Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spaljehäck av fruktträd - Hur skall jag beskära?
          IdaMariaLi
          Inlägg 21-03-2012, 20:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 73 441

Hej!

Jag har planterat en blivande spaljéhäck av fruktträd. Jag fick mina träd sent och de kominte i jorden förren första veckan i oktober tror jag det var. Sen var det i alla fall, men förmodligen OK enligt trädgårdsmästaren jag frågade. Träden är 1 äpple, 1 päron, och två plommon. Jag har försökt få tag på böcker om spaljé odling men inte lyckats. Så det jag har att tillgå i form av handledning är någon sida i "beskärningshanboken" och i "trädgårdsboken". Enligt dem skall jag bekära genom att korta in toppen rätt kraftigt och korta in de två första sidogrenarna nu första året efter plantering. För äpplet och päronträdet borde jag ju göra detta nu nu vårvinter (eller jag det kanske redan är lite sent med tanke på att det var härliga 15 grader idag). Jag har inte gjort detta och känner mig osäker, med tanke på att jag inte enns har hunnit se hur de klarat den sena planteringen. Dessutom är de nedersta grenarna, som enligt rekomentadatioen skall bindas upp till första "ståltråden" på 60 cm höjd, inte riktigt i höjd med 60 cmutan lite längre ned. Om jag kortar in dem till hälften redan nu så når de unte upp till tråden.

Är det någon som kan komma med goda råd?

Jag lkutar åt att avvakta lite. Dels se att träden ,år bra ochhar klarat vintern efter planteringen och de hur de börjar växa innan jag kastar mig på dem. Blir det knas då?

Är det någon som vet var man kan få tag på mer information kring spaljé häckar av fruktträd?

Mvh
          Maria

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 22:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon