Jag har två äppelträd i trädgården till huset jag och min sambo flyttade till i somras.
Det första stackars äppelträdet beskar jag ganska hårt i slutet av sommaren. Alla träd är dåligt skötta och jag ville få ordning så fort som möjligt. Dumt nog läste jag inte på ordentligt innan jag började mer än de allra mesta baskunskaperna: ta bort det som växer uppåt, inåt och korsar. Det var ju bara det att det som växte uppåt, inåt och korsade var en väldigt stor del av trädet så min gissning är att trädet nu kommer kompensera med vattenskott. Har jag förstått rätt att jag då ska låta trädet få ha dessa vattenskott tills det återhämtat sig? Bör jag inte ta bort några alls?
Äppelträd nummer två har jag nu börjat beskära så smått då jag läst att det är ok att göra detta nu tidigt på våren. Är det korrekt? Men det trädet tar jag bara bort vattenskott sen förra året på och behåller de flesta större grenarna. kan jag slutföra det arbetet?
Vänliga hälsningar från trädgårdsnybörjare som ändå tycker att det är lite kul! Men som behöver lära sig mycket mer.. =)
|