Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att så, driva upp och handskas med en tomatplanta
          heinrich_stubel
          Inlägg 08-05-2012, 22:34
          Länk hit: #1

Gäster

Detta är en seriös tråd. Vill ha färska TO-MATer ( to mat, dvs till mat) på bordet i sommar/höst.

Jaha ja. Så var tiden inne. Efter många om och men har jag fattat ett beslut. Jag ska ge mig på den ädla konsten att föda upp en tomatplanta från grunden och ge den en omgång som heter duga om den inte skänker mig tomater i mängder.

Nu undrar jag hur jag skall gå tillväga för att förverkliga denna dröm och uppnå stordåd. Ekvationer som beskriver själva tillvägagångsättet är kanske inte nödvändiga, men åtminstone en oerhört detaljerad beskrivning är essentiel.

Kan börja med att förklara vad jag vet än så länge. Hade tänkt att genomföra cirkusen på följande sätt:

1. Jag grabbar tag i en lagom stor kruka eller annat ihåligt fanskap med liknande egenskaper.

2. Jag slänger i vanlig jord direkt från trädgården eftersom jag inte orkar köpa så-jord.

3. Planterar ett frö i varje kruka (jag letar rätt på flera), trycker ner fröna en halv cm, och vattnar, placerar dem soligt (i full sol), och håller det ständigt fuktigt?

Frågorna är då följande: Ska tomater stå i full sol, eller ska de stå skuggigt? Hur ofta skall man vattna? Hur lång tid dröjer det får att jag planterat fröna tills jag får en planta med tomater på? (har flera olika sorters tomatfrö).. Eller är det rent av för sent att så nu i maj?

Redigerat av heinrich_stubel: 08-05-2012, 23:32

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon