|
|
  |
Låga grova grenar på gamla äppelträd,, vågar man ta av dem? |
|
|
|
23-04-2012, 17:36
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
När vi flyttade in i huset fanns två ganska vildvuxna äppelträd av olika men okänd sort, planterade när huset byggdes 1976, och troligen beskurna ordentligt de första 15 åren. Det ena trädet har absolut kräfta, och vi inser att det är en fråga om år innan det dör så just det trädet är vi inte så rädda att skada, men det andra är friskt och ger mycket frukt så vi vill inte skada! Den som gav träden sin form hade lite annorlunda syn på träd än vi har - vi vill kunna gå UNDER träden, men båda träden har grova grenar så lågt som på ca 1,2 m höjd och uppåt. Däremot är de inte högre än kanske 3-4 meter som mest men ganska breda.... Jag är starkt frestad att såga av de låga grenarna varje gång jag slår huvudet i dem (dvs varje gång jag klipper gräset under dem  ), men är osäker på om jag vågar - det är GROVA grenar, på kanske 1 dm i diameter, och det är mer än en gren vilket gör att det blir en stor såryta. Dessutom, om vi tar bort grenarna blir det inte så mycket bladmassa kvar och då kommer de väl börja skjuta enormt mycket vattuskott och det blir ett enormt jobb att balansera nyväxt, rötter och samtidigt skapa en ny form, eller?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
23-04-2012, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
Förstår problemet. Det är ofta mycket opraktiskt med låga fruktgrenar i en trädgård där man också vill vistas! Mycket enklare ställa sig på en gren lite högre upp och plocka, eller ställa en liten stege intill trädet på hösten - och under hela sommaren kunna sitta, gå och njuta av miljön som träden skapar.
Helt rätt känsla att 10 cm diameter är stort snitt på äpple. Och att stamsnitt ju leder in rötsvamp i stammarna, som är de man allra sist vill ha röta i eftersom stamamrna försörjer hela trädet. Sådana försöker man undvika, och ibland finns det sätt att beskära träden så att kronorna höjs utan att lägga snittet invid stammen.
Sätt in bilder så ser man fler möjligheter!
Om du måste lägga ett eller till och med två större snitt i ett träd, gör det i juli, augusti istället för nu. Då har trädet bättre försvarsförmågor.
Det går inte att kombinera att både ha ett äppelträd (satt på A2 grundstam vilket jag förmodar det är fråga om här) som går att gå eller sitta under, och att det samtidigt inte får bli högre än säg 3-4 meter. För att kunna gå under ett träd behövs ca 2 meter höjd på kronan från stam (eller att an skär upp på sätt jag kan visa i bild om du skickar bilder), och om kronan inte får bli högre än 3 meter är det bara en meter krona kvar. det blir varken vackert eller kommer att gå att kombinera med friska, blomman de och fruktbärande träd. Inte blir det vackert heller.
Träd är ekonomiska. det är bladen längst ut och närmast toppen som ger mest energi. När man tar bort för mycket av dem skapar man stressen som tvingar träden att skicka nödskott, sk vatten/vattuskott. De nedre delarna av kronan och grenar som sitter i sämre ljusförhållanden kan trädet bli av med i raskare takt utan att behöva försvara sig. De växer helt enkelt vidare och satser sina energier längre ut och högre upp, där det verkar passa er bättre att ha kronorna.
Passa på att ta bilder på det kräftsmittade trädet också så kan man säga något litet om dess framtid också. Gärna bilder som dessutom visar lite av miljöerna som träden står i.
Redigerat av Cilla: 23-04-2012, 20:22
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2012, 06:03
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
Jag ska försöka ta några bilder i eftermiddag och lägga in  Men om jag förstår dig så får man ställa in sig på att "skapa om" trädet, dvs låta det växa högre (vilket inte är något problem, det får gärna växa sig flera meter högre) om man kapar de lägre grenarna?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
24-04-2012, 18:02
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
Några bilder, först en bild på äppelträdet med de lägsta grenarna som ger massor med frukt;
tr_d_.JPG ( 164.08k )
Antal nedladdningar: 120Trädet med kräfta (ignorera plåtbiten som temporärt ligger tvärs över grenarna  ), samt några närbilder på en stor gren och en mindre gren med skador.
tr_d_m_kr_fta.JPG ( 191.61k )
Antal nedladdningar: 87
liten_gren_m_kr_fta.JPG ( 149.14k )
Antal nedladdningar: 93
kr_fta.JPG ( 289.44k )
Antal nedladdningar: 78
Redigerat av KRT: 24-04-2012, 18:04
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
25-04-2012, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
Trädet har för låga grenar, ägaren blir tokig på att slå i dem vid gräsklippning och vill kunna gå under det. samtidigt har grenarna blivit ganska grova och det blir stora snitt. Trädet har dessutom kräfta.  1. Fågelholk i trädet: Bra. Holkar och fågelmat lockar småfåglar till våra träd, som i sin tur äter löss och larver. (Har inget med kräftan eller låga grenar att göra men är värt att nämnas.) 2. Beskärningen har skurit av för mycket bladmassa även om man hållit sig till unga, små grenar. Det liknar snarare en hamling än en fruktträdsbeskärning. Beskärnig på detta sätt leder till skott nära de ställen man sparat, som har fruktved (blomknoppar). Därmed kommer inte frukten att hamna luftigt och långt ut i ljuset, utan kompakt tätt sittande och skuggad av skott som kommer från sittställen och kanske på andra ställen också. LÅT TRÄDET KOMPENSERA SIG FÖR FÖRLUST AV BLADMASSA OCH BESKÄR INGET DENNA SOMMAR OCH INTE NÄSTA VÅR. Låt skotten som kommer utvecklas, dvs bilda sidogrenar. Först då kan en gallring göras som syftar till att få en naturligt luftig krona som itne behöver beskäras så ofta med tanke på att trädet har kräfta som kommer att beskära trädet också. 3. Kunde inte låta bli att kommentera: Denna syftar antagligen till att tunga ned de redan lågt sittande grenarna, i syfte att stimulera fruktsättning. Lutande grenar (behöver inte vara horisontella!) blir fertila, dvs blombärande snabbare. Men i det här fallet gäller att få trädet att skapa naturligare fruktgrenar och de långt sittande är ändå för låga för stället. Tag bort anordningen. 4. Ett av kräftsåren. detta bidrar redan till att grenen den sitter på förbereder sig för att förloras, dvs inne vid stammen. I det här fallet samverkar det med ägarens intressen att höja trädets krona. 5. När trädet kompenserat sig för allt borttag av grenar med bladknopp kan man påskynda förberedelsen att grenen ska bort genom ett snitt här. Ett år senare kan man lägga snittet utanför grenkragen vid stammen. Stora snitt på äpple lägger man i juli-augusti. 6. Samma här. När trädet återställt bladmassa kan kan skära först här, och sedan ett eller ett par år senare invid den grova grenen, dvs utanför grenkragen.
--------------------
|
|
|
|
|
25-04-2012, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
Samma resonemang gäller för ditt andra träd KRT. Låt det återställa bladmassa först. Korta sedan ett år i JAS in de lägsta grenarna vid naturlig fortsättning, dvs i grenklyka. Då förbereder sig grenkragen vid stam eller annan grov gren på att förlora grenen. Lägg ett eller ett par år senare snittet så att hela grenen tas bort, i juli-augusti, med decificerad såg, vass japansk, och exakt utanför grenkragen. Hade trädet inte spänts ut i tidig ålder och hade mer naturlig grenväxt uppåt hade du kunnat skära bort betydligt mindre grenar som stack ut på låg nivå, och därmed kunnat behålla en låg grenfördelning men med upprätta grenar som bildade krona på lämplig nivå. Som man kan göra med vissa grenar på detta träd:
--------------------
|
|
|
|
|
25-04-2012, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
 1. Ytliga barksprickor som ofta uppstår vid temperaturspänningar. Uppstår ofta på äppelträd som har virus, och det har de om de inte är E-märkta träd. Kan förekomma senare på E-plantor också men mina egna observationer är att de är långt mindre förekommmande. I dessa kan kräftan få sitt fäste, vilket den andra bilden av detta träd visar i tråden http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1543440. Där ser det ut som att kräftsåret slagit ut i en sådan ytlig barkspricka. 2. Aktivt kräftsår. 3. "Hamlingsbeskärning" som sällan är lämplig med äppelträd, där man ju vill ha blom och frukt i yttre kronan. Olämpligt att över hela trädet ta bort så mycket av trädets bladmassa om beskärningen ska syfta till ett så långlivat och friskt träd som möjligt. 4. Denna gren skulle kunna hjälpt grenen med kräftsår att hejda dess framfart, och samtidigt skulle den temporärt kunna vara fortsättningen på grenen den dag kräftsåret omslutet grenen högre upp och den därmed dör. Dessutom är snittet fellagt, men det har faktiskt mindre betydelse i sammanhanget.
Redigerat av Cilla: 25-04-2012, 22:58
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2012, 09:12
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Cilla @ 25-04-2012, 23:32)  Trädet har för låga grenar, ägaren blir tokig på att slå i dem vid gräsklippning och vill kunna gå under det. samtidigt har grenarna blivit ganska grova och det blir stora snitt. Trädet har dessutom kräfta.  1. Fågelholk i trädet: Bra. Holkar och fågelmat lockar småfåglar till våra träd, som i sin tur äter löss och larver. (Har inget med kräftan eller låga grenar att göra men är värt att nämnas.) 2. Beskärningen har skurit av för mycket bladmassa även om man hållit sig till unga, små grenar. Det liknar snarare en hamling än en fruktträdsbeskärning. Beskärnig på detta sätt leder till skott nära de ställen man sparat, som har fruktved (blomknoppar). Därmed kommer inte frukten att hamna luftigt och långt ut i ljuset, utan kompakt tätt sittande och skuggad av skott som kommer från sittställen och kanske på andra ställen också. LÅT TRÄDET KOMPENSERA SIG FÖR FÖRLUST AV BLADMASSA OCH BESKÄR INGET DENNA SOMMAR OCH INTE NÄSTA VÅR. Låt skotten som kommer utvecklas, dvs bilda sidogrenar. Först då kan en gallring göras som syftar till att få en naturligt luftig krona som itne behöver beskäras så ofta med tanke på att trädet har kräfta som kommer att beskära trädet också. 3. Kunde inte låta bli att kommentera: Denna syftar antagligen till att tunga ned de redan lågt sittande grenarna, i syfte att stimulera fruktsättning. Lutande grenar (behöver inte vara horisontella!) blir fertila, dvs blombärande snabbare. Men i det här fallet gäller att få trädet att skapa naturligare fruktgrenar och de långt sittande är ändå för låga för stället. Tag bort anordningen. 4. Ett av kräftsåren. detta bidrar redan till att grenen den sitter på förbereder sig för att förloras, dvs inne vid stammen. I det här fallet samverkar det med ägarens intressen att höja trädets krona. 5. När trädet kompenserat sig för allt borttag av grenar med bladknopp kan man påskynda förberedelsen att grenen ska bort genom ett snitt här. Ett år senare kan man lägga snittet utanför grenkragen vid stammen. Stora snitt på äpple lägger man i juli-augusti. 6. Samma här. När trädet återställt bladmassa kan kan skära först här, och sedan ett eller ett par år senare invid den grova grenen, dvs utanför grenkragen. 2. Faktum är att det inte kommer speciellt mycket nya skott/grenar på detta träd, men det är sant att någon för ett antal år sedan har nästan hamlat vissa grenar.... Tyvärr långt före vår tid  3. Har inget med saken att göra - plåtbiten ligger i trädet för att ungarna inte ska skära sig på några vassa kanter - grenarna HAR denna udda och utplattade formen i sig själv (vilket gör den så bra att lägga saker på  ), varför man formar ett träd så vet jag inte. 4 & 5. Tror du det kan vara läget att ta bort hela denna gren i JAS eller menar du att jag FÖRST ska lämna trädet obeskuret några år och sedan kapa grenarna? Detta träd ger i dagsläget ingen frukt, i fjol kom det ca 3 äpplen som alla trillade av innan de mognade - så det är inte för fruktens skull vi behåller trädet
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
26-04-2012, 09:18
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Cilla @ 25-04-2012, 23:56)   1. Ytliga barksprickor som ofta uppstår vid temperaturspänningar. Uppstår ofta på äppelträd som har virus, och det har de om de inte är E-märkta träd. Kan förekomma senare på E-plantor också men mina egna observationer är att de är långt mindre förekommmande. I dessa kan kräftan få sitt fäste, vilket den andra bilden av detta träd visar i tråden http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1543440. Där ser det ut som att kräftsåret slagit ut i en sådan ytlig barkspricka. 2. Aktivt kräftsår. 3. "Hamlingsbeskärning" som sällan är lämplig med äppelträd, där man ju vill ha blom och frukt i yttre kronan. Olämpligt att över hela trädet ta bort så mycket av trädets bladmassa om beskärningen ska syfta till ett så långlivat och friskt träd som möjligt. 4. Denna gren skulle kunna hjälpt grenen med kräftsår att hejda dess framfart, och samtidigt skulle den temporärt kunna vara fortsättningen på grenen den dag kräftsåret omslutet grenen högre upp och den därmed dör. Dessutom är snittet fellagt, men det har faktiskt mindre betydelse i sammanhanget. 3. Just detta tär faktiskt ingen beskärning - det är en knöl som växer ut från grenen, och så är det på flera ställen på detta trädet..... 4. Den grenen togs bort eftersom den var helt död - kräfta runt hela grenen och till slut en förtorkad gren som vi skar bort provisoriskt i höstas. Summa summarum - är det ens LÖNT att göra något åt detta träd? Jag har planterat en ros vid stammen för att ha något att titta på när trädet dör. Eftersom det är planterat i slänten kan vi inte ta bort det helt, utan hade tänkt utnyttja "skelettet" som spalje för rosen.... Och det andra trädet - jag begriper inte varför man har format trädet så, och jag har studerat det och hittar inte riktigt några "naturliga" fortsättningar där man kan låta en gren gå vidare, vilket innebär att man får låta kronan gå iväg generellt. Men även på detta trädet menar du att det bästa är att låta trädets bladmassa öka och SEDAN ta av de grenar man vill få bort?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
27-04-2012, 06:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
CITAT 4 & 5. Tror du det kan vara läget att ta bort hela denna gren i JAS eller menar du att jag FÖRST ska lämna trädet obeskuret några år och sedan kapa grenarna?
Detta träd ger i dagsläget ingen frukt, i fjol kom det ca 3 äpplen som alla trillade av innan de mognade - så det är inte för fruktens skull vi behåller trädet
Om du inte beskurit och trädet stått så här still ett år med så liten bladmassa som måste komma från dessa små spret, så bör du luckra under hela trädet och en bit ut, kogödsla och gröngödsla. Då är det fara å färde, trädet måste ha hjälp att skjuta rikligt med bladbärande grenar. Det är bra att det inte bär frukt och släpper till och med de få det får. Annars går det under, det tar mycket energi att utveckla frukt. CITAT (KRT @ 26-04-2012, 10:18)  3. Just detta tär faktiskt ingen beskärning - det är en knöl som växer ut från grenen, och så är det på flera ställen på detta trädet.....
4. Den grenen togs bort eftersom den var helt död - kräfta runt hela grenen och till slut en förtorkad gren som vi skar bort provisoriskt i höstas.
Summa summarum - är det ens LÖNT att göra något åt detta träd? Jag har planterat en ros vid stammen för att ha något att titta på när trädet dör. Eftersom det är planterat i slänten kan vi inte ta bort det helt, utan hade tänkt utnyttja "skelettet" som spalje för rosen....
3. Här har det beskurits tror jag, i alla fall vad man kan se. Årsskott har tagits borrt under flera års tid. Då överrvallar de och det bildas en knöl, som i hamlingssammanhang kallas knuta. 4. Skär död ved intill levande i JAS nästa gång så slipper ni spridning. När grenkragen svällt och blivit tydlig så kan du lägga snittet utanför den. CITAT Och det andra trädet - jag begriper inte varför man har format trädet så, och jag har studerat det och hittar inte riktigt några "naturliga" fortsättningar där man kan låta en gren gå vidare, vilket innebär att man får låta kronan gå iväg generellt. Men även på detta trädet menar du att det bästa är att låta trädets bladmassa öka och SEDAN ta av de grenar man vill få bort? Absolut.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|