Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Känsliga/ovanliga växter som självsår, Vad har ni ?
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-06-2012, 00:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Hej hej

Tycker det är intressant att se/följa vilka växter som trivs och som självsår sig och som verkligen klarar av klimatet, ännu intressantare om det är lite ovanligare/känsligare växter som trivs.

Har ni några växter som självsår sig hos er ? som ni kanske inte trodde skulle göra det eller som är känsliga för klimatet eller annat ?

Själv är jag mest förundran över Stor doroteablomma - Dorotheantus belldiformis, som där kommer upp jätte många självsådda plantor som utvecklas väl. Verkligen häftigt att en sådan art kan självså sig så i kalla Sverige, frost och kyla som var tidigt i våras inga problem.

En annan är kryddtimjan och citrontimjan som fröar av sig ordentligt och blommar redan samma år. Börjar bli ogräs, synd bara att brokigabladen inte består fröplantorna blir gröna. Isop och salvia är också en som är duktig med självsådd, främst isop är som ett ogräs. Men det är inte jätte ovanligt men tycker ändå det är häftigt att så sydliga arter får ett sånt fäste, Isop blommar också första år och fröplantorna hinner med att få nya frön samma år. Nepeta är också lite jobbig med det, däremot får jag inget från lavendel som jag vet många andra får från. Min klarar knappt klimatet.

Värst är dock Koriander,,, den är hos mig i klass med maskros när det gäller att få avkomma och doften är inte direkt ljuvlig, så jag vill inte ha den där men där är många plantor och någon hinner alltid blomma och sätta nya tusentals frön.

På odlingslotten är det mest kryddor som fröar av sig. I trädgården har jag timvisare som kommer upp lite här och var, lite som vallmo. Inte direkt ovanligt med självsådd men tycker det är kul med julros-barn, som också snart bör likna ogräs.

Valnöt är en som jag inte själv har som självsår sig men vet att den gör i området, där jag har trädgården det tycker jag är lite häftigt. Har även sett det i göteborg. Lagerhägg har jag fått fröplantor ifrån också, vilket är kul, trodde inte det skulle gå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon