Mitt svar, som baseras på att jag letade växthus för ca 1,5 månad sedan, är att det beror på vad du vill ha/använda växthuset till. Innan du börjar bestämma sig för leverantör - fundera över om du vill ha glas eller plast, om det ska vara målat eller i aluminium, om de ska ha det endast till att odla, och i så fall vad? Vill du även ha en mysig sittplats eller ett litet bord att fika vid? Och var bor du; blåsigt, kallt, mycket snö osv?
Plast eller glas var det som vållade mig mest huvudbry; Jag tyckte glas var mycket snyggare MEN det är sämre ur inomhusklimat (kanalplast isolerar bättre, dvs håller värmen bättre när det är kallt ute och håller växthuset svalare när det är varmt ute). Det skuggar något, vilket kan vara en fördel på sommaren, men nackdel på vintern. Kanalplast går inte att se igenom, så man kan inte sitta och titta ut i trädgården, men om man endast vill odla i sitt växthus spelar det kanske ingen roll. Å andra sidan åldras kanalplast, och det KAN komma in alger etc i kanalerna - speciellt om man inte får förslutningsmaterial till (vilket jag har för mig att man inte får hos SB).
Glas kan å andra sidan gå sönder, och det är betydligt tyngre!!!
Det som också kan vara viktigt är takfotshöjden, dvs hur lågt/högt taket är inne vid långsidesväggen. Hos MÅNGA växthus är denna ca 1.50 cm, vilket gör att en man som är 180 cm får böja lite på knäna. Ska man bara odla tomater eller meloner, spelar det kanske inte så stor roll att man får sitta på knä, men om man vill kunna fika i växthuset är det inte så kul att ha huvudet i taket

Vad gäller fastsättning i mark skulle jag vilja säga att det beror på material i väggarna. Ett växthus i plast är mindre känsligt för sättningar, dvs om en fästpunkt skulle röra sig någon mm i förhållande till övriga händer inte så mycket. MEN om man har ett glasväxthus kan några mm göra att glasen spricker.... Det är enkelt att sätta växthuset på plintar eller gjuta fast det med egna plintar, men det får också följden att man inte har någon "begränsning" utåt, och beroende på vad man har utanför växthuset kan man få in allt från rotogräs till gräs

.
Vi håller just nu på att bygga upp växthuset, eller rättare sagt lägga grunden - vi gjöt en sula i helgen och på lördag ska vi börja mura lecablock!
När jag letade växthus tittade jag ffa på Skånska Byggvaror, Hobbyväxthus och Willab - alla i storleksklassen strax under 10 kvm (eftersom det är så stort vi får plats med). Priset var en smula varierande, eftersom Willab är dyrare.
En faktor som jag "brottades med" var att vi inte kunde ha ett växthus som var djupare än 3.10, och helst inte bredare än 3.10 - så för att få maximal yta behövde jag ett kvadratiskt växthus. Men både SB och Hobbyväxthus hade en fast bredd och ett större växthus kunde man bara få genom att förlänga det - och det kunde inte vi. Alltså var alternativen att köpa växthus på 7-8 kvm från SB eller Hobbyväxthus, eller ett på 9.6 fr Willab.
Mitt växthus väger ca 550 kg, det är nämligen 4 mm säkerhetsglas, så väggar+tak väger mycket mer än om de varit i vanligt glas eller plast, och det gör också att grunden är mycket viktig. Jag har valt att gräva ur ca 70 cm (bor i Skåne, så det borde varar tjälfritt

), lägga 15 cm makadam, därefter gjuta en sula på 10 cm i rejält armerad betong. Ovanpå denna lägger vi lecablock som vi sedan fäster sockeln i och därefter växthuset. Om du letar på växthusforumet kommer du säkert hitta mina gamla inlägg om grund och hur man bäst konstruerar en sådan.
Jag vet att man enl Willab kan montera även mitt växthus genom att gjuta 6 plintar som man sätter fast sockeln i, men jag vågade helt enkelt inte eftersom jag är lite rädd för sättningar, antar att jag är nojig helt enkelt

. En fördel med att gräva, gjuta och mura är att dessa strukturer verkar värmebevarande, dvs tar upp värme och magasinerar denna, så inomhusklimatet i växthuset kan bli lite mer gynnsamt

Lite om hur jag tänkte och resonerade när jag letade och sedan köpte växthus. Huruvida jag blir nöjd vet jag inte, men jag tror verkligen det.
Tänk på att om du vill placera ditt växthus närmare en granne än 4,5 m krävs tillstånd från denna, skriftligt för att vara på den säkra sidan!