Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordbädd och murad grund, behövs någon fuktspärr?
          KRT
          Inlägg 23-04-2012, 07:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

En sak jag kom att tänka på igår; Vi håller på att bygga växthus och har precis murat upp en ram till marknivå (alltså inget växthus på mur) med lecablock som sockeln ska fästas i. Jag har tänkt ha jordbädd längs ena sidan och plattor på resten, har alltså tänkt lägga jord direkt mot den i lecablock murade ramen.

Kom dock i går att tänka på att murbruk kan bli sprött och vittra om det är fuktigt länge, och om jord ligger direkt mot bruket lär det bli fuktigt länge..... Så hur gör man? Hoppas att det tar 20 år för bruket att vittra eller lägger man en bit platonmatta, takpapp eller något annat? PÅ utsidan kommer vi lägga makadam, så där lär inte vatten bli stående speciellt mycket, men fuktig jord direkt mot bruket är ju något annat.

Kort sagt, bör jag lägga någon form av fuktspärr mellan lecablocken och jorden för att skydda bruket???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon