Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ni som har Himrod vinranka, - har ni planterat i surjord eller vanlig?
          LottaJo
          Inlägg 14-05-2012, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 28 601

Förra året köpte jag en vinranka som jag satte i växthuset. Dn växte frodigt och fick till och med en klase, men för att göra en lång historia kort (avhandlat i annan tråd) så visade det sig vara fel sort; inte Himrod som jag trodde utan troligen Dr Schmitmanns sockerdruva. Som ersättning fick jag en ny, liten stackars planta som nu ivrigt väntar på att få ta över den åtråvärda platsen i växthuset. Men efter lite Googlande blev jag osäker på om den ska planteras i sur jord eller vanlig/kalkrik, då Himrod ibland anges som Vitis vinifera och ibland som labruska.

Ni som har Himrod, hur gjorde ni? Känns lättast att gå efter det som fungerat för andra... rolleyes.gif

Undrar också när jag ska flytta ut Dr Schmittman till den mindre gynnsamma plats den tilldelats i trädgården? Himrod-plantan skulle behöva få komma på plats i växthuset snarast för att kunna börja växa "på riktigt", men klimatet ute kanske inte är nog varmt för den käre doktorn ännu? Bor i zon 1/2. Spelar ingen jätteroll om druvklasarna (blom) den redan satt inte tar sig då barnen vägrar äta druvor med kärnor(...), vill bara att den ska överleva eftersom den blivit så stor och fin. Alla tips mottages tacksamt!

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 14-05-2012, 21:16
          Länk hit: #2

Gäster

Min Himrod har groet i almindelig havejord i snart 20 år og giver masser af druer smile.gif

Citera
          oliv
          Inlägg 15-05-2012, 08:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Himrod är en vitis vinifera och vill växa i kalkhaltig jord. Jag har haft min i 14 år i vanlig lerjord, och den ger fina druvor.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          LottaJo
          Inlägg 16-05-2012, 07:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 28 601

Perfekt, tusen tack, det var precis det svaret jag ville ha! biggrin.gif Då behöver jag inte försöka ändra pH.

Några åsikter om när jag bäst flyttar ut den gamla vinrankan i kylan? Tänkte att det kanske vore bättre att göra det snart så den hinner acklimatisera sig lite innan högsommaren. Vattna får jag förstås göra ändå.

Citera
          oliv
          Inlägg 16-05-2012, 11:03
          Länk hit: #5

Medlem

Jag skulle sätta ut din druva nu, annars blir det mycket vattnande i högsommarvärmen...Dessutom har de aviserat lite värme till helgen...

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          KRT
          Inlägg 16-05-2012, 13:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (oliv @ 15-05-2012, 09:15) *
          Himrod är en vitis vinifera och vill växa i kalkhaltig jord. Jag har haft min i 14 år i vanlig lerjord, och den ger fina druvor.

Lånar tråden en kort stund eftersom jag har en fråga; vitis vinifera druvor - vill de alltid ha kalkhaltig jord? Är det något problem att plantera i vanlig "trädgårdsjord"?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          oliv
          Inlägg 16-05-2012, 14:05
          Länk hit: #7

Medlem

Den kanske inte trivs i jättesur jord, men annars är det väl inget att oroa sig för. Vår trädgårdsjord är oftast ph neutral eller i närheten.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          KRT
          Inlägg 16-05-2012, 16:32
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (oliv @ 16-05-2012, 15:05) *
          Den kanske inte trivs i jättesur jord, men annars är det väl inget att oroa sig för. Vår trädgårdsjord är oftast ph neutral eller i närheten.

Ingen surjord här inte, så det låter bra! Men under matjorden har vi morän dvs en del lera - kan DET vara ett problem, eller kanske en fördel?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          oliv
          Inlägg 16-05-2012, 19:39
          Länk hit: #9

Medlem

Lera är oftast bra, har bra näring och är fukthållande. Jag har lerjord, och vid plantering myllar jag ner kopmpost eller kogödsel på påse, för att få det mullrikt och luftigt under etableringen. Längre ner så hittar rötterna själva genom leran.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon