Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur är det på Buxbomsfronten?, jag menar med den beryktade svampsjukdomen
          Cilla
          Inlägg 21-03-2012, 12:02
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det här gillar jag, Johan på Blomsterlandet! Att sluta sälja något pga brister eller problem, trots att det skulle gå att sälja fortfarande. Och att informera om det på sakligt sätt. Pris och beröm!

Samma sak med de växter som är värdar för päronrosten hoppas jag. Sävenbom, kinesiska enar m fl. De börjar bli ett aber i hela landet för alla som vill ha kvar päronträd, och som vill plantera nya. Ulriksdals slottsträdgårdar utanför Stockholm har slutat att sälja dem under några år, pris och beröm för dem.

Personligen har jag mycket god erfarenhet av effekterna av att ta bort sävenbom och kinesisk en i områden, har nu lyckats få bort dem i två områden. VIPS försvann angreppen på päronträden! Fantastiskt, ibland går det att påverka naturen lite åt det håll man vill!

Trådkapning här alltså...

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-03-2012, 12:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Johan på Blomsterlandet @ 21-03-2012, 11:49) *
          Sjukdomen upptäcktes tydligen första gången på 1990-talet i Storbritannien, enligt uppgift i Svenska Dagbladet .

Tack, men fortfarande inget svar på grundfrågan om varifrån den ursprungligen kommer.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Johan på Blomsterlandet
          Inlägg 21-03-2012, 12:46
          Länk hit: #23

Gäster

Om jag tolkar den här rapporten från SLU rätt så har sjukdomen uppstått i England på 1990-talet, men det är något otydligt...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-03-2012, 16:01
          Länk hit: #24

Medlem

Tack för länken, det ser illa ut. Märkligt att svampen plötsligt bara dyker upp så där men det är väl någon mutation. Hoppas att min lilla buxbom klarar sig.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-03-2012, 17:25
          Länk hit: #25

Gäster

Dendär var ju riktigt fin Ruda! Sällan man ser en buxbom som får växa fritt tummenupp.gif

Jag har inga buxbom alls, dels passar de inte in i miljön här och så är jag ingen vän av dessa ansade bollar men dendär busken skulle jag nog ha plats för smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-03-2012, 17:39
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 21-03-2012, 17:25) *
          Dendär var ju riktigt fin Ruda! Sällan man ser en buxbom som får växa fritt tummenupp.gif

Jag har inga buxbom alls, dels passar de inte in i miljön här och så är jag ingen vän av dessa ansade bollar men dendär busken skulle jag nog ha plats för smile.gif

Tack. Fritt och fritt, jag får ansa den ganska hårdhänt varje år för att kunna se ut genom fönstren. Men ingen slätklippning.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-03-2012, 17:59
          Länk hit: #27

Gäster

Ja, jag förstår när jag ser fönstret men busken liknar iaf inte en jordglob!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-03-2012, 18:35
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 21-03-2012, 17:59) *
          Ja, jag förstår när jag ser fönstret men busken liknar iaf inte en jordglob!

Never. Den skall få växa så fritt det går. Kommer den över fönstren får den växa helt fritt. Jag var ute och kollade, huvudstammen är 9 cm i diameter längst ner. Jag har en häck på ca 4 meter också men den är välansad som alla buxbomshäckar skall vara.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-03-2012, 23:24
          Länk hit: #29

Medlem

Härligt exemplar, så frodig och frisk den ser ut! Frustar den också? ;-)

Ni som har buxbom - hur står ni ut med lukten?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-03-2012, 01:34
          Länk hit: #30

Medlem

Johan i Blomsterlandet - visste inte då jag skrev men såg efteråt att ni säljer sävenbom och kinesisk en. Överväg att ta in de snarlika alternativen istället som inte är smitthärdar och försvårar för päronträd pga päronrosten! Meddela gärna hur era tankar och diskussioner om detta ser ut.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-03-2012, 03:31
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Svampsjukdomar kan vi borta av dem. Om vi börjar bekämpa dem snabb och tar bort skadad delar, och vi ska försöka ändra Villkor som mögel älskar
          såsom densitet och o väldränerad jord, Om man ger växter bra skötsel jord näring och bra plats, växterna blir starka och Svamp insekter virus och bakterie kan inte attackera dem.
          Obs
          Vi kan inte borta från växter som vi älskar på grund att de är kanske framtiden ska svampen attackera dem, vad tycker ni om vi dödar alla människor som har svamp sjukdom, växter är uppenbarelser levande så vi måste respekteras dem.
          H.Bassam

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-03-2012, 07:00
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Bassam @ 22-03-2012, 03:31) *
          Hej

Svampsjukdomar kan vi borta av dem. Om vi börjar bekämpa dem snabb och tar bort skadad delar, och vi ska försöka ändra Villkor som mögel älskar
          såsom densitet och o väldränerad jord, Om man ger växter bra skötsel jord näring och bra plats, växterna blir starka och Svamp insekter virus och bakterie kan inte attackera dem.
          Obs
          Vi kan inte borta från växter som vi älskar på grund att de är kanske framtiden ska svampen attackera dem, vad tycker ni om vi dödar alla människor som har svamp sjukdom, växter är uppenbarelser levande så vi måste respekteras dem.
          H.Bassam

Bäste Bassam, dina "råd" visar bara att du inte läst på ordentligt i frågan och inte fattat någonting. De gör bara saken värre. Lägg av.

--------------------

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 22-03-2012, 11:18
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Hittade mer info om buxbomssjukan från Jordbruksverket och i den här rapporten från SLU.

Verkas som om man inte riktigt vet var svampen ursprungligen kommer ifrån. Den upptäcktes som sagt i England i mitten av 90-talet. Det är mycket möjligt att det är en ny art eller en ny aggressiv form av en tidigare "snäll" svamp som antingen uppstått som en mutation eller kanske ännu troligare genom hybridisering när parasitsvampar med ursprung från olika delar av världen stöter på varandra i någon plantskola.

Problemen med nya växtsjukdomar kommer bara att bli värre och värre om man inte tar problemen på allvar och inför stränga restriktioner för transporter av växtmaterial mellan olika geografiska områden. Det som i praktiken sker är att ekosystemen hamnar i olag när parasiter och värdar inte får tid att anpassa sig till varandra på grund av att de transporteras okontrollerat till världens alla hörn.

De stränga reglerna i Australien och Nya Zeeland borde införas på fler ställen. Fast med tanke på hur extremt mycket varor och människor som snabbt transporteras mellan olika delar av världen numera så blir det nog svårt att kontrollera i praktiken. Dålig kunskap och aningslöshet både hos branchen och trädgårdsfolk i allmänhet gör det än svårare, och så finns det naturligtvis också stora ekonomiska intressen inblandade som vill ha fria gränser.

Citera
          Johan på Blomsterlandet
          Inlägg 22-03-2012, 13:50
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (Cilla @ 22-03-2012, 01:34) *
          Johan i Blomsterlandet - visste inte då jag skrev men såg efteråt att ni säljer sävenbom och kinesisk en. Överväg att ta in de snarlika alternativen istället som inte är smitthärdar och försvårar för päronträd pga päronrosten! Meddela gärna hur era tankar och diskussioner om detta ser ut.

Hej Cilla!

Sävenbom och kinesisk en säljs av oss liksom av de flesta andra företag inom branschen. Komplexiteten vad gäller dessa växter är ju större än vad gäller buxbomen, då ett försäljningsstopp inte automatiskt kommer att leda till att päronrost plötsligt slutar spridas. För att förhindra spridningen av päronrost måste ju även alla de plantor som redan finns ute runt omkring i landets alla trädgårdar tas bort och förstöras, så att svampen inte längre får några värdväxter kvar. Det skulle i så behövas en gemensam insats från hela befolkningen där alla gick ut och tog bort sina plantor, för att det skulle få någon effekt.

Med detta menar jag inte att vi inte tar problemet på allvar. Vi följer noga utvecklingen och är inte främmande för att omvärdera detta beslut framöver. Jag kan ju i alla fall glädja dig med att försäljningen av dessa barrväxter har minskat ganska kraftigt under senare år.

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-03-2012, 14:48
          Länk hit: #35

Medlem

Hej Johan och Bäste Blomsterlandet,

Det här resonemanget håller inte. Ni är ett företag som gör er kända med god information och kunskapsspridning. Så länge ni säljer växter som så tydligt sprider svamp som håller på att utrota päronträd i landet, så bidrar ni till att problemet inte tas på allvar.

Följ utvecklingen, men följ de seriösa företagen istället som upphört att sälja päronrostande växter!

Varje företag som upphör med försäljning av starkt problematiska och skadliga växter bidrar till att vi får bort också de befintliga i trädgård och park. Och tyvärr också motsatsen - varje företag som fortsätter att sälja bidrar till att det blir svårare att få igång borttagningen av befintliga plantor och få igång försäljningen av de goda alternativen.

SLUTA SÄLJA SÄVENBOM OCH KINESISK EN om ni vill bli betraktade som seriöst, ansvarsfullt företag.

--------------------

Citera
          Johan på Blomsterlandet
          Inlägg 22-03-2012, 15:28
          Länk hit: #36

Gäster

Hej igen Cilla!

Jag kan meddela dig att jag just talat med vår inköpsavdelning igen angående problemet med värdväxterna för päronrost. Som jag tidigare också skrev så tar vi problemet på största allvar och instämmer i sak med dina åsikter. Vår tveksamhet står till hur stor effekt ett försäljningsstopp från oss skulle kunna få på smittspridningen i stort.

Vi har hur som helst bestämt att utvärdera detta igen och med stor sannolikhet kommer det att bli så att sävenbom och kinesisk en tas bort från sortimentet till nästa år. Då har i alla fall vi dragit vårt strå till stacken...

Jag hoppas att det är ett besked som gör dig glad!

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-03-2012, 15:34
          Länk hit: #37

Medlem

Ett steg i rätt riktning helt klart, särskilt från resonemanget att "alla andra gör det", men vi har inte sett resultat än.

Kan man alltså också i år i era butiker gå genom kassan med en sävenbom och ett päronträd?
          Hur seriöst är detta med tanke på att du och andra i företaget måste känt till under flera år att problemen med päronrosten är så stora nu att många helt slutat plantera päron?

Och hur ska vi kunna motivera människor som köpt sävenbom och problematisk kinesisk en från er tidigare - plantor som nu växt upp och blivit omtyckta - att ta bort dessa NÄR NI FORTFARANDE SÄLJER?

--------------------

Citera
          Johan på Blomsterlandet
          Inlägg 22-03-2012, 16:13
          Länk hit: #38

Gäster

Hej igen...

Dessa växter är nu med omedelbar verkan borta från de beställningslistor som våra butiker använder vid sina beställningar. Det innebär att inga fler av dessa plantor kommer att beställas in till våra butiker. Från och med NU.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-03-2012, 16:33
          Länk hit: #39

Gäster

En eloge till dig tummenupp.gif

Citera
          Rebecca
          Inlägg 22-03-2012, 18:06
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Johan på Blomsterlandet @ 22-03-2012, 16:13) *
          Hej igen...

Dessa växter är nu med omedelbar verkan borta från de beställningslistor som våra butiker använder vid sina beställningar. Det innebär att inga fler av dessa plantor kommer att beställas in till våra butiker. Från och med NU.

Sånt här gillar jag! Ansvarstagande. Bra jobbat!

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 00:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon