CITAT (Klint @ 24-03-2012, 09:20)

Nä du Gunilla det var ju precis det här jag inte ville höra Hjälper mej inte ett dugg!
Skämt åtsido som du väl vet är jag en stor beundrare av din trädgård,och inte minst dej tex det här med 18! säckar till dina gångar

men det är väl det som krävs svett och slit.
Värre då med planeringarna rent konkret: Ska man ta baksidan av huset först och göra "klart" där med träd blommor grönsaker bra jord avspärrningar eller
Ska man försöka tänka ut var man vill ha buskar träd och vänta med själva blommorna(kommer jag inte att klara)
Ska man ta en rabatt i taget
Jag menar om man ska ha flera pioner då kan man ju ta bort grässvålen gräva ur ett rejält hål fylla på med jord kan få gammal koskit av grannbonden lägga ett avgränsningsstålband runt och plantera.Hjälps vi åt kan det ju ta högst en dag (eller är jag helt ute å cyklar nu)
Om man sen påbörjar nästa rabatt på samma sätt hattar man då?
Det här med jord det är lerjord här,och vi har en del kompostjord sen har vi då grannen som enl honom har gammal gödsel som går att använda som jord,är lite tvivlande men ska kolla annars kan man väl blanda den med nåt?
http://www.nimaab.se/se/art/graskantsavskiljare.php den här funderade jag på verkar inte det bra jag tänkte att man ev kunde lägga stenar på jorden så den inte syns så väl
(Vi bor nära vägen och fått väldigt många kommentaren om husrenoveringen och är nu ivriga att få till trädgården)

Tack för dina råd de är guld värda!
edit:beträffande randgräset ska visa ditt svar för min käre man,det var han som drog hem det från början.

hahaa...det kommer att bli bra skall du se eftersom du inte startade din tråd med "finns det något enkelt sätt..." det är nog så att vackra trädgårdar är direkt relaterade till arbetsinsatsen...
Fördel att bo på landet - då kan man få eller tigga sig till bra stallgödsel (jag lägger ut det varje vår) och slipper vallfärda till bensinmackar och plantskolor på jakt efter erbjudanden om billig "planteringsjord"
Jag har svårt att ge några råd hur du skall utforma din trädgård - jag är ingen som sitter och teoretiskt ritar upp hur jag vill ha det. Måste sitta på plats och filosofera och då slår kreativiteten till - ibland alltså! Inte alltid, då får det vänta. Trädgård är mycket av problemlösning också vilket gör det hela mer spännande.
Varför inte börja med entren - den skall ju vara den vackraste och mest inbjudande sägs det - hos mig är det inte så kan jag säga eftersom jag gräver upp skogen och har inte hunnit till entren ännu
Har du ingen kompost - fixa det, värt guld när man gör planteringar.
Försök tänk i sammanhang som när du möblerar inomhus - rum, tak, väggar, slingrande stigar - spännande bakom buskarna därborta....tänk inte bara blomning, den är så kort och växten skall vara en tillgång under hela säsongen - helst hela året.
Detdär var snygga kantavskiljare men dyra! Jag köpte på ett byggvaruhus en rulle på 50 meter som då kostade 600 kr för flera år sedan. Metallband som används till att fästa gipsskivor tror jag...
Kanten stör inte tycker jag om man fyller med jord/grus ända upp och vill du bryta av en stel kant så rada inte "kattskallar" utan sätt bara någon grupp eller enstaka sten som villar bort kanten lite.
Åk runt i olika trädgårdar när folk har visning - ideerna är gratis och alltid hittar man någon detalj som passar just hos mig.
....och gå med i Trädgårdsamatörerna - då öppnar sig en helt ny värld av växter och idéer