Tack för alla tips! Det verkar finnas en massa bra svampar och annat som kan vara bra att ha. Att det fanns en som går att ha till billack visste jag inte. Använder man den så borde man inte behöva så mycket avfettningsmedel till asfaltfläckar. (Personligen är jag dock mycket restriktiv med avfettningsmedel.)
Hittade det här av en slump
Fönster och speglar
Fönsterputsmedel är ofta riktigt läbbiga miljöbovar. De flesta innehåller ämnen som är svåra för naturen att bryta ned eller som är mycket giftiga för vattenlevande organismer.
Flera fönsterputsmedel innehåller också medel som inte är bra för dina lungor och din hud. Många medel kräver säkerhetsåtgärder, men - det står inte på flaskan. Hur du bör skydda dig får du bara reda på om du kontaktar företaget och ber att få läsa produktens säkerhetsblad. Där kan du läsa att ”Handskar och skyddsglasögon rekommenderas” (W5, Lidl) eller att ” God ventilation rekommenderas, liksom att bära handskar och tvätta händerna efteråt.” (Ajax).
Helt galet tycker vi. Särskilt eftersom det finns ett medel som är billigare, miljövänligare, hälsosammare och ger bättre resultat – nämligen diskmedel.
- Fönsterputs är helt onödigt. Jag tycker att man ska tänka miljövänligt, säger Ivan Bengtsson, som vunnit medalj i VM i fönsterputsning flera år i rad, och bara använder handdiskmedel i sitt vatten.
Gör som världens bästa fönsterputsare:
1. Blanda vatten och diskmedel i en hink.
2. Doppa fönsterpälsen i lösningen och krama ur den.
3. Blötlägg rutan genom att dra fönsterpälsen över hela fönstret.
4. Ta bort eventuella prickar och fläckar med en klickskrapa. Fönstret måste vara blött då klickskrapan används, annars kan fönstret bli repigt.
5. Skrapa bort vattnet med en gummiskrapa, håll fönsterpälsen nere vid fönstret för att undvika spill på golv.
6. Använd trasan för att torka rent längs kanterna.
Tips!
Inte lika ambitiös som proffsen? Strunta i fönsterpäls och klickskrapa. Använd en mjuk svamp eller mikrotrasa för blötläggning och en annan för torkning.
Vill du helst spraya? Blanda vatten och diskmedel i en blomspruta.
Får du fula ränder? Torka bort dem med hopknycklat tidningspapper.
http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/bo/stadning/