Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > POSITIVA tråden om Japan och dess flickpop, För oss som gillar AKB48 och liknande
          ryss_борис
          Inlägg 19-08-2012, 22:59
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Tänkte bara kommentera Gossen Rudas villfarelse om att japaner skulle vara bra på språk överlag. Japaner är kända för att ha stora problem (pga språkets utformning, är samma med kinesiska etc) att lära in alla tecken i sitt egna språk. Vidare är de generellt sett urusla på språk som engelska (gentemot andra folkgrupper, där hemspråket skiljer sig lika mycket från engelska, som japanska gör).

Det har tom forskats på det hela och en del tror att japanska är ett sådant språk som man använder höger hjärnhalva för att lära sig, istället för vänster. Eller i alla fall att de som har det som hemspråk lär sig så som barn, och att detta är förklaringen till japanernas omtalade problem med att lära sig nya språk - de använder helt enkelt fel hjärnhalva pga att de lärde sig använda den för språk som små.

Jag säger inte att det sista stycket nödvändigtvis är sant, men att imponeras av japaners förmåga att lära sigspråk genrellt sett är ungefär som att imponeras över att Kurt Hansson, 57, kan simma bröstsim.

Några som däremot är kända för att vara bra på främmande språk är folk från indien och mellanöstern.

Var och en får givetvis ha sin egna åsikt och uppfattning, men det känns som att du, Gossen ruda, lever lite i en japansk bubbla. Har jag rätt? naughty.gif

Redigerat av ryss_борис: 19-08-2012, 23:01

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-08-2012, 17:18
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Dags för ett nytt tips: http://www.youtube.com/watch?v=GniCL2W2uB4 Kanske ingen höjdare men drar man ner diskanten och lyssnar några gånger sitter den fint. Rytmen, dansen och kläderna är toppen och jag älskar gult. biggrin.gif Titeln klurade jag ut själv, Romance, Irane men jag hade lite frågetecken om denna och om festivalen i sig så jag var tvungen att kontakta min Japanexpert. Romance ロマンス som vanligt skrivet på katakana är inlånat från engelskan och Irane イラネ är en negation av iru, att behöva, och tillagt med ne i emfas. Alltså personen det handlar om vill absolut inte ha någon romans. Om det är en kille eller tjej framgår faktiskt inte helt klart. Melodin har sitt ursprung ett eller två år tidigare.

Festivalnamnet förbryllade mig och även honom till en början med det klarnade. サルオバサン祭り som det står i titeln översätts med ´Obasanjo apa festival´ av Google. Det fullständiga namnet är 夏のさるおばさんまつり eller Natsu no saru obasan matsuri eller på svenska Apkvinnans sommarfestival. Skumt! Den gick fö av stapeln 2009-09-13 i staden Fujiyoshidas temapark Fuji-Q Highland och staden ligger vid foten av det heliga berget Fuji. Apkvinnan ’saru obasan’ då? Jo, hon heter Nishiyama Kyoko och är chef för AKB48´s PR-avdelning och har dessutom hand om tjejernas välbefinnande. Förmodligen är det ett smeknamn men ursprunget har inte gått att finna, inte heller varför festivalen hölls i hennes namn.

Här kommer ett annat nummer från samma festival: http://www.youtube.com/watch?v=L70EYATKO34 Melodin heter Oogoe Diamond. Lika tjusiga kläder. smile.gif Tur att scenen var så stor den var annars hade det blivit trängsel. biggrin.gif

Beträffande spekulationer, fördomar mm om japaner från rasbiologins bakgård får jag hänvisa till negativa tråden, fn på sidan två.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 21-08-2012, 23:07
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Äger du den här tråden Rudan? Varför finnas den alls?

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-08-2012, 18:31
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Anders zon 1 @ 22-08-2012, 00:07) *

Denna tråd finns därför att jag startade den, är det så att du ogillar ämnet så varför besöka den?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-08-2012, 19:01
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 22-08-2012, 00:07) *

Svar på fråga 1, nej. Fråga två har malcolm svarat på.

--------------------

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 22-08-2012, 19:14
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2012, 18:18) *
          Beträffande spekulationer, fördomar mm om japaner från rasbiologins bakgård får jag hänvisa till negativa tråden, fn på sidan två.

Hoppas du inte syftar på mitt inlägg.

Tyckte jag var var väldigt tydlig med att belysa att, 1: Det diskuteras om japaner är dåliga på språk pga japanska är ett såndant språk som automatiskt lärs in med hjälp av barns högra hjärnhalva, detta pga språkets natur. 2: Detta är/(eller var) endast en teori, och jag har ingen aning om hur trovärdig den är, eller vilket stöd den har.

Redigerat av ryss_борис: 22-08-2012, 19:14

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-08-2012, 00:55
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Hmm, ok. Två svar men inget särskilt upplysande. Jag kanske inte var tydlig nog?

Nästan 90% av inläggen i tråden är av er, Malcolm och Rudan, så är det ju inte mycket till diskussion. Den här tråden har i praktiken blivit en privat dialog mellan er två där alla som kommer med avvikande åsikter sågas längs fotknölarna. Det verkar faktiskt rätt märkligt. Med tanke på hur andra trådar i ämnet utvecklat sig så skulle ni väl inte föra samtalet här i forumet om ni verkligen vore intresserade av en seriös dialog i samförstånd och inte vill störas av kritiska inlägg? Ganska självklart kan man tycka. dunno.gif

Så den ursprungliga frågan kvarstår, varför finns den här tråden? Varför fortsätter den med er två i en synbarligen oändlig privat dialog där ingen får störa när det helt uppenbart vore så mycket bättre att ha dialogen på något annat ställe? Jag är uppriktigt nyfiken på svaret.

Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 23-08-2012, 03:24
          Länk hit: #148

Gäster

Unknare tråd än denna får man leta efter.
          Skaffa dig en bloggjävel istället Rudan där du kan skriva av dig på, då slipper du alla som vill vara med och diskutera smile.gif . Tror blogg passar dig bättre än forum, av dina förvirrade och stundtals småsnuskiga inlägg att döma. Du är inte öppen för diskussion och detta är ett öppet forum som det ska diskuteras i. Klarar du inte av andras åsikter så skriv i en blogg om dina små uppdateringar istället. verkar ändå bara som du vill att man endast ska läsa dina "viktiga" och "intressenta" inlägg.

Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 23-08-2012, 07:50
          Länk hit: #149

Gäster

Hej alla!

Ordet är fritt i vårt forum, men inte i alla lägen ordvalet och tonen i inläggen. Jag är inte insatt i ämnet för denna tråd men väljer nu att låsa den just på grund av språkbruket och tonen i vissa inlägg.

Önskar er alla, oavsett vad ni tycker om Japan och dess flickpop, en fin dag!

Vänliga hälsningar Katarina på redaktionen

Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 30-08-2012, 18:08
          Länk hit: #150

Gäster

Hej på er alla!

Jag låste denna tråd för att jag ville stoppa upp den lite, som ett led i att lugna ner en del tråkiga vibbar här i forumet. Kanske lite förhastat eftersom denna tråd egentligen inte förtjänar mer låsning än andra. Vi ska kunna diskutera som vuxna människor och om ämnet inte passar så är det bara att lämna den aktuella tråden och starta egna trådar med ämnen som intresserar och engagerar er.

Nu menar jag så klart inte att det är okej med elakheter och personliga påhopp!

Jag rensar inget i tråden nu utan öppnar den i hopp om att de som är intresserade av detta ämne hittar hit och ni som inte är det väljer att diskutera andra ämnen.

Hej så länge!
          Vänliga och hoppfulla hälsningar Katarina

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-08-2012, 19:33
          Länk hit: #151

Medlem

En får tacke, jag börjar direkt för det har hänt en del på AKB-fronten. Det som skulle hända och som varit känt sen tidigare var att Atsuko Maeda skulle ta sin graduation och sluta. Den kom också i måndags och var tydligen helt ok. Det var lite speciellt eftersom Atsuko varit med från allra första början 2005. Den kom alldeles efter gruppens tre stora konserter på Tokyo Dome 24-25-26/8 vardera inför 50000 jublande fans. Där kom då nästa bomb. Tidigare i Juni blev Rino Sashihara överflyttad till HKT48 i Fukuoka, det mumlas om någon form av bestraffning men okänt varför. Men nu flyttade Aika Oota även dit frivilligt, följt av Mariya Suzuki och Sae Miyazava som flyttades till SNH48 i Shanghai. Sae tillhörde också det allra första gänget men hon slutar ju inte. Dessutom skall Aki Takajo och Haruka Nakagawa flytta till JKT48 i Jakarta. Det är sagt att detta utlandsförflyttningar bara skall gälla under ett år men man vet inte. Det är lite diskussioner om orsaken bland fansen men det tar jag inte här.

Som ni förstår har detta skapat stora undringar och frågetecken hos fansen men värre blir det. Innan bestod AKB48 av fyra team, A-K-B-4, med på slutet 16 tjejer i vardera. Nu har man stuvat om totalt och tagit in nya medlemmar så nu är det återigen 3 team fast Team A har 22 medlemmar och Team K och B med vardera 23 tjejer, dvs sammanlagt 68 medlemmar. Nya teamledare också så nu är exempelvis Mariko Shinoda teamledare för Team A. Mycket på gång alltså.

Att jag vet allt detta beror på att jag reggat mig på ett AKB48-forum och läst en hel del och även ställt lite frågor. Forumet är på engelska och har över 6000 aktiva medlemmar så det där snacket om dåliga språkkunskaper är nog mest löst snack. Även om den jag mest pratat med kommer från Oklahoma. smile.gif Flera från Indonesien också. Troligen är det så att tjejerna som frivilligt flyttar utomlands har insett att man borde vidga sina vyer. Att komma högre i rankingen inom gruppen är nog svårt, det mesta pekar nog neråt. Samtliga som nu slutar eller flyttar är mellan 20 och 22 år och underifrån knackar många yngre på dörren.

Så, det var allt. Smält det nu i lugn och ro. smile.gif

Redigerat av Gossen Ruda: 30-08-2012, 19:33

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-09-2012, 21:43
          Länk hit: #152

Medlem

Tråden börjar kallna, lite eld under grytan behövs då och då. biggrin.gif Här kommer en liten pigg sak med lätt Can-can, Only today. http://www.youtube.com/watch?v=zlnA9oOh94M Samma tjusiga klädsel som på apkvinnans festival. Jag är dock lite förundrad över musikens ojämna kvalitet hos AKB. Topplåtar blandas med bottenlåtar och ibland förstör man en bra låt med nånting märkligt i arrangemanget. Så här också med en enerverande störningssändare. Den finns dock på alla videor så det skall vara så. Den senaste singelcd:n innehåller också ett bottennapp, Nante Bohemian. Diskodunk av sämsta kvalisort och ändå satsar man på stort. Den skall jag nog bespara er. laugh.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 04-09-2012, 06:36
          Länk hit: #153

Gäster

Synd att man inte får vara ''negativ'' i denna tråd, såg förra veckan en intressant dokumentär på outtv där det just handlade om AKB48.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2012, 07:27
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-09-2012, 07:36) *
          Synd att man inte får vara ''negativ'' i denna tråd, såg förra veckan en intressant dokumentär på outtv där det just handlade om AKB48.

Det går bra att plocka upp negativa tråden.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon3
          Inlägg 04-09-2012, 12:17
          Länk hit: #155

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2012, 08:27) *
          Det går bra att plocka upp negativa tråden.

Givetvis men det går inte bra att vara negativ i den utan mothugg.............så det är ganska meningslöst.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2012, 12:30
          Länk hit: #156

Medlem

Tål du inte mothugg?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-09-2012, 12:49
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Åja får det inte finnas mothugg i den här tråden så borde det inte vara OK i den andra heller. För övrigt är det högst märkligt att en medlem tillåts sätta munkavle på andra medlemmar på ett diskussionsforum.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2012, 12:54
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-09-2012, 13:49) *
          Åja får det inte finnas mothugg i den här tråden så borde det inte vara OK i den andra heller. För övrigt är det högst märkligt att en medlem tillåts sätta munkavle på andra medlemmar på ett diskussionsforum.

Förstår inte. Detta är den positiva tråden, bara trevliga saker och inga påhopp. Den negativa tråden är till för bråk. Fö delar varken jag eller malcolm ut några munkavlar utan bara hövliga uppmaningar. Vill nån ändå kladda ner denna tråd är det inget att göra åt från våran sida, men vill man ha svar rekommenderar jag negativa tråden.

--------------------

Citera
          silos
          Inlägg 05-09-2012, 10:46
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Strunt i dem som vill kladda ner tråden!

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-09-2012, 17:49
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (silos @ 05-09-2012, 11:46) *
          Strunt i dem som vill kladda ner tråden!

Håller fullständigt med dig, denna tråd var inte tänkt för någon form av debatt utan mer som ett ställe för att ge tips om låtar och information om gruppen. Bidrar md denna låt som så vitt jag vet inte presenteras på Odla förut.

Fråga till Ruda: Hur hittar jag forumet du hittat till?

http://www.youtube.com/watch?v=ge38RMbcbmA

Redigerat av malcolm: 05-09-2012, 17:50

Citera

26 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 01:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon