Tack för alla tips!
Jag skall fundera lite. Jag hade ju hoppats slippa skrapa men rengöringsmedel biter inte på detta. Rengöringsmedel löser fett men det här är i fast form.
När det gäller svampen jag hade och som gjorde att det endast tog 2 minuter per ruta att få fönstren rena så vet jag inte om den var avsedd för fönsterpusts och inte repade. Det var så mycket repor i mina gamla fönster så det var ju inte lätt att se om det blev någon ny. Den köpte jag 10 mil härifrån och jag vet inte vad svampar med en sådan där yta som liknar Scotch-Brite egentligen kallas. Den jag hade var 10-15 cm lång och själva svampdelen var formad som ett handtag.
När det gäller Scotch-Brite så påstår dom att modellen "kök" inte repar men kan man vara säker på det?
"Scotch-Brite™ Svampar
Scotch-Brite™ Svampar rengör effektivt med eller utan slipverkan. Använd rätt svamp på rätt ställe - Kök, Bad eller Grov.
Kök: En svamp som rengör utan att repa. Utmärkt till keramikhällar, diskho, glas och porslin. Färg: Blå/Blå.
Bad: Skonsam svamp för kakel, badkar och handfat. Färg: Turkos/Vit.
Grov: En effektiv svamp som rengör med slipverkan. För grova ytor som kräver tuffa tag; grill, redskap och verktyg."
http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3...o/CleaningCare/Den där algskrapan kan ju vara intressant i vilket fall som helst. Har du Kryddan använt den på dina fönster och sett att det inte blir några repor?
En sådan där flugsvamp som Stintan nämner har jag någonstans inköpt en gång till bilen. Kan nog vara intressant om jag bara hittar den. Har du provat en sådan på dina fönster Stintan?
Någon skrev om microdukar och sådana såg jag i städskåpet. Dom använder man väl normal torra men skall man göra det till fönstret eller skall man i så fall blöta dom?
Någon slags svamp eller trasa som inte repar men ändå bearbetar mekaniskt vore ju modellen. Det sa bara wroom vad som än fastnat på rutan. Fick ju tipset av ett proffs och hans andra tips var att använda hälften diskmedel och hälften allrent som rengöringsmedel och att skaffa en proffsskrapa vilket jag också gjorde. Sedan tog det 2 minuter per ruta.
Redigerat av Christa: 05-04-2012, 06:48