Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Pallkragar i växthus?
          KRT
          Inlägg 16-03-2012, 07:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Kan inte riktigt bestämma mig hur jag vill göra i mitt växthus, ha markbäddar eller krukor. Jag vill gärna ha möjligheten att möblera om och flytta runt, men kanske inte varje dag eller vecka. Så jag började fundera på att man kanske kunde ha pallkragar i växthuset - då får man en större jordvolym men ändå möjligheten att tömma ut jorden ganska lätt och möblera om från säsong till säsong.
          Visst är två pallkragar ganska höga, men det skulle mest handla om odling av busktomater och melon, så det är nog inga större problem med höjden (växthuset är 2 m i takfoten, så det räcker till).

Funderar dock på om fukten inne i ett växthus går "hårdare åt" pallkragarna än utomhus? Någon som har testat att ha pallkragar i växthus?

Förresten, funderar på att köpa några extra och ha som kompost, någon som använder dem till det? Fördelen är ju att man kan öka höjden allt eftersom och man kommer ju lättare åt att vända och röra om, om kanten inte är så hög!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 16-03-2012, 07:43
          Länk hit: #2

Gäster

2 m er ikke ret højt, når det drejer sig om melon, så jeg tror, at du vil blive ked af, at de ikke får fuld højde at vokse i smile.gif Jeg undrer mig over, at du dyrker busktomat i drivhus - ville du ikke få en bedre udnyttelse af drivhuset med høje tomater?

Pallkragerne kan sagtens stå i drivhuset og holde sig fint, men jeg tror, at du vil få mere glæde af at dyrke direkte i jorden. Og man behøver ikke skifte jorden, som man gjorde i gamle dage - det er nok at skifte de øverste 5-10 cm, så det er ikke det store arbejde.

Mht. at bruge dem til kompost, så synes jeg ikke, at det er en rigtig god idé, da en kompost skal have tilført lidt luft i siderne, og den vil være for lukket med pallkrager.

Hvis du tænker på en ormekompost, så vil det nok kunne lade sig gøre, men her vil pallerne nok ikke holde ret længe på grund af fugten.

Citera
          KRT
          Inlägg 16-03-2012, 16:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Anja Danmark @ 16-03-2012, 07:43) *
          2 m er ikke ret højt, når det drejer sig om melon, så jeg tror, at du vil blive ked af, at de ikke får fuld højde at vokse i smile.gif Jeg undrer mig over, at du dyrker busktomat i drivhus - ville du ikke få en bedre udnyttelse af drivhuset med høje tomater?

Pallkragerne kan sagtens stå i drivhuset og holde sig fint, men jeg tror, at du vil få mere glæde af at dyrke direkte i jorden. Og man behøver ikke skifte jorden, som man gjorde i gamle dage - det er nok at skifte de øverste 5-10 cm, så det er ikke det store arbejde.

Mht. at bruge dem til kompost, så synes jeg ikke, at det er en rigtig god idé, da en kompost skal have tilført lidt luft i siderne, og den vil være for lukket med pallkrager.

Hvis du tænker på en ormekompost, så vil det nok kunne lade sig gøre, men her vil pallerne nok ikke holde ret længe på grund af fugten.

Du har rätt om att en kompost behöver luft, så klart, varför tänkte jag inte på det slap.gif

Orsaken till att jag vill ha busktomater är att jag helt enkelt tycker de är mycket godare, och att jag dessutom har sått några sorter eftersom jag inte visste att vi skulle ha växthus, förrän för ca 2 v sedan smile.gif
          Vad gäller melon, hade jag tänkt låta den växa på marken, som en punmpa och evt ner på "golvet" från pallkragen.... Fungerar inte det?

Jag kommer ha lite öppen jord i växthuset också, men eftersom jag mest är intresserad av chili och medelhavsväxter så vill jag gärna ha dem i kruka. Det mesta jag är intresserad av står i kruka, så då vill ja ha mest golv och mindre öppen jord. Tänkte att pallkragar kunde vara ett bra mellanting smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 00:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon