Nu har jag blivit med ny trädgård, som längs ena sidan ut mot gatan har en friväxande häck av olika buskar. De är tre-fyra meter höga, växer vasformigt, blommar i toppen och ger inget insynsskydd. Det känns som om de är riktigt gamla. Så här ser det ut:
F_rvuxen_h_ck.jpg ( 153.14k )
Antal nedladdningar: 95Hur, och framför allt när, ska jag beskära dem? Jag antar att jag får gallra bort de grövsta grenarna, kan jag göra det oavsett sort? Det rör sig om syren, schersmin, forsythia och en del annat som jag inte känner till. Troligen en korallkornell.
Och hur gör man med exempelvis syrenen på bilden längst till höger? Den har så få stammar, tycker jag.
F_rvuxen_h_ck2.jpg ( 167.52k )
Antal nedladdningar: 88Sedan undrar jag vad detta är, någon form av spirea? Den är också ca 3-4 meter hög.
Spirea.jpg ( 107.1k )
Antal nedladdningar: 81Och vad är detta? Samma höjd och helt kal nertill.
Ok_nd_buske.jpg ( 149.06k )
Antal nedladdningar: 115
Ok_nd_buske2.jpg ( 176.78k )
Antal nedladdningar: 71Ett alternativ är kanske att sätta lägre buskar framför, i hålen. Men vad ska jag ha som marktäckare? Redan nu är marken under buskarna ett virrvarr av ogräs, jag har inte tid att krypa runt och rensa. Innan bodde det en trädgårdsintresserad pensionär här... Jorden är sandig och fullpackad med rötter.