Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > I väntan på uppförande av ett riktigt växthus..., ...någon som provat JULAs enkla konstruktion?
          Ann i Göteborg
          Inlägg 01-05-2012, 06:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

http://www.jula.se/vaxthus-med-pvc-plast-716003

Håller det för vind och väder åtminstone en säsong??
          Hjälper det något eller lika bra som att odla ute?

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera
          KRT
          Inlägg 01-05-2012, 07:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag hade ett mindre liknande (fast från ÖoB) i fjol och plasten blev spröd och ömtålig mot slutet av sommaren. Det kan fungera en säsong, men inte mycket mer tror jag.

Ett större problem är ventilationen - det finns ju inga takfönster eller liknande, så jag kan tänka mig att det blir väldigt varmt när solen ligger på. Mitt lilla växthus blev löjligt varmt när solen låg på, men efter att taket gått sönder (pga katten) blev det lite ventilation och det höll sig lite svalare. Men att ta sönder ett nyinköpt växthus är ju inte så kul smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 01-05-2012, 07:27
          Länk hit: #3

Gäster

Hvis det kan stå et sted helt uden vind, så kan det nok holde til en sæson...

De går ret let i stykker, desværre sad.gif

Citera
          RitRat
          Inlägg 01-05-2012, 19:53
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Jag har haft ett billigt RUSTA-växthus, och det höll, hör o häpna, TRE säsonger. Men då var jag fruktansvärt less på att plasten ofta blåste av, hur jag än försökte förankra kanterna med lättbetongblock och stenar, knöt fast plasten i hörnpelarna, bytte plats till mindre blåsig... inget hjälpte. Sista droppen var att hela växthuset blåste omkull i en vindby, stommen blev deformerad och många plantor knäcktes. Då gav jag upp.

Det blir också alldeles för varmt varma soliga dagar. Jag hängde gamla lakan i taket på insidan, det hjälpte litegrann. Vädringsluckorna är alldeles för små. Och lämnar man dörren öppen, blir den som en vindfångare som får plasten att lyfta igen....

Står du ut med dessa nackdelar, Go for it!!!! :-)

Redigerat av RitRat: 01-05-2012, 19:53

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          akillerqueen
          Inlägg 02-05-2012, 07:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 75 891

Jag hade ett exakt sånt för ett par år sen! Det blev väldigt varmt på dagarna så dörren fick stå öppen för jämnan, men plantorna trivdes jätte bra där inne!
          Jag förankrade med så många "tältpinnar" som det bara gick men endå så blåste det iväg två gånger. Andra gången vart allting skevt och vissa pinnar gick sönder.
          Jag betalade ordinarie pris, 595kr(?), och det tyckte jag lugnt att det var värt. Så om du får tag på det "på rean" tycker jag verkligen du ska slå till. Försök att ställa det lite vindskyddat så är det ju inga problem yahoo.gif
          Lycka till!

Citera
          Aleksandra
          Inlägg 02-05-2012, 18:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 73 963

Det verkar ju lätt värt ett försök om man inte har råd med ett riktigt växthus. Blev lite sugen på att köpa ett själv nu! biggrin.gif

Citera
          RitRat
          Inlägg 02-05-2012, 21:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Jodå, värt att pröva.
          Men TÄNK på blåsten, försök hitta en så lugn plats som möjligt. Alla som haft såna här billiga växthus, säger att plasten blåst av, vad man än gjort för att förhindra det.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          anne65
          Inlägg 06-05-2012, 21:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 76 023

[font="Century Gothic"][/font]Vi köpte ett jula växthus för en vecka sedan, monterade det, förankrade det med tältpinnar och stormlinor över hela huset på två ställen men vindarna nu i helgen tog med sig det ändå... Vi hade våra farhågor iom att det inte finns några vädringsluckor i det. Nu är det ju inget problem längre eftersom det blåste sönder och dessutom så är ett växthus på väg i från Skånska byggvaror.. tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 15:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon