|
|
  |
Mini Kiwi |
|
|
|
05-08-2012, 23:21
|
Medlem
Antal inlägg: 384
Medlem nr: 75 997

|
Jag har sett en bild som visar att det finns jättemånga olika kiwisorter i regnbåges alla färger.
Vilken är egentligen godast och mest högproducerande?
Det finns "rena" sorter i vissa webshoppar. Är det bäst att ha den sorten eller sorter som Anna, Oscar,Paula, Tina, Tage osv? Arguta är en sort som verkar finnas som en "ren" sort.
|
|
|
|
|
10-05-2013, 18:36
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
Ett år för sent. men jag skriver i denna tråd. hur har dina kiwiplantor fungerat, i vilken zon bor du. min kens red och weiki frös ner lite granna. köpte nu en Jenny men jag är lite tveksam, anges som zon 3 men jag undrar. Annars är Anna, Paula, Oscar, Annikki och kameleontbuske Actinidia kolomikta. Tina, Tage , Weiki arguta. Och kens red arguta x melanandra men det kanske du hade kollat upp redan. Issai vet jag inte men det är väl arguta
|
|
|
|
|
11-05-2013, 20:51
|
Medlem

|
CITAT (Powerowic @ 10-05-2013, 19:36)  Ett år för sent. men jag skriver i denna tråd. hur har dina kiwiplantor fungerat, i vilken zon bor du. min kens red och weiki frös ner lite granna. köpte nu en Jenny men jag är lite tveksam, anges som zon 3 men jag undrar. Annars är Anna, Paula, Oscar, Annikki och kameleontbuske Actinidia kolomikta. Tina, Tage , Weiki arguta. Och kens red arguta x melanandra men det kanske du hade kollat upp redan. Issai vet jag inte men det är väl arguta Att Jenny inte är en minikiwi vet du antar jag, min Jenny dog direkt, den sköt ett rotskott som rosslande släpar sig framåt. Jag bor i zon 1. Kolla på zonkartan vart du bor i förhållande till zonerna. Mina kiwi har inte vuxit så mycket kanske men dom ser pigga ut och har fått en hel del knoppar som har börjat spricka, kanske är inbillning men det ser ut som att dom får många blommor i år Issai har jag hört inte skall smaka så gott, men den var väldigt billig under förra rean och det fanns många kvar.
|
|
|
|
|
11-05-2013, 23:30
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
Jaja ska prova iallafall, köpte ny issai min förra dog för några år sedan får se hur den klarar sig ny. köpte även en anna och paula. tror att jag har en kille sen innan men det kan lika gärna vara en tjej, skulle ha varit issai men den var felmärkt. köpte den 2006, men jag hoppas att det är en kille.
|
|
|
|
|
11-05-2013, 23:37
|
Medlem

|
CITAT (Powerowic @ 12-05-2013, 00:30)  Jaja ska prova iallafall, köpte ny issai min förra dog för några år sedan får se hur den klarar sig ny. köpte även en anna och paula. tror att jag har en kille sen innan men det kan lika gärna vara en tjej, skulle ha varit issai men den var felmärkt. köpte den 2006, men jag hoppas att det är en kille. Jag skulle inte chansa om jag var du. Att sätta en kille nu kan vara skillnaden på att vänta i fem eller tio år. Odla säljer rankor, är dom bra eller dåliga? Någon som testat?
|
|
|
|
|
22-09-2013, 13:47
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 17 786

|
CITAT (johan1983 @ 04-05-2012, 10:52)  Jag har köpt lite olika mini kiwi plantor.
Först köpte jag Anna, Paula och Oscar för att även sätta upp en Jenny på ena sidan och en Ken's Red på andra.
Jenny vet jag är självfertil men kanske kunde få hjälp av Oscar?
Jag var hela tiden övertygad om att Anna, Paula och Oscar var Arguta, men ni har jag läst mig till att dom är Kolomikta. Ken's Red är väl däremot Arguta?
Frågan är om min Oscar räcker till för att greja det här eller om jag behöver en annan planta till Ken's Red?
Där jag köpte Ken´s Red visste dom ingenting men skylten tipsade om en växt som hette "Weikki"
Tyvärr så har jag inte fått någon som helst information om Arguta och Kolomikta från där jag har köpt växterna. Känns lite skruttigt att inte ha fått någon sådan information Hej! Plockar upp tråden igen. Har alldeles nyss köpt tre minikiwiplantor på höstrea - anna, oscar och ken's red. I plantskolan sade dom att dom passar ihop. Men efter lite googlande märkte jag snabbt att dom är olika arter. Så jag har precis samma fråga som Johan - behövs en annan hane till ken's red eller funkar det med oscar? Hoppas för övrigt att det funkar med höstplantering...
|
|
|
|
|
31-03-2014, 10:33
|
Medlem

|
CITAT (Mickie @ 22-09-2013, 14:47)  Hej!
Plockar upp tråden igen. Har alldeles nyss köpt tre minikiwiplantor på höstrea - anna, oscar och ken's red. I plantskolan sade dom att dom passar ihop. Men efter lite googlande märkte jag snabbt att dom är olika arter.
Så jag har precis samma fråga som Johan - behövs en annan hane till ken's red eller funkar det med oscar?
Hoppas för övrigt att det funkar med höstplantering... Själv så köpte jag Kens red och satte den bredvid en ny hane. Sedan har jag Oscar, anna och paula för sig själva. Jag tror att det är Anna som nu har blivit riktigt stor. Den växer okontrollerat så ställ där det finns mycket utrymme. Oscar pollinerar ju Anna. Du kan ju alltid låta de du har växa till sig och se om det kommer frukt på Kens red. Det kanske är så att en granne har en kameleontbuske eller liknande som pollinerar kens red. Det viktiga är ju att tjejerna får växa till sig så att dom ger mycket frukt
|
|
|
|
|
26-04-2014, 00:48
|
Medlem

|
Uppdatering. Mina flickor har blivit stora. Anna har vuxit rejält och har nu i alla fall hundratalet blomknoppar. Paula har inte vuxit så mycket men har ändå ett antal blomknoppar, tjugo-trettiotalet kanske. Oscar likaså.
Min Weikki och Kens red visar inte antydan till blommor men dom har vuxit till sig.
Det känns som att min Paula och Oscar är på samma nivå som min Anna var förra året. Det kommer nämligen många nya skott på dom.
Anna skall vi ju inte bara tala om med nya skott. Det är säkert tjugo-trettio nya rankor som kommer från olika håll. I år lade jag mycket energi på att binda upp och spaljera. Något som tyvärr blev eftersatt förra året då min minikiwi Anna såg ut som ett fågelbo med snurrade rankor om vartannat. Tyvärr så strök ju några med på kuppen när jag försökte reda ut dom, men jag tror att det lönar sig i slutändan
Redigerat av johan1983: 26-04-2014, 00:49
|
|
|
|
|
26-04-2014, 12:09
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej johan1983, kan du skriva hur du skötsla dem.
H.Bassam
|
|
|
|
|
26-04-2014, 20:27
|
Medlem

|
CITAT (Bassam @ 26-04-2014, 13:09)  Hej johan1983, kan du skriva hur du skötsla dem.
H.Bassam Menar du sköta eller gödsla? Menar du det sistnämnda så gödslar jag med en blandning av hönsgödsel, kogödsel, benmjöl och rhododendrongödsel. Sedan täcker jag med täckbark. Jag satte dom i kogödsel och rhododendronjord Menar du det förstnämnda så beskar jag inget när jag planterade dom utan jag lät dom bli "buskiga". Jag tror att en tajt beskärning första året gör visserligen att man kan dra upp fina plantor med en tjock stam men jag tror att man fördröjer blomningen med ett par år. Jag känner att två år gick snabbt, man har ju läst om 3-10 år och rankor som aldrig har blommat efter hur många år som helst
|
|
|
|
|
06-05-2014, 09:04
|
Medlem

|
Mina Anna, Paula och Oscar har som sagt växt till sig. Men några som har växt till sig mer är Weikki och Kens Red.
Dock verkar det inte som att de sistnämnda kommer att blomma i år trots att de är större. Dock kommer alla mina kolomikta att blomma i år.
Det lustiga är att min Anna är jättestor nu och min Paula är mindre. Förra året kan man säga att Anna var som Paula är nu i storlek. Det känns som att den av någon anledning har halkat efter ett år
|
|
|
|
|
21-05-2014, 08:27
|
Medlem

|
Det jag även undrar är om någon har Tina och Tage och kan berätta hur det har gått för er.
Även undrar jag om issai är så fruktansvärt dålig som folk säger?
|
|
|
|
|
28-05-2014, 18:07
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 17 786

|
CITAT (johan1983 @ 06-05-2014, 09:04)  Mina Anna, Paula och Oscar har som sagt växt till sig. Men några som har växt till sig mer är Weikki och Kens Red.
Dock verkar det inte som att de sistnämnda kommer att blomma i år trots att de är större. Dock kommer alla mina kolomikta att blomma i år.
Det lustiga är att min Anna är jättestor nu och min Paula är mindre. Förra året kan man säga att Anna var som Paula är nu i storlek. Det känns som att den av någon anledning har halkat efter ett år Vad roligt Johan att dina plantor växer! Fick du någon frukt i fjol? Tyvärr dog min Anna och Oskar. Dom var förmodligen lite skruttiga redan när jag köpte dem på rean i höstas. Ken's red ser däremot fin ut nu. Jag beställde argutor från plantskolan, men fick kolomiktor, en Oskar och en Paula  Jag valde ändå att köpa dem eftersom vi hittade följande information på plantskolan växtias hemsida: Ken's red är en "Honklon som pollineras av 'Issai' , 'Tage' och 'Oskar'. Har letat info på blomningstider och efter lite googlande har jag läst att ken's red blommar i juni, likaså Oskar! Så förhoppningsvis skall Oskar och Kens röda trivas bra ihop ;-) Mina nya kolomiktor har knoppar men dom har ju å andra sidan vuxit upp i växthus.
|
|
|
|
|
28-05-2014, 23:05
|
Medlem

|
CITAT (Mickie @ 28-05-2014, 19:07)  Vad roligt Johan att dina plantor växer! Fick du någon frukt i fjol? Tyvärr dog min Anna och Oskar. Dom var förmodligen lite skruttiga redan när jag köpte dem på rean i höstas. Ken's red ser däremot fin ut nu. Jag beställde argutor från plantskolan, men fick kolomiktor, en Oskar och en Paula  Jag valde ändå att köpa dem eftersom vi hittade följande information på plantskolan växtias hemsida: Ken's red är en "Honklon som pollineras av 'Issai' , 'Tage' och 'Oskar'. Har letat info på blomningstider och efter lite googlande har jag läst att ken's red blommar i juni, likaså Oskar! Så förhoppningsvis skall Oskar och Kens röda trivas bra ihop ;-) Mina nya kolomiktor har knoppar men dom har ju å andra sidan vuxit upp i växthus. Det kan eventuellt ha mognat två eller tre frukter. Dock var dom borta en dag. Ett mysterium Jag tror inte att issai polinerar något. Det är ju en hona. Sedan är väl kens red en arguta och är inte släkt med kolomikta? Jag får upp melanandra när jag tänker, men det kan ju också vara en gammal lärare Så jag tror inte att Oskar går igång på Ken. Jag har köpt en weikki till min ken. Dock inga blommor på någon av dom Däremot tror jag även att Tage skulle kunna polinera Ken
|
|
|
|
|
28-05-2014, 23:14
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (johan1983 @ 29-05-2014, 00:05)  Det kan eventuellt ha mognat två eller tre frukter. Dock var dom borta en dag. Ett mysterium Gissar på koltrasten, den tycker om frukt.
|
|
|
|
|
29-05-2014, 00:23
|
Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 33 891

|
CITAT (johan1983 @ 21-05-2014, 08:27)  Det jag även undrar är om någon har Tina och Tage och kan berätta hur det har gått för er.
Även undrar jag om issai är så fruktansvärt dålig som folk säger? Kan i alla fall säga att issai inte gillar vårfrost. Jag har mördat två stycken planterade på olika ställen och två olika år. Dom klarade sig 1 år var. Båda stod fint mot en stenvägg i sydost respektive sydväst. Dom slår ut tidigt och sen fryser dom lätt. Efter ett par svängar frost i maj eller början på juni har dom gett upp. Men här hemma i östra Uppland är frosten elak. Nu inatt kryper det under 0 precis som igår... Så nu satsar jag på kolomiktor får se om dom är tåligare.
|
|
|
|
|
29-05-2014, 20:48
|
Medlem

|
CITAT (h.norrstrom @ 29-05-2014, 01:23)  Kan i alla fall säga att issai inte gillar vårfrost. Jag har mördat två stycken planterade på olika ställen och två olika år. Dom klarade sig 1 år var. Båda stod fint mot en stenvägg i sydost respektive sydväst. Dom slår ut tidigt och sen fryser dom lätt. Efter ett par svängar frost i maj eller början på juni har dom gett upp. Men här hemma i östra Uppland är frosten elak. Nu inatt kryper det under 0 precis som igår... Så nu satsar jag på kolomiktor får se om dom är tåligare. Det känns som att arguta nästan hör hemma i växthus i svenskt klimat. Mina kolomikta blommar och är frodiga. Mina arguta växer bara och blir stora Det kanske börjar bli dags för sommarbekärning nu?
|
|
|
|
|
29-05-2014, 20:54
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (h.norrstrom @ 29-05-2014, 01:23)  Kan i alla fall säga att issai inte gillar vårfrost. Jag har mördat två stycken planterade på olika ställen och två olika år. Dom klarade sig 1 år var. Båda stod fint mot en stenvägg i sydost respektive sydväst. Dom slår ut tidigt och sen fryser dom lätt. Efter ett par svängar frost i maj eller början på juni har dom gett upp. Men här hemma i östra Uppland är frosten elak. Nu inatt kryper det under 0 precis som igår... Så nu satsar jag på kolomiktor får se om dom är tåligare. Har i år gett bort all minikiwi med bättre läge. Bara för att dom fryser så lätt på våren, i min skåne trädgård inga problem men här i zon 3-4 händer det varje år, och detta år väldigt hårt då det va varmt tidigt och frös med under -4c i början av maj. Hos mig var det samma för alla arter och sorter. Tråkigt
|
|
|
|
|
29-05-2014, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Det är bättre om man vet när man köper växter, var ifrån kommer de från början, om tillexempel som citrus kiwi och apelsiner kommer från medelhav, det är betyder att de tycker inte frost o vi ska ge de lite extra ljus under vinter och höst tiden och ge dem havsmedel jord, så samma sak när vi köper växter som kommer från Afrika o Asia, man ska fråga först , vilket hemland har dem.
H.Bassam
|
|
|
|
|
29-05-2014, 22:48
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Bassam @ 29-05-2014, 23:29)  Hej Det är bättre om man vet när man köper växter, var ifrån kommer de från början, om tillexempel som citrus kiwi och apelsiner kommer från medelhav, det är betyder att de tycker inte frost o vi ska ge de lite extra ljus under vinter och höst tiden och ge dem havsmedel jord, så samma sak när vi köper växter som kommer från Afrika o Asia, man ska fråga först , vilket hemland har dem.
H.Bassam Nja citrus (och apelsin) och kiwi kommer från Asien. Just minikiwi är under vintervilan helt vinterhärdig och vissa sorter klarar sig långt upp i zonerna. Problemet är att dom är väldigt känsliga för vårfrost, har hänt hos mig att svenskodlade har frusit ihjäl under sena frostnätter. Där minikiwi växer vilt blir det kalla vintrar men klimatet är mycket stabilt är det väl vår så är det varmt utan frost.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|