Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Säsongens influensa, Har ni haft den ?
          mamamaggan
          Inlägg 25-03-2012, 20:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har ni haft säsongens influensa?

Har ni vaccinerat er ?

Har ni sluppit den ?

Har kännt av influensan i minst tre veckor. Småfeber ibland , ont i huvudet och övriga kroppen ,så har det blivit lite bättre för att komma igen.

I torsdags bröt den ut. Var hos frissan och började känna mig konstig , tog tempen när jag kom hem , 39,2.

Skönt att den bröt ut iof men så ont i kroppen har jag aldrig aldrig haft av influensa. Nu har den satt sig mer i halsen och luftrören . Ska ringa till VC i morgon och höra om jag kan få någotr slemlösande , blir så tungandad så fort jag får någon form av förkylning/influensa.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-03-2012, 21:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Ingen influensa

ingem vaccinering

inte ens en vanlig förkylning

men däremot dubbelseende vilket är värre. -cry-.gif

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 25-03-2012, 21:55
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (malcolm @ 25-03-2012, 22:19) *
          Ingen influensa

ingem vaccinering

inte ens en vanlig förkylning

men däremot dubbelseende vilket är värre. -cry-.gif

Ja, har läst lite om dig i flertalet trådar och du verkar ha en sjuhelvetes otur :/

Citera
          emmas matte
          Inlägg 25-03-2012, 22:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

Den fastnade hos mej i 3 vecker, tjock i halsen hosta och feber. Det är inget bra alls, ge bort den till nån som är dum nog att ta emot den.smile.gif := skojar bara. den är verkligen jobbig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-03-2012, 23:03
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Aldrig i livet att jag skulle vaccinera mig mot influensa. Jag har alltid varit skeptisk mot sådant, men efter skandalen med narkolepsi vet jag att det inte var inbillning. Hundra gånger hellre influensan då, vem vet vad vaccinen verkligen innehåller? Men just årets influensa har jag klarat mig från tror jag

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-03-2012, 03:01
          Länk hit: #6

Medlem

Klart man blir fundersam mot vaccinering efter vad som hände förra året. Nu var ju det ett vaccin som inte var tillräckligt prövat och det fanns insatt folk som varnade.

En del vaccinering måste man ändå säga har lyckats , t ex mot smittkoppor så man kan ju inte ställa sig negativ till allt.

Låter väl inte så bra att influensan kan sitta i tre veckor men minst så länge sitter varje vanlig bondförkylning i hos mig. Hoppas att jag kan räkna bort de veckor när jag var halvdan.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-03-2012, 10:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har inte varit sjuk på hela vintern yahoo.gif Det var på gång vid ett tillfälle men gick över av sig självt, bara en dag med feber. Har aldrig vaccinerat mig. Det skulle vara typiskt om man blev sjuk nu när man tror att risken är över.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-03-2012, 12:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag vaccinerar mig varje år sedan några år tillbaka. Min hälsa tål ingen influensa längre. Ibland måste man tyvärr väljer mellan pest och kolera....

Men jag hade i år igen en brakförkylning med svår hosta och lunginflammation. Hosta är ju väldigt jobbigt för min trasiga rygg och så finns det ingen hostmedicin i Sverige som inte går på gallan (enligt min husläkare).

Men för ett år sedan skickade mig en trädgårdskompiss från Tyskland hostdroppar och dom hjälpte en del utan att jag fick gallkolik.

Sambon vaccinerade sig inte i höstas, hade ingen influensa heller men hela tiden går och kommer förkylningen.

Elisabeth

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-03-2012, 13:12
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (emmas matte @ 25-03-2012, 23:54) *
          Den fastnade hos mej i 3 vecker, tjock i halsen hosta och feber. Det är inget bra alls, ge bort den till nån som är dum nog att ta emot den.smile.gif := skojar bara. den är verkligen jobbig.

Hade kanske kunnat ge bort den men det visade sig i går att det var inte så enkelt.

Efter att ha tillbiringat nästan 12 timmar hos sjukvården , först hos våran VC , som skickade efter ambulans för transport till sjukhuset i grannstaden så vet jag nu bättre.

Visst jag har influensan i botten men så har jag fått ny medicin i veckan som gav mig allergi . En allergi som täppte igen min luftrör totalt.

Fick börja med inhalationer hos VC men blev bara sämre , likadant på lasarettet men så fick jag kortison och då började det att släppa.

Paniken lurade hela tiden när jag inte kunde andas . tack och lov så förstod den underbare läkaren på akuten att det var andra saker inblandade också.

Nu slutar jag med den nya medicinen och så blir det kortisonkur i en vecka + dunderhostmedicin så jag får upp slemmet i luftrören.

Tack och lov för läkare som tänker till lite säger jag bara .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 27-03-2012, 13:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Tur du fick hjälp Maggan. Det låter riktigt riktigt otrevligt. Nu får du vila och krya på dig smiley_small_hug.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-03-2012, 13:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mamamaggan @ 27-03-2012, 14:12) *
          Hade kanske kunnat ge bort den men det visade sig i går att det var inte så enkelt.

Efter att ha tillbiringat nästan 12 timmar hos sjukvården , först hos våran VC , som skickade efter ambulans för transport till sjukhuset i grannstaden så vet jag nu bättre.

Visst jag har influensan i botten men så har jag fått ny medicin i veckan som gav mig allergi . En allergi som täppte igen min luftrör totalt.

Fick börja med inhalationer hos VC men blev bara sämre , likadant på lasarettet men så fick jag kortison och då började det att släppa.

Paniken lurade hela tiden när jag inte kunde andas . tack och lov så förstod den underbare läkaren på akuten att det var andra saker inblandade också.

Nu slutar jag med den nya medicinen och så blir det kortisonkur i en vecka + dunderhostmedicin så jag får upp slemmet i luftrören.

Tack och lov för läkare som tänker till lite säger jag bara .

Fy katten vad obehagligt det måste ha varit! Hoppas du blir bra fort nu! trostar.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-03-2012, 13:33
          Länk hit: #12

Gäster

Usch vilken obehaglig upplevelse, att inte få luft ger mig panikkänslor! sad.gif
          Har klarat mig, men sonen hade nåt liknande: segt slem, hosta och feber av och till i 1 vecka, hostan hängde i i 2 veckor minst, det var bara cocillana etyfin som hjälpte, innan dess hostade han nästan loss bröstkorgen. tongue.gif Om det var influensa däremot har jag ingen aning om.

Vaccinerar mig gör jag gärna, men inte mot influensa, jag kommer inte ihåg när jag hade det senast, knappt i vuxen ålder tror jag. Mot svinis vaccinerade jag mig faktiskt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-03-2012, 13:48
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har inte heller vaccinerat mig mot några influensor och har inte haft nån heller på år och dar vad jag vet. Rejäl hosta kan jag få vid förkylning, har hostat av ett revben några gånger, och den kan sitta i flera veckor men det är sånt man får ta som gammal rökare.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-03-2012, 17:42
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 27-03-2012, 14:12) *
          Paniken lurade hela tiden när jag inte kunde andas...

Ja fy vad otäckt, jag får nästan andnöd bara av att läsa det -fear-.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-03-2012, 02:11
          Länk hit: #15

Medlem

Nästa tur . Nu är jag hemma på permis från sjukhuset. Har tillbringat 1 dygn där p g a högt blodsocker . Hade 30,5 när jag åkte in.

De förstår inte riktigt varför , tog visserligen cortison mot allergin men det borde inte bli så högt.

Man håller sedan tidigare på att utreda blodsockret. Jag har fullgod insulinproduktion men ändå rusar sockret i höjden. Tar lite insulin men det är en balansgång. Tar jag för mycket blir sockret ännu högre.

Kan bara ta snabbverkande insulin , är allergisk mot långtidsverkande. Antagligen inte mot själva insulinet utan något ämne som ingår, vi vet inte än.

Nu får vi se vad som händer i morgon , om jag ska tillbaka till mitt lasarett eller fortsätta utredas av lasarettet i " stora staden ". Allt beror på hur blodsockret beter sig.

Vilken följetong det här blev , usch!

Redigerat av mamamaggan: 29-03-2012, 02:12

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-03-2012, 09:04
          Länk hit: #16

Medlem

trostar.gif vad jobbigt!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-03-2012, 09:59
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (mamamaggan @ 29-03-2012, 03:11) *
          Nästa tur . Nu är jag hemma på permis från sjukhuset. Har tillbringat 1 dygn där p g a högt blodsocker . Hade 30,5 när jag åkte in.

De förstår inte riktigt varför , tog visserligen cortison mot allergin men det borde inte bli så högt.

Man håller sedan tidigare på att utreda blodsockret. Jag har fullgod insulinproduktion men ändå rusar sockret i höjden. Tar lite insulin men det är en balansgång. Tar jag för mycket blir sockret ännu högre.

Kan bara ta snabbverkande insulin , är allergisk mot långtidsverkande. Antagligen inte mot själva insulinet utan något ämne som ingår, vi vet inte än.

Nu får vi se vad som händer i morgon , om jag ska tillbaka till mitt lasarett eller fortsätta utredas av lasarettet i " stora staden ". Allt beror på hur blodsockret beter sig.

Nä men fy vilket oflyt du har! Usch så obehagligt att inte få luft ordentligt o att du tydligen reagerar extra mycket på kortisonet gör ju inte saken lättare för dej precis. Hoppas att du kryar på dej snart igen! trostar.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          KRT
          Inlägg 29-03-2012, 10:13
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (mamamaggan @ 29-03-2012, 03:11) *

Stackare! Den typen av ospecifika symptom som "ska utredas" är verkligen ingen höjdare!!! Var det de vanliga luftrörsvidgande medeln du fick en allergisk reaktion mot?

Men du, hur mår dina binjurar? Och din sköldkörtel (Thyroidea)? Har de utretts ännu?

Vad gäller influensor så har jag klarat mig, men däremot jag jag varit förkyld gång och på gång i snart 2 månader, och nu i veckan fick hela familjen maginfluensa dessutom. Jäkla dagisbaciller!!!!!!!

Redigerat av KRT: 29-03-2012, 10:16

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-03-2012, 11:14
          Länk hit: #19

Gäster

Har inte än råkat på nån influenssa, men om det är densamma som i höstas eller liknande så vaccinerades jag efter min operation mot just influenssa för att jag tillhör en riskgrupp ......... whistling.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon