Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dubbelseende
          Cacki
          Inlägg 28-03-2012, 17:07
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2012, 16:31) *
          http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-o...seende/?ar=True

Ett tag funderade jag på om Malcolms besvär kunde vara MS-relaterat men det är troligen som det står på länken.

Nej det låter inte som synnervsinflammation som är det som vanligtvis drabbar MS-sjuka. Har själv haft det som skov 5-6 gånger och då har det gett helt andra symptom.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          KRT
          Inlägg 28-03-2012, 20:01
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Då är ju nästa fråga varför diabetiker får dessa problem...... Är det insulinfluktuationer, eller något som man kan göra något åt själv?

Edit: Googlat vidare och det verkar som att det är nerverna som styr ögonmusklerna som skadats, dvs inte musklerna själva. De kan läka sig själv om man håller insulinnivåerna väl reglerade, det tar någon till några månader.

Redigerat av KRT: 28-03-2012, 20:12

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-03-2012, 22:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2012, 16:31) *
          http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-o...seende/?ar=True

Ett tag funderade jag på om Malcolms besvär kunde vara MS-relaterat men det är troligen som det står på länken.

Har läst länken, intressant att grå starr kan vara orsaken eftersom jag står i kö för operation, högt blodtryck eller alkohol är det i alla fall inte.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-03-2012, 14:03
          Länk hit: #44

Gäster

Försök att skynda på att du kommer till ögon ..... Det gäller att hänga på linjen för att de ska ta in dig för bättre koll vad det hela beror på! ...... det blir ju handikappande för dig att leva så och bara vänta ....... tummenupp.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 01-04-2012, 16:46
          Länk hit: #45

Medlem

Jag fick en ny kallelse till Huddinge sjukhus strax innan helgen och nu skall jag dit den 19/4, sist jag var där hette det att de skulle avvakta för att se hur det utvecklade sig och jag kan säga att det är värre än någonsin och det är med stor svårighet jag skriver detta. Har sovit ca. 20 timmar per dygn i helgen men är supertrött i alla fall, känner mig minst sagt deppad och det är inget roligt att inte kunna se ordentligt.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 01-04-2012, 18:05
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag tycker verkligen synd om dig Malcolm trostar.gif Synen är ju din sociala länk.
          Ljudböcker är nog det bästa jag kan tipsa om för att fördriva tiden. Trött var du innan, men du kan ju inte sova dygnet runt.
          Hoppas det självläker innan du har ditt återbesök. Ring och tjata/fråga om du inte kan få nån hjälp nu. Berätta hur deprimerad du känner dig.

Citera
          fvd
          Inlägg 01-04-2012, 18:27
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Ja det är verkligen en sak för mycket. Du skulle haft ljudböckerna nu det är till stor hjälp när man inte kan göra något annat. Fast så länge du sover så där mycket så är det ju det som händer. Hoppas att det gör nytta då.

--------------------
          Zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 01-04-2012, 18:32
          Länk hit: #48

Medlem

Jag har två ljudböcker här hemma som jag inte lyssnat på men troligtvis kommer jag att somna ifrån dem om jag försöker, just nu sitter jag och lyssnar/ser på AKB48 på You Tube. Har kommit in på en slinga så låtarna kommer efter varandre automatiskt, det finns massor av musik av dem så det blir inte långtråkigt och så är det inte så ansträngande heller eftersom det inte är någon handling som måste fäljas och jag lan titta med båda ögonen även om det blir dubbelt.

Citera
          Zixten
          Inlägg 01-04-2012, 18:54
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 75 500

Min far drabbades av dubbelseende en gång, varade några veckor tror jag, sen blev det bra igen.
          Var vist lite svårt ibland att välja vilken stig han skulle gå på, eller vilken talltik han skulle äta från.

Han tog i alla fall ett par av mina gamla glasögon och tejpade för ena ögat med silverteejp, och tryckte ur det andra glaset.

Kommer jag ihåg rätt var det någon propp i ena ögat som orsakade det hela...

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-04-2012, 03:16
          Länk hit: #50

Medlem

Jag drabbades av detta 2003 och då pratades det om en propp i musklen till ögat fast då gjorde man ingenting åt det Zixten och jag har en sjörövarlapp för vänster öga. Finns gratis på apoteket.

Citera
          fvd
          Inlägg 04-04-2012, 09:41
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Bra att du inte har långtråkigt. Det är ju personligt vad som passar olika personer. Jag använder faktiskt ljudböckerna som sömnmedel på kvällarna ett skönt sätt somna tycker jag. På dagarna blir de mitt sällskap utan att ställa krav som levande människor gör.

--------------------
          Zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-04-2012, 01:17
          Länk hit: #52

Medlem

Jo men jag HAR ju långtråkigt, jobbigt när man inte klarar det man vill göra och jag skull verkligen uppskatta lite besök och socialt umgänge. *suck*

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-04-2012, 03:44
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hoppas ditt dubbelseende snart går över. Förstår verkligen att det är jobbigt.

Redigerat av *Stintan*: 05-04-2012, 03:45

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 05-04-2012, 07:30
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Förstår verkligen att det är frustrerande för dej malcolm. Det är mer eller mindre varje sak som hindrar en från att fungera som vanligt. Det märkliga är bara att det nästan alltid är mest påtagligt i början. Människan har en otrolig förmåga att anpassa sej efter ett tag. Du får försöka trösta dej med att det nog är som mest jobbigt just nu för även om det verkligen är så illa att det kommer att hänga i någon månad så kommer det förhoppningsvis ändå att bli lättare och lättare att leva med det.
          Även ögonen har en viss förmåga att ställa om sej (på gott och ont) när den ena korpgluggen blir "obrukbar". Så är det ju t.ex för personer som plötsligt blir blind på ena ögat. I ditt fall beror det naturligtvis på hur mycket synfelet skymmer det friska ögat men om det var läkaren som rekomenderade sjörövarlappen, så måste h*n väl anse att det var bästa lösningen. Annars måste man ju även tänka på att ge det friska ögat en chans att hänga med i anpassningen tillbaka allteftersom det andra tillfrisknar så att det inte drar ut på tiden ännu mer menar jag.
          Hoppas att du snart blir bra i ögat igen!

Redigerat av Cacki: 05-04-2012, 07:31

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-04-2012, 14:01
          Länk hit: #55

Medlem

Det var inte någon läkare som rekommenderade det här med lappen utan det kom jag på själv eftersom jag märkte att jag inte såg dubbelt om jag blundade med det ena ögat, spelar egentligen ingen roll vilket öga jag täcker för eftersom det inte är själva ögat utan muskelm till det högra, ändå föredrar jag att täcka för det vänstra eftersom jag verkar högerögd och ser bättre med det.

Citera
          malcolm
          Inlägg 06-04-2012, 15:39
          Länk hit: #56

Medlem

Fy tusan vad jag är trött på det här nu, drabbas av yrsel trots svart lapp och springer in i saker hela tiden. Inte ser jag som jag skall heller och det är med stor möda jag skriver detta och inte nog med det, är så fruktansvärt trött så det liknar ingenting.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 06-04-2012, 15:48
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (fvd @ 04-04-2012, 10:41) *
          Bra att du inte har långtråkigt. Det är ju personligt vad som passar olika personer. Jag använder faktiskt ljudböckerna som sömnmedel på kvällarna ett skönt sätt somna tycker jag. På dagarna blir de mitt sällskap utan att ställa krav som levande människor gör.

Jag somnar också till ljudböcker om jag ligger ner. Detta tycker jag är irriterande för det är så svårt att hitta var i handlingen jag somnade in. Är det inte så för dig?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-04-2012, 15:50
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malcolm @ 06-04-2012, 16:39) *
          Fy tusan vad jag är trött på det här nu, drabbas av yrsel trots svart lapp och springer in i saker hela tiden. Inte ser jag som jag skall heller och det är med stor möda jag skriver detta och inte nog med det, är så fruktansvärt trött så det liknar ingenting.

trostar.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-04-2012, 10:14
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (malcolm @ 06-04-2012, 16:39) *

trostar.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-04-2012, 15:36
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 06-04-2012, 16:48) *
          Jag somnar också till ljudböcker om jag ligger ner. Detta tycker jag är irriterande för det är så svårt att hitta var i handlingen jag somnade in. Är det inte så för dig?

Jo det är hopplöst och i det här fallet skulle jag föredra gamla hederliga kasettband, samma sak med DVD vs. VHS.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon