Tackar. Nu skall jag själv göra en liten utvikning av tråden men behåller Japan inom synhåll. AKB har som jag kanske nämnt tidigare expanderat utanför Japan. SNH48 har startats i Shanghai. Där är det lite problem pga spänningarna mellan länderna. Två tjejer, Sae och Mariyannu, har flyttats dit för att få igång verksamheten men har ännu inte fått arbetstillstånd. Så har JKT48 startats i Jakarta, Indonesien. Även dit har två tjejer flyttats, Akicha och Harugon, men där går det lättare. De har redan uppträtt tillsammans med JKT-tjejerna och har även lärt sig en hel del Indonesiska eller bahasa som det även kallas. Harugon har kommit längst vilket säkert beror på att Akicha flyger som en skottspole mellan Japan och Indonesien, hon har en massa uppdrag i Japan. Faktum är att för alla dessa tjejer spelar sången och dansen en underordnad roll, den mesta tiden går åt till olika jippon, reklam och liknande.
AKB-forumet har underavdelningar för även alla dessa systergrupper och så en för JKT48. Där skriver främst en massa indonesier men även andra nationaliteter, en svensk exempelvis.

Faktum är att det är mycket lättare att språka med dessa personer, de har en mer internationell framtoning och fattar skämt och liknande. Japanerna är mer reserverade mot icke-japaner. Just nu är det exempelvis stora översvämningar i Jakarta, det finns uppgifter som säger att 70 % av stan ligger under vatten. Betänk då att Jakarta har 10-25 miljoner innevånare, beroende på hur man räknar. När Harugon fick se översvämningarna trodde hon att det hade inträffat en tsunami vilket är den vanligaste orsaken till översvämning i Japan.
Jag såg tom en notis i GP om översvämningarna i Jakarta och meddelade på forumet att nu hade Jakarta blivit en Världskändis. Det suckades lite över det faktum att det krävs en översvämning för att bli kända.

Jag har frågat lite om orsakerna till sakernas tillstånd och det vanligaste svaret är "Folk". För mycket folk och för mycket dumt folk. Dels så har flodernas källområden befolkats i snabb takt, med hårdgjorda markområden så regnet rinnar snabbt av marken och ut i vattendragen. Säkert också kalhuggning av skogar. När holländarna en gång byggde Batavia, som stan hette då, reserverade man stora träskområden för att floden skulle kunna översvämmas utan problem. Dessa markområden har nu fyllt ut och bebyggts vilket knappast förbättrat situationen.
För de japanska tjejerna har även biltrafiken i Jakarta blivit en chock. I Tokyo, av samma storlek, finns det ett väl utbyggt kollektivtrafiksystem vilket totalt saknas i Jakarta. Trafikstockningarna kan bli gigantiska. Tjejerna har egna bilar med privatchaufförer men det hjälper inte, ibland när de i god tid åker till teatern för att uppträda kommer de likväl fram först efter föreställningen. Den enda lösningen tyccks vara att bygga en ny stad någonstans och planera allt från grunden.