Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag såg en hjälte idag!
          Azur
          Inlägg 21-05-2012, 20:01
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 21-05-2012, 10:03) *
          Det gäller naturligtvis inte där 2+1-väg övergår till enfilig väg!
          Och där det blev enfiligt såg hela högerkön till att inte bara han utan även de stressade porscharna enkelt blixtlåsades in. Han körde långsamt i det tvåfiliga partiet för att synkronisera filerna, så det skulle gå smidigare vid övergången till enfiligt.

CITAT
          Det står också att "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas." ( 3. kap. 2§ Trafikförordningen (1978:1276))

Och? Det har ju ingenting med saken att göra? Hjältedådet var ju att han höll så stort avstånd till närmaste bil framför honom, inte att han höll för litet.

Sen spelar det egentligen ingen roll om det han gjorde var lagligt. Att vara hjälte innebär att modigt stå upp för det som är rätt, oavsett om det är enligt lagen eller inte - och enligt mig var den mannen en hjälte. Kanske lite åt "Falling Down"-hållet, men definitivt en hjälte.

Citera
          Azur
          Inlägg 21-05-2012, 20:06
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Myosotis @ 21-05-2012, 14:54) *
          Ja! Såna har jag också råkat ut för! Vad pysslar de med?!! Jag vill inte köra om när de håller laglig hastighet och det är tvåfiligt, och sen när de saktar ned går det inte att köra om för det är enfiligt blink.gif

Det där har jag haft mycket tid att fundera på när jag sitter och kör till Norrtälje, och jag har kommit fram till att det är en kombination av att de gasar på när det är dubbelfiligt för att de tycker det är pinsamt att bli omkörda, och att de bromsar när det blir enkelfiligt för att de tycker vägen blir för smal (filen är ju bara fem meter bred...)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-05-2012, 20:34
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det effektivaste är givetvis om alla håller samma hastighet och kör i en fil. Så fort någon bryter sig ur kön och sen tvingar sig in störs trafikrytmen. Omköraren kanske tjänar ett antal billängder men alla omkörda förlorar lika mycket. Mycket enkel matematik som alla borde fatta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-05-2012, 20:47
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 21-05-2012, 20:49) *
          Jamen precis. Att nyttja båda filerna fullt ut har inget med trängande bilister att göra. Trängande bilister utnyttjar inte blixtlåsprincipen. De kryssar mellan filerna beroende på vilken som synbart verkar gå snabbast och orsakar trafikstockning bakom sig. Jag har pendlat 8 år i stockholms rusningstrafik och vet precis vad en trängande bilist kan orsaka.

Kör alla fram till blixtlåset så är det varannan bil som gäller oavsett bilmärke.

Men Anma nu pratade vi ju om en 2+1-väg och då kryssar dom väl inte så värst mycke när bilarna i högerfilen kör långsamt i kö, eftersom sträckan är så kort.
          Det var ju när dubbelfilen tar slut som folk här retar sig på att fina bilarna i vänsterfilen tränger sig före. Jag bl.a. har ju hela tiden förespråkat blixtlåskörning där för att det är det absolut smidigaste för att trafiken ska flyta någorlunda.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-05-2012, 21:01
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Azur @ 21-05-2012, 21:01) *
          Och där det blev enfiligt såg hela högerkön till att inte bara han utan även de stressade porscharna enkelt blixtlåsades in. Han körde långsamt i det tvåfiliga partiet för att synkronisera filerna, så det skulle gå smidigare vid övergången till enfiligt.

Och? Det har ju ingenting med saken att göra? Hjältedådet var ju att han höll så stort avstånd till närmaste bil framför honom, inte att han höll för litet.

Sen spelar det egentligen ingen roll om det han gjorde var lagligt. Att vara hjälte innebär att modigt stå upp för det som är rätt, oavsett om det är enligt lagen eller inte - och enligt mig var den mannen en hjälte. Kanske lite åt "Falling Down"-hållet, men definitivt en hjälte.

Men vad spelar det då för roll för folket i kön i högerfilen om fina bilarna i vänsterfilen får vänta lite för att kunna blixztlåsas in i kön? Det måste ju vara att dom blixtlåses in för långt fram i kön enligt er som ni retar er på dom eller varför annars tvinga dom köra långsamt? Ett löjligt tilltag av din "hjälte" tycker jag faktiskt. Det är väl ingen jäkla kassakö på ICA man står i när man kör bil.

Redigerat av *Stintan*: 21-05-2012, 21:03

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-05-2012, 21:43
          Länk hit: #46

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 21-05-2012, 21:34) *
          Det effektivaste är givetvis om alla håller samma hastighet och kör i en fil. Så fort någon bryter sig ur kön och sen tvingar sig in störs trafikrytmen. Omköraren kanske tjänar ett antal billängder men alla omkörda förlorar lika mycket. Mycket enkel matematik som alla borde fatta.

Samtidigt är en kedja aldrig snabbare än sin svagaste länk, och bilköer går aldrig fortare än den som kör långsammast. Exempelvis kan det vara en långtradare som gör max 80 även om andra får köra i 110 på vägen, som saktar ner till 40 uppför backarna samt behöver en kilometer för att komma upp i fart efter varje rondell

Citera
          Azur
          Inlägg 21-05-2012, 22:14
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 21-05-2012, 22:01) *
          Men vad spelar det då för roll för folket i kön i högerfilen om fina bilarna i vänsterfilen får vänta lite för att kunna blixztlåsas in i kön?

De får inte vänta, och det blir inget blixtlås. Det är högerfilen som blir stillastående när bilarna i vänsterfilen hoppar förbi kön. Om det är oklart hur detta går till, så gör ett studiebesök på norrtäljevägen efter en storhelg.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-05-2012, 00:04
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Azur @ 21-05-2012, 23:14) *
          De får inte vänta, och det blir inget blixtlås. Det är högerfilen som blir stillastående när bilarna i vänsterfilen hoppar förbi kön. Om det är oklart hur detta går till, så gör ett studiebesök på norrtäljevägen efter en storhelg.

Fast du skrev ju i ditt förra inlägg att dom i högerkön såg till att dom blixtlåsades in. Hur ska du ha det? biggrin.gif

Åk senare!

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-05-2012, 06:03
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Gita @ 21-05-2012, 19:46) *
          Vadå tränga sig in i kön? Självklart är det mest effektivt att utnyttja båda filerna om det finns två. Har du aldrig hört talas om blixtlåsprincipen (som någon nämnde tidigare i tråden))? Jättesmidigt när två filer blir en.
          Gita

Blev fel ! Ska inte var något inlägg .

Redigerat av mamamaggan: 22-05-2012, 06:04

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-05-2012, 07:58
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det finns nog bara en lösning på "problemet". Nämligen att alla, även snälla och försynta bilister, fyller på i vänsterfilen och att det sen blir blixtlås därefter. Många kommer dock att föredra att gå in i högerfilen för att slippa att uppfattas som att man tränger sig....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-05-2012, 08:05
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Svensk kökultur rolleyes.gif

Citera
          Mony
          Inlägg 22-05-2012, 09:23
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem nr: 24 388

CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 18:06) *
          Jag släpper gärna fram en merca eller BMW, men aldrig någon hyundai eller renault. Man vill ju att de skall gasa på så man slipper bli liggande bakom.

Haha!

--------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se

Citera
          tomas99
          Inlägg 22-05-2012, 10:14
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Azur @ 20-05-2012, 22:37) *
          Bakgrund: vår stuga ligger i uppland, och där finns massor av sommarstugor, så i slutet av varje helg är det kö på norrtäljevägen söderut mot Stockholm. Vägen är en 1+2 väg, dvs omväxlande enfilig och tvåfilig. Köerna uppstår för att folk kör förbi kön i vänsterfilen och sen tränger sig in när det blir enkelfiligt, vilket leder till att vänsterfilen går fort medan högerfilen står helt still och inte kommer någonstans alls.

Över till hjälten. Idag när jag åkte hem från stugan såg jag en man som konsekvent la sig i vänsterfil och höll samma hastighet som högerfilen. Resultat: bägge filerna flöt långsamt men säkert, utan kaos och stopp. Bra initiativ, men det skulle bli bättre: alla som hade vanliga bilar förstod vad han gjorde och la sig snällt i högerfilen, men folket i lyxbilar vägrade förstå utan försökte tränga sig fram. Han hade till slut en hel karavan med nya svarta porschar och nya svarta BMW bakom sig. Jag har aldrig sett något liknande, det såg ut som ett begravningsfölje för en knarkhandlare. Allra mest stressad var en porsche SUV som körde slalom och försökte tränga sig förbi honom på höger sida, så jag fick äran att assistera hjälten genom att blockera med min gamla rishög. Det hela var ett underbart spektakel som gjorde det till ren underhållning att sitta i bilkö. Till slut brast det fullständigt för porsche SUV'n och han la sig på tutan - och först då släppte vardagshjälten förbi karavanen svarta lyxbilar.

Jag önskar bara jag kunnat tacka hjälten personligen och gratulera honom till hans goda omdöme, civilkurage och solida kulor av rostfritt stål.

Vilken djävla dåre...han vet ju inte vilka han hindrade för att tex ta sig till sjukhus.

CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 22:43) *
          Samtidigt är en kedja aldrig snabbare än sin svagaste länk, och bilköer går aldrig fortare än den som kör långsammast. Exempelvis kan det vara en långtradare som gör max 80 även om andra får köra i 110 på vägen, som saktar ner till 40 uppför backarna samt behöver en kilometer för att komma upp i fart efter varje rondell

+1

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-05-2012, 11:15
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tomas 99 har presenterat sig, igen. laugh.gif Risken är nog störst att dårarna som trängs hamnar på sjukhus via ambulans pga sitt dåliga körsätt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          tomas99
          Inlägg 22-05-2012, 12:25
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2012, 12:15) *
          Tomas 99 har presenterat sig, igen. laugh.gif Risken är nog störst att dårarna som trängs hamnar på sjukhus via ambulans pga sitt dåliga körsätt.

Har du aldrig kört någon sjuk människa till sjukhus? kan lova dej att är det liv som står på spel så lägger man hastighetsbegränsningarna åt sidan!!!

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-05-2012, 12:28
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (tomas99 @ 22-05-2012, 13:25) *
          Har du aldrig kört någon sjuk människa till sjukhus? kan lova dej att är det liv som står på spel så lägger man hastighetsbegränsningarna åt sidan!!!

Jag skulle säkert också köra för fort i en sån situation, men det är fortfarande fel, det finns ambulanser.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 22-05-2012, 12:54
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

Människor vill i allmänhet inte ringa ambulans om man inte har riktigt goda skäl för det (och det är väl egentligen bra?) Det finns ju också exempel där man måste snabbt in till sjukhuset men man tror inte att är så dålig så att man måste ta ambulans, vid getingstick tex och man är osäker på om man har reagerat eller inte - eller en gravid som känner att det är dax... man ringer inte ambulans för det men likväl vill man inte ligga i 80 efter en söndagsresenär som inte anser sig ha någon brådska... (märk väl att jag inte syftar på de med släp, lastbilar etc som inte får köra snabbare än 80).

Sen är det väl inte så att man per automatik tränger sig bara för att man ligger i vänsterfilen när det är tvåfiligt, av den anledningen att man kör fortare än dem i högerfilen?
          2-1 systemet är ju tänkt så att man ska kunna köra om där... ?
          Har man problem med att bli omkörd av andra bilister borde man kanske inte vara ute & köra alls, åtminstone inte på 2-1 vägar?

Sen tycker inte jag heller att bilister ska tvinga sig in i minimala luckor - men det är minst lika vanligt att det ligger tjuriga bilister i högerfältet som har svårt med prestigen att bli omkörda, och som därför skapar minimala luckor och vägrar släppa in personer som kört om dem i vänsterfältet...
          Om man anser att det är att "trängas" borde man hålla sig till landsvägar där man slipper förödmjukelsen att bli omkörd....

MEN - som sagt innan, om man folk visade medtrafikanter respekt & sunt förnuft skulle sånt här inte ens behöva diskuteras...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-05-2012, 12:58
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Vinterflickan @ 22-05-2012, 13:54) *
          Människor vill i allmänhet inte ringa ambulans om man inte har riktigt goda skäl för det (och det är väl egentligen bra?) Det finns ju också exempel där man måste snabbt in till sjukhuset men man tror inte att är så dålig så att man måste ta ambulans, vid getingstick tex och man är osäker på om man har reagerat eller inte - eller en gravid som känner att det är dax... man ringer inte ambulans för det men likväl vill man inte ligga i 80 efter en söndagsresenär som inte anser sig ha någon brådska... (märk väl att jag inte syftar på de med släp, lastbilar etc som inte får köra snabbare än 80).

Sen är det väl inte så att man per automatik tränger sig bara för att man ligger i vänsterfilen när det är tvåfiligt, av den anledningen att man kör fortare än dem i högerfilen?
          2-1 systemet är ju tänkt så att man ska kunna köra om där... ?
          Har man problem med att bli omkörd av andra bilister borde man kanske inte vara ute & köra alls, åtminstone inte på 2-1 vägar?

Sen tycker inte jag heller att bilister ska tvinga sig in i minimala luckor - men det är minst lika vanligt att det ligger tjuriga bilister i högerfältet som har svårt med prestigen att bli omkörda, och som därför skapar minimala luckor och vägrar släppa in personer som kört om dem i vänsterfältet...
          Om man anser att det är att "trängas" borde man hålla sig till landsvägar där man slipper förödmjukelsen att bli omkörd....

MEN - som sagt innan, om man folk visade medtrafikanter respekt & sunt förnuft skulle sånt här inte ens behöva diskuteras...

bravo.gif

--------------------

Citera
          Fotograf Johanna
          Inlägg 22-05-2012, 13:11
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 46 297

CITAT (Myosotis @ 22-05-2012, 13:28) *
          Jag skulle säkert också köra för fort i en sån situation, men det är fortfarande fel, det finns ambulanser.

Det finns läkare som har tillstånd att köra fort med sin privata bil om de är på väg till sjukhuset för att ta hand om ett akutfall, så det är dumt att leka polis och hindra fortkörare. (Men jag tycker i och för sig att dessa borde ha blåljus eller nåt annat som visar att de har extra bråttom.)

Fast i fallet som diskuteras i den här tråden så hjälper det ju inte om man släpper fram de som vill köra om, är det kö så kommer de i alla fall inte fortare fram.

--------------------
          Är utbildad biolog men nybörjare när det gäller trädgård. Bor i zon 3-4

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-05-2012, 13:12
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

trodde folk hade blåljus i såna fall? typ civila poliser och så.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon