Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Strukturerad jag?, Hur tänker du?
          Klint
          Inlägg 24-03-2012, 08:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Nu äntligen kan man börja men hur och var?
          Har ju haft min trädgård sen jan-11 men har inte haft tid med den,nu när det är dags går det runt i huvudet nu borde jag ju haft en planskiss åtminstonde i grova drag.. I trädgården finns 4 gamla fina äppelträd,2 krusbärsbuskar,och 2 vinbär.Flera rosenkvitten,flera spireor och 2 schersminer och 2 olika sorters olvon.
          Ifjol gjorde vi en parkering och mannen planterade två ynkliga randgräs som han tagit med från gamla huset.Det såg inte bra ut så jag fixade en snabbrabatt tog bort det mesta gräset la på tidningar och jord.Sen blev det ett hopplock av det vi fått med oss +några nya från odla Astillbe,kärleksört, temynta,riddarsporre,alunrot daggkåpor fick även några växter av mor rubeckior och anemoner så den blev välfylld fast lite oplanerad! NU är det dags att flytta de då spinkiga randgräsen de hotar att ta över alltihop! Vi har en stor skogstomt så de får hamna i utkanten nånstans.
          Men nu "ska" det bli en trädgård på riktigt.Vad jag vill ha vet jag ganska bra men inte var och hur.Tex Pioner det måste jag ha, funderar på att köpa från odla antar att de är ganska små,fast å andra sidan inte så dyra jag har nån bild i huvudet om flera pioner i rad med små fyrkantiga stöd men kan inte bestämma mej man får ju alltid rådet att göra böljande rabatter hade tänkt att samplantera med några häftiga dahlior men rolleyes.gif Jag vill ha flox i alla färger,prästkragar massa röda astillbe stjärnflocka rosenhagtorn/bukettapel mm mm Jag vill ha en lantlig romantisk trädgård men hur ska man begränsa sej så att man inte börjar överallt på en gång Vad jag vill är att du skriver hur du gör,jag har läst det jättebra materialet som finns här på odla om planering av trädgården men känner att jag har svårt att följa allt.Kanske kanske finns det nån odlait som har en helt ok trädgård fast du är lika ostrukturerad som jag eller har du nåt annat bra tips vad man ska börja med I vart fall var det skönt att skriva av sej smile.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-03-2012, 08:34
          Länk hit: #2

Gäster

Vet inte om jag kan vara till någon hjälp men när vi en gång i tiden flyttade ut på landet och fick en jättestor tomt där allt fått växa fritt i många år (ingen trädgård) så hade jag bråttom att börja plantera. På denna jättestora tomt sprang jag runt och grävde, än här än där och planterade ogenomtänkt.

Av detta blev förstås ingenting. Utspridda planteringar här och där som saknade sammanhang och mer eller mindre försvann på den stora tomten.

Först när jag började koncentrera mig på ett ställe och jobba mer systematiskt började det likna, inte trädgård kanske men planteringar iaf.

Grundregel nummer 1.. gör ett ordentligt underarbete så slipper du problem senare, fuska inte, det lönar sig aldrig. Fundera över hur naturen kommer att bete sig just här om några är...gräs som växer in och kräver rotstopp t.ex.

Grundregel nr 2.....plantera inte för tätt även om det set ödsligt ut i början. De flesta vanliga perenner brer ut sig ordentligt och kräver delning med några års intervaller.

Grundregel 3....snåla inte på underlaget när du gör rabatter. Dyra växter planterade i billig jord kommer aldrig till sin rätt.

Grundregel 4....var försiktig med olika marktäckare, de stannar sällan där du tänkt dig. Man måste inte ha underplanteringar överallt, det hindrar jordbearbetning och förbättring

......och.....bränn randgräset eller sätt det i kruka. Släpper du det fritt är det näst intill omöjligt att få bort.

Citera
          Klint
          Inlägg 24-03-2012, 09:20
          Länk hit: #3

Medlem

Nä du Gunilla det var ju precis det här jag inte ville höra Hjälper mej inte ett dugg! thumbdown.gif

Skämt åtsido som du väl vet är jag en stor beundrare av din trädgård,och inte minst dej tex det här med 18! säckar till dina gångar sweatingbullets.gif men det är väl det som krävs svett och slit.

Värre då med planeringarna rent konkret: Ska man ta baksidan av huset först och göra "klart" där med träd blommor grönsaker bra jord avspärrningar eller

Ska man försöka tänka ut var man vill ha buskar träd och vänta med själva blommorna(kommer jag inte att klara)

Ska man ta en rabatt i taget

Jag menar om man ska ha flera pioner då kan man ju ta bort grässvålen gräva ur ett rejält hål fylla på med jord kan få gammal koskit av grannbonden lägga ett avgränsningsstålband runt och plantera.Hjälps vi åt kan det ju ta högst en dag (eller är jag helt ute å cyklar nu)

Om man sen påbörjar nästa rabatt på samma sätt hattar man då?

Det här med jord det är lerjord här,och vi har en del kompostjord sen har vi då grannen som enl honom har gammal gödsel som går att använda som jord,är lite tvivlande men ska kolla annars kan man väl blanda den med nåt?

http://www.nimaab.se/se/art/graskantsavskiljare.php den här funderade jag på verkar inte det bra jag tänkte att man ev kunde lägga stenar på jorden så den inte syns så väl

(Vi bor nära vägen och fått väldigt många kommentaren om husrenoveringen och är nu ivriga att få till trädgården)

smiley_small_hug.gif Tack för dina råd de är guld värda!

edit:beträffande randgräset ska visa ditt svar för min käre man,det var han som drog hem det från början.

Redigerat av Klint: 24-03-2012, 09:22

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-03-2012, 12:25
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Klint @ 24-03-2012, 09:20) *
          Nä du Gunilla det var ju precis det här jag inte ville höra Hjälper mej inte ett dugg! thumbdown.gif Skämt åtsido som du väl vet är jag en stor beundrare av din trädgård,och inte minst dej tex det här med 18! säckar till dina gångar sweatingbullets.gif men det är väl det som krävs svett och slit.

Värre då med planeringarna rent konkret: Ska man ta baksidan av huset först och göra "klart" där med träd blommor grönsaker bra jord avspärrningar eller

Ska man försöka tänka ut var man vill ha buskar träd och vänta med själva blommorna(kommer jag inte att klara)

Ska man ta en rabatt i taget

Jag menar om man ska ha flera pioner då kan man ju ta bort grässvålen gräva ur ett rejält hål fylla på med jord kan få gammal koskit av grannbonden lägga ett avgränsningsstålband runt och plantera.Hjälps vi åt kan det ju ta högst en dag (eller är jag helt ute å cyklar nu)

Om man sen påbörjar nästa rabatt på samma sätt hattar man då?

Det här med jord det är lerjord här,och vi har en del kompostjord sen har vi då grannen som enl honom har gammal gödsel som går att använda som jord,är lite tvivlande men ska kolla annars kan man väl blanda den med nåt?

http://www.nimaab.se/se/art/graskantsavskiljare.php den här funderade jag på verkar inte det bra jag tänkte att man ev kunde lägga stenar på jorden så den inte syns så väl

(Vi bor nära vägen och fått väldigt många kommentaren om husrenoveringen och är nu ivriga att få till trädgården)

smiley_small_hug.gif Tack för dina råd de är guld värda!

edit:beträffande randgräset ska visa ditt svar för min käre man,det var han som drog hem det från början.

biggrin.gif hahaa...det kommer att bli bra skall du se eftersom du inte startade din tråd med "finns det något enkelt sätt..." det är nog så att vackra trädgårdar är direkt relaterade till arbetsinsatsen...

Fördel att bo på landet - då kan man få eller tigga sig till bra stallgödsel (jag lägger ut det varje vår) och slipper vallfärda till bensinmackar och plantskolor på jakt efter erbjudanden om billig "planteringsjord"

Jag har svårt att ge några råd hur du skall utforma din trädgård - jag är ingen som sitter och teoretiskt ritar upp hur jag vill ha det. Måste sitta på plats och filosofera och då slår kreativiteten till - ibland alltså! Inte alltid, då får det vänta. Trädgård är mycket av problemlösning också vilket gör det hela mer spännande.

Varför inte börja med entren - den skall ju vara den vackraste och mest inbjudande sägs det - hos mig är det inte så kan jag säga eftersom jag gräver upp skogen och har inte hunnit till entren ännu crazy.gif

Har du ingen kompost - fixa det, värt guld när man gör planteringar.

Försök tänk i sammanhang som när du möblerar inomhus - rum, tak, väggar, slingrande stigar - spännande bakom buskarna därborta....tänk inte bara blomning, den är så kort och växten skall vara en tillgång under hela säsongen - helst hela året.

Detdär var snygga kantavskiljare men dyra! Jag köpte på ett byggvaruhus en rulle på 50 meter som då kostade 600 kr för flera år sedan. Metallband som används till att fästa gipsskivor tror jag...

Kanten stör inte tycker jag om man fyller med jord/grus ända upp och vill du bryta av en stel kant så rada inte "kattskallar" utan sätt bara någon grupp eller enstaka sten som villar bort kanten lite.

Åk runt i olika trädgårdar när folk har visning - ideerna är gratis och alltid hittar man någon detalj som passar just hos mig.

....och gå med i Trädgårdsamatörerna - då öppnar sig en helt ny värld av växter och idéer wink.gif

Citera
          Klint
          Inlägg 24-03-2012, 15:11
          Länk hit: #5

Medlem

Hmm Kompost det har förre ägaren ordnat,så kan nog tömma den nu i år.Men ska fixa nåt bra ställe att lägga allt ris kanske kan locka hit svärmor och hennes kvarn eller heter det tugg?

Jag funderar också väldigt mycket men mitt "problem" är att jag har svårt att börja.

Jag har haft en dröm om ett hus där man har entregången i mitten av huset och en maffig rabatt på var sida men det kommer jag inte att få. nja tror jag också väntar lite med entren vill nog komma på nåt som känns perfekt där.

De där kantstålen såg jag i katalogen har ju för mej att priset var för 10st ska kolla igen.har man jord och såna hemma tänkte jag att då kan man köra!

Jag tittade på trädgårdsamatörernas sida verkar vara dåligt med aktivitet här,men jag hittade en trädgård med försälníng relativt nära som jag inte hade en aning om +inspirationsbilder tummenupp.gif

Men vad säjer ni om mina pionplaner Är det snyggt med pionerna på rad? Jo jag vet att det är vår trädgård,men vad tycker ni?

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-03-2012, 16:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Smaken är ju som .......................Just det.

Har sett ställen där man haft pioner på rad och jag tycker det är snyggt. Man bör tänka på att alla inte ska blomma samtidigt så man har blommor under lång tid.

Annars kan väl plantera något ihop med pionerna , något som blommar juli/augusti och tills frosten kommer.

Jag har en del pioner i samma rabatt men har höstanemoner och gullris där också . De blir högre än pionerna , bra tycker jag för då dras ögonen till dem.

Gullris har jag egentligen inte planterat , det har spridit sig själv dit . I år ska rabatten göras om så jag ska leta fler höga höstblommor och ta bort gullriset.

Glömde det där med struktur/plan. Jag kommer att anlita en trädgårdsmästare som vi har haft hjälp av förut till att göra en plan över hela trädgården.

Planen får sträcka sig över flera år bl a p g a kostnaden , vi kan inte göra så mycket av jobbet själva längre . Det går ju heller inte att göra allt på en gång även om man är frisk , man orkar inte hur mycket som helst och man ska njuta av trädgården också.

Sedan tycker jag att det blir bra att göra bit för bit , när en bit blivit klar så kanske man ser att man vill göra nästa del av planen på ett annat sätt. Lättare att se färdigt reslutat än tänka sig hur det ska se ut med bara en ritning till hjälp.

Redigerat av mamamaggan: 24-03-2012, 16:59

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 11:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon