Tycker att vissa här överreagerar lite...
Vi har 2 katter hemma som går ut ibland på dagarna och visst det har hänt att någon av dem har skitit i någon av våra rabatter men det är inte hela världen. Många av våra grannar har också katter men det finns ganska mycket natur runt omkring så bajsplatser går det inte nöd på och ser vi främmande katter på tomten så fräser vi och viftar på armarna för att de inte ska komma och bråka med våra katter.
Vi har betydligt mer problem med alla uppätna plantor pga rådjur och massvis av fästingar i deras spår, älgar som äter upp saker och hundägare som låter sina hundar bajsa vid gångvägarna.
Angående att lämna katten vind för våg ute så undrar jag hur många som faktiskt gör det? Vi har både kattlucka in till källaren och till övervåningen så att de alltid kan komma in och lägga sig eller äta mat. Sedan så spenderar de ju större delen inomhus eller så går de runt och pratar med oss i trädgården när vi går runt och pillar med växterna. Fast å andra sidan så är vår ena katt en hittekatt som någon övergav så vissa sjuka människor finns det uppenbarligen

.
Hade jag flytta till ett område som inte hade någon natur runt omkring eller hade mycket trafik så skulle jag bara skaffa innekatt då jag skulle vara orolig för att något skulle hända katten.