Hej!
Håller just på och försöker göra en ordentlig avgränsning runtom en stor rund plantering. En stor björk i närheten skickar rötter in i rabatten och suger näring och vatten ur denna. Samt att gräsmattan runtomkring växer in i rabatten. Jag har redan grävt ett litet dike runt halva rabatten och klippt breda remsor av grå riktig markduk som jag tänkte klä insidan av diket av. För att det inte ska gå åt orimligt mycket sand (rabatten har en omkrets på 15 meter) tänkte jag fylla ut med dålig men ogräsfri köpjord först och sen sand ovanpå. Frågan är: ska jag klä insidan helt o hållet med markduken och därpå först jord och sedan sand. Då uppstår ett visst skydd mot invaderade rötter. Å andra sidan kanske det lättare uppstår ny gräsväxt som slår rot i den underliggande jorden. Eller ska jag fylla på med den dåliga jorden direkt i diket och sen markduken och ovanpå den ett lager sand. I sistnämnda fallet så blir det ingen direkt rotspärr, då markduken ligger direkt under det ganska tunna sandlagret på 4-5 centimeter.
SNÄLLA HJÄLP!!! Tacksam för era förslag!
Sivan