Köp några säckar med kogödsel och blanda i jorden och blanda med kompost och planteringsjorden. Jag blandar också i benmjöl, ett par nävar i varje ros grop som octachoron, långsam näring.
Torvmull har jag bara under mina Rhododendron ingen annanstans. Har en sandig jord och det enda jag gräver ner i rabatterna varje år är en massa kogödsel, kompost och matkompost, (aldrig konstgödning )
Rosjorden är bra att blanda med, har den mest till nya klematis, men en 50 liters säck med rosjord till en större ros blir en bra start, men det blir dyrt med dom påsarna om man ska plantera många rosor. Då är det bättre köpa säckar med kogödsel och blanda i, det får man ofta till bättre pris på våren. Du slipper alla svåra ogräs också med gödsel på påse.
Eftersom jag har en sandig, lätt jord som kräver näring sparar jag i säckar, bananskal, kaffefilter och äggskal det petar jag eller gräver ner från vår till höst vid rosorna, gratis krut. Jag är så nitisk så jag tar med mig bananskal från jobbet. Läste om det tipset för längesedan på Rosensällskapets hemsida.
Och Välkommen till oss på Odla

du får fota dina rosrabatter i sommar så vi får se