Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Inför omskolningen av perenner och ettåringar, Ska man plantera ned dem eller inte?
          Trädgårdsmåstare...
          Inlägg 24-04-2012, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem nr: 33 326

Jag såg nyss Bosse Rappne skola om solrosor och gurka i teve, och han sade att man ska plantera ned de små plantorna när man skolar om dem, så att hjärtbladen kommer strax ovanför jorden. Gäller det bara för ettåringar (blommor och grönsaker) eller möjligtvis för perenner också. Jag har för mig att man inte ska göra så med just perenner, men eftersom Rappne lämnade det osagt så vet jag inte säkert vad jag ska tro...

Citera
          Peztis
          Inlägg 25-04-2012, 14:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Öh ok.... Man brukar normalt säga att man kan plantera ned både ettåringar och perenner men inte om det tillhör gurksläktet (gurka, melon, pumpa, squash osv) då de lätt drabbas av rothalsröta.

Konstigt att Rappne står och säger så då.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Trädgårdsmåstare...
          Inlägg 25-04-2012, 18:38
          Länk hit: #3

Medlem

Jaa, det var ju lite konstigt i så fall. Fast det var "djungelgurka" sade han, och den kanske tål en del. giggle.gif Tack för ditt svar i alla fall, då ska jag kanske plantera ned de som blev lite rangliga. De flesta av mina sådder har i alla fall lyckats bra, mycket tack vare att jag fixade belysning i år.

Citera
          polecat
          Inlägg 25-04-2012, 18:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 353
          Medlem nr: 7 111

f låt om jag hänger på här....men jag har sått Dahlia och undrar om jag kan plantera ned dem en bit i jorden?

--------------------
          Bor i kalla Norden, zon 6 (ibland 5)
          Erfarenhet är en lott, köpt efter det att dragningen ägt rum

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 25-04-2012, 19:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Väldigt många växter stoppar jag ner lite extra när de får en större kruka men aldrig en gurkväxt!

Jag är så extrem så jag brukar ta bort botten på den lilla krukan när jag gräver ner mina gurkplantor så att planthalsen ska slippa bli skadad vid omplanteringen.

Är ingen expert på Dahalia men jag tror - just det jag tror, att jag täckt lite av stammen med extra jord och eftersom jag numera inte behöver fröså denna växt - källaren är full av knölar, så har jag ju någon gång lyckats med dem - hoppas någon annan som kan saken svarar

Citera
          Trädgårdsmåstare...
          Inlägg 25-04-2012, 20:14
          Länk hit: #6

Medlem

Jo men här kan jag kanske bidra för en gångs skull. Har jag inte fel (och jag lyckades med mina dahlior förra året) så ska tillväxtstället eller vad det kallas, alltså där bladskottet tittar fram, ligga strax under jorden, inte mer än någon centimeter, tror jag. Och sedan ska de toppas när de blivit ca 15 centimeter.

Citera
          Woodii
          Inlägg 25-04-2012, 21:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Hur stora krukor sätter ni plantorna i när ni omskolar? Har ett gäng små fyrkantiga krukor som jag tänkte plantera över grejer i innan de kan sättas ut i rabatterna, men om man ska ha plats att trycka ner dem någon cm extra kanske de är för små... Hur stora är plantorna när ni omskolar dem?

Citera
          Woodii
          Inlägg 25-04-2012, 21:17
          Länk hit: #8

Medlem

Länk till klippet förresten (om det ligger på nätet)? Hittade ett när han sådde, oj oj, mina solrosor måste planteras om NU, de är ju tre ggr så höga som de han kallade långa och gängliga... De har växt så himla mycket jämfört med alla andra sådder, men det kanske solrosor gör? Eller så har jag gjort något fel...

Edit: Förresten, jag hittade resten av klippet också. Shit, så där stora krukor har ju inte jag... unsure.gif Var ska man ha plats med alla de där?

Redigerat av Woodii: 25-04-2012, 21:36

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-04-2012, 06:45
          Länk hit: #9

Medlem

Hur stora krukor man använder beror så klart på hur stor plantan är. Men jag brukar använda de där små vanliga 5x5 cm och sedan kanske man får plantera om igen om de växer sig stora och det börjar kännas trångt. det är bättre att de får växa i takt med krukan.

T ex tomater brukar jag böja runt skaftet, de är juinte så känsliga. Många gånger brukar jag låta skaftet ligga lite snett i krukan och hälla jord försiktigt över och rätta till så att toppen står någorlunda rakt. Det brukar funka. Och många mkan man plantera ned så att det understa bladparet är precis eller strax över jordytan. Tomater kan man plantera ned alla blad och allt så att endast de översta bladen ligger mot jordytan. Man får då en stadigare och kraftigare planta.

Har inte sått dahlia förut men mina som jag sått i år har jag planterat ned och ännu efter två-tre veckor så lever de.

--------------------

Citera
          octachoron
          Inlägg 26-04-2012, 10:28
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Jag har alltid planterat ner dahlia och den klarar sig bra. Tycker också att stammarna står emot vindar bättre då.

Citera
          Woodii
          Inlägg 26-04-2012, 22:37
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Peztis @ 26-04-2012, 07:45) *
          Hur stora krukor man använder beror så klart på hur stor plantan är. Men jag brukar använda de där små vanliga 5x5 cm och sedan kanske man får plantera om igen om de växer sig stora och det börjar kännas trångt. det är bättre att de får växa i takt med krukan.

Låter vettigt.smile.gif Det är nog små vanliga krukor jag har. Ska se om jag kan hitta större till solrosorna bara.

Citera
          Peztis
          Inlägg 27-04-2012, 09:13
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Woodii @ 26-04-2012, 23:37) *
          Låter vettigt. smile.gif ...

Jag är vettig, jag! biggrin.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 15:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon