket om det, men då får man vara beredd att vattna ofta också. Lycka till!

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 12-03-2012, 12:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Vilka fina bilder biggrin.gif
          jag bor i zon 1 och en halv ungefär smile.gif

Trial an Error principen kommer jag köra på nu smile.gif
          Tack för alla tipps! Den gräddvita rosen lät ju helt underbar biggrin.gif
          Sen undar ajg om det är bäst med krukodlade eller barrotade, har hört att barrotade tar lite tid för att komma igång därav att de är billigare. Är det sant tro?

biggrin.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          Kajsa
          Inlägg 12-03-2012, 14:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

I din zon kan du välja och vraka. Skickar man efter rosor tex på Rosenposten, Flora Linnea kommer dom alltid barrota, det är ingen större skillnad dom tidiga man köper krukade på våren från Handelsträdgårdarna har ibland inte fått igång sina rötter, först senare av sommaren kan man se att rosen fått lite trångt med rotsnurr i botten. På rosfirmorna på nätet hittar du så otroligt många fler sorter, jag har köpt dom flesta så, man sätter dom i en spann med vatten ett dygn innan man planterar i bästa jorden, bra tid att beställa är nu.

Jag tycker annars att man ska läsa på noga innan man handlar rosor, att efter ett par tre år gräva bort det som inte blev bra tar bort mycket tid. Vilka rosor får mycket svampsjukdomar, hur stora, breda blir dom mm. Låna gärna lite rosböcker först, lär lite om grupperna. Allt om trädgård hemsida har en bra Roslista där du kan läsa vad privatpersoner tycker, eller fråga oss här. Snyggt är också att blanda rosor med klematis på alla ställningar.

www.rosenposten.dk
          www.floralinnea.com

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 18:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon