Förra året köpte jag en vinranka som jag satte i växthuset. Dn växte frodigt och fick till och med en klase, men för att göra en lång historia kort (avhandlat i annan tråd) så visade det sig vara fel sort; inte Himrod som jag trodde utan troligen Dr Schmitmanns sockerdruva. Som ersättning fick jag en ny, liten stackars planta som nu ivrigt väntar på att få ta över den åtråvärda platsen i växthuset. Men efter lite Googlande blev jag osäker på om den ska planteras i sur jord eller vanlig/kalkrik, då Himrod ibland anges som Vitis vinifera och ibland som labruska.
Ni som har Himrod, hur gjorde ni? Känns lättast att gå efter det som fungerat för andra...
Undrar också när jag ska flytta ut Dr Schmittman till den mindre gynnsamma plats den tilldelats i trädgården? Himrod-plantan skulle behöva få komma på plats i växthuset snarast för att kunna börja växa "på riktigt", men klimatet ute kanske inte är nog varmt för den käre doktorn ännu? Bor i zon 1/2. Spelar ingen jätteroll om druvklasarna (blom) den redan satt inte tar sig då barnen vägrar äta druvor med kärnor(...), vill bara att den ska överleva eftersom den blivit så stor och fin. Alla tips mottages tacksamt!