CITAT (Mony @ 28-05-2012, 10:54)

Jag frågade experten på Zoobutiken och han frågade om där fanns fisk - ja, om jag matade fiskarna - ja, om jag hade växter - ja, och då svarade han att det är INGEN fara!
Musslor kan svälta om de är instängda i ett akvarium utan fiskar, växter och fiskmat, men det ska mycket till att de svälter i en damm med växter och fiskar

Vad var det för zoobutik? Jag tycker dom ofta brukar ge helt felaktiga råd på grund av okunskap eller för att sälja grejjor.
Att det skulle räcka med växter och fiskar är en grov förenkling. Tex så svalt ju mina musslor ihjäl i min dam med växter och fiskar.
Allt handlar om vilka näringsnivåer man har i dammen plus solinstrålning. Näring och och sol ger plankton vilket är musslornas mat, för lite näring eller sol ger lite plankton och dom svälter. För mycket näring å andra sidan är skadligt för fiskar och musslor.
Dock har ju Mollys matte ganska få musslor för sin damms storlek så dom borde nog klara sig. Så länge sambon inte håller lika näringsfattigt vatten som många koi-nördar gör.