Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 13 14 15 16 17 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > POSITIVA tråden om Japan och dess flickpop, För oss som gillar AKB48 och liknande
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-12-2012, 12:49
          Länk hit: #281

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (malcolm @ 14-12-2012, 12:42) *
          Undrar om studieförbunden har kurser i japanska?

Enstaka kurser. Närmast dig var Upplands Väsby med en nybörjarkurs.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 14-12-2012, 13:40
          Länk hit: #282

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Upplands Väsby är långt borta, ca. 5 mil.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 15-12-2012, 23:26
          Länk hit: #283

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Mig veterligen går det att studera på distans över internet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-12-2012, 01:53
          Länk hit: #284

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (ryss_бори @ 15-12-2012, 23:26) *
          Mig veterligen går det att studera på distans över internet.

Dessutom finns ju pendeltåget!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-12-2012, 20:27
          Länk hit: #285

Medlem

I augusti hade AKB48 en stor 4-dagars konsert i Tokyo Dome, en arena som tar drygt 40 000 åskådare. I samband med detta gavs det även ut en CD med den för mig märkliga titeln 1850m. Nu har jag fått förklaringen, det är 1850 meter mellan AKB48:s hemmateater i Akihabara och Tokyo Dome. Enkelt när man vet det. biggrin.gif Nu har en fan från Hong Kong gått vägen däremellan och tagit en serie foton från turen och lagt upp på nätet. Så här kommer lite vardagliga bilder från Tokyo för den som orkar, bara liiite med AKB. laugh.gif http://tieba.baidu.com/p/2047755337

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-12-2012, 23:16
          Länk hit: #286

Medlem

Skulle vara skoj att få gå den där sträckan någon gång men jag vore mer intresserd av folket än av byggnaderna i så fall.

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-12-2012, 23:36
          Länk hit: #287

Medlem

Lite julinspirerat.

http://www.youtube.com/watch?v=vojK7GI_XqA

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-12-2012, 17:52
          Länk hit: #288

Medlem

Oj vilka ögon!

http://www.youtube.com/watch?v=bUCoMByWzI0

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-12-2012, 23:12
          Länk hit: #289

Medlem

Vart har du tagit vägen Ruda? Har du tagit paus från Odla eller har du rest till Japan?

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-01-2013, 15:02
          Länk hit: #290

Medlem

Bidrar med denna så länge:

http://www.youtube.com/watch?v=drg31SDAb_g...screen&NR=1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2013, 18:42
          Länk hit: #291

Medlem

På begäran gör jag ett försök här. Hoppas raderingsraseriet har upphört. Annars har jag inte så mycket tid över att hänga här. AKB-forumet tar en hel del tid och detsamma gäller alla 42 DVD-skivorna med AKB som Japanresenärerna hade med sig i början av året. Flera med över 2 timmars speltid. Det är bökigt att spela igenom allt och göra upp ett index på ett språk som jag förstår lätt. Men det är roligt också och jag hittar flera fina melodier jag missat tidigare. Här kommer lite tips, gamla och nyfunna.

Öppningsvideon från Tokyo höstfestival. Den heter mycket lämpligt också Shonichi – Öppningsdag. Vad de säger i början varje gång denna låt framförs är översatt:

”Som alltid
          Alltid graciöst, lugnt, exakt och hövligt. Låt oss göra allas drömmar till sanning.
          AKB Team B”

http://www.youtube.com/watch?v=aY4kMHcZN5E

Från samma konsert fast dagen efter, Enjou rosen eller Flammande gator.
          http://www.youtube.com/watch?v=E_XtVWkj2hc

Alltid lika trevligt att se Aki i aktion, här tillsammans med Sasshi. Enda plumpen är att Akis byxor syns. Kanske var det meningen. biggrin.gif Skönt att höra henne sjunga i normalt tonläge, jag tycker hon kan kallas mezzosopran. Det är annat än barnrösterna de oftast har, babysopran kallar jag det. Det kan man höra här i 7ji 12fun no hatsukoi eller Första kärleken kl 7:12. Som så ofta en sång ur manligt perspektiv, en kille som längtar efter en tjej som han ser på tåget med denna avgångstid.

http://www.youtube.com/watch?v=j5cC-BKshTE

Här en annan video med ursprungsbemanningen. Alla här har slutat men så är den 5 år också.
          http://www.youtube.com/watch?v=-r6yaCWfcWE

Den lilla tjejen i grönt är den yngsta som varit med, Masuyama Kayano, hon var 11 och kom med i första uttagningen. Här borde hon vara runt 13. Strax efter slutade hon men hon syns bland nuvarande medlemmar ibland så hon håller kontakt.

För den som undrar vilken låt man hör lite av i slutet av videon med Aki och Sasshi så heter den Te wo tsunaginagara – Håll i min hand. Framförs av tjejerna i systergruppen SKE48.
          http://www.youtube.com/watch?v=SkLdAFB-gjw

Så, det var ett test för att se hur det känns att skriva här.

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 17-01-2013, 19:06
          Länk hit: #292

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Gossen - Nu är ordningen återställd. Du är saknad.

Redigerat av Alba: 17-01-2013, 19:06

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-01-2013, 19:12
          Länk hit: #293

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Alba @ 17-01-2013, 19:06) *
          Gossen - Nu är ordningen återställd. Du är saknad.

yes.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2013, 14:00
          Länk hit: #294

Medlem

Tackar. Nu skall jag själv göra en liten utvikning av tråden men behåller Japan inom synhåll. AKB har som jag kanske nämnt tidigare expanderat utanför Japan. SNH48 har startats i Shanghai. Där är det lite problem pga spänningarna mellan länderna. Två tjejer, Sae och Mariyannu, har flyttats dit för att få igång verksamheten men har ännu inte fått arbetstillstånd. Så har JKT48 startats i Jakarta, Indonesien. Även dit har två tjejer flyttats, Akicha och Harugon, men där går det lättare. De har redan uppträtt tillsammans med JKT-tjejerna och har även lärt sig en hel del Indonesiska eller bahasa som det även kallas. Harugon har kommit längst vilket säkert beror på att Akicha flyger som en skottspole mellan Japan och Indonesien, hon har en massa uppdrag i Japan. Faktum är att för alla dessa tjejer spelar sången och dansen en underordnad roll, den mesta tiden går åt till olika jippon, reklam och liknande.

AKB-forumet har underavdelningar för även alla dessa systergrupper och så en för JKT48. Där skriver främst en massa indonesier men även andra nationaliteter, en svensk exempelvis. laugh.gif Faktum är att det är mycket lättare att språka med dessa personer, de har en mer internationell framtoning och fattar skämt och liknande. Japanerna är mer reserverade mot icke-japaner. Just nu är det exempelvis stora översvämningar i Jakarta, det finns uppgifter som säger att 70 % av stan ligger under vatten. Betänk då att Jakarta har 10-25 miljoner innevånare, beroende på hur man räknar. När Harugon fick se översvämningarna trodde hon att det hade inträffat en tsunami vilket är den vanligaste orsaken till översvämning i Japan.

Jag såg tom en notis i GP om översvämningarna i Jakarta och meddelade på forumet att nu hade Jakarta blivit en Världskändis. Det suckades lite över det faktum att det krävs en översvämning för att bli kända. biggrin.gif Jag har frågat lite om orsakerna till sakernas tillstånd och det vanligaste svaret är "Folk". För mycket folk och för mycket dumt folk. Dels så har flodernas källområden befolkats i snabb takt, med hårdgjorda markområden så regnet rinnar snabbt av marken och ut i vattendragen. Säkert också kalhuggning av skogar. När holländarna en gång byggde Batavia, som stan hette då, reserverade man stora träskområden för att floden skulle kunna översvämmas utan problem. Dessa markområden har nu fyllt ut och bebyggts vilket knappast förbättrat situationen.

För de japanska tjejerna har även biltrafiken i Jakarta blivit en chock. I Tokyo, av samma storlek, finns det ett väl utbyggt kollektivtrafiksystem vilket totalt saknas i Jakarta. Trafikstockningarna kan bli gigantiska. Tjejerna har egna bilar med privatchaufförer men det hjälper inte, ibland när de i god tid åker till teatern för att uppträda kommer de likväl fram först efter föreställningen. Den enda lösningen tyccks vara att bygga en ny stad någonstans och planera allt från grunden.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2013, 20:05
          Länk hit: #295

Medlem

Såg lite siffror nu. Inte helt oväntat var AKB48 Japans framgångsrikaste grupp förra året och hade en inkomst på drygt 19 miljarder Yen, dvs ca 1,6 miljarder kronor. HELA Sveriges skivförsäljning låg på 1 miljard. biggrin.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2013, 21:15
          Länk hit: #296

Medlem

Det är mycket Japan nu. biggrin.gif En fin ballad, Mushi no ballad eller krypets ballad. http://www.youtube.com/watch?v=761CPDiE2FY Brukar sjungas av Akimoto sayaka men här är det Kashiwagi Yuki som tolkar den fint.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 18-01-2013, 21:31
          Länk hit: #297

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Synd att så många här tror det har med "gubbsjuka" att göra !Men Japan pop är riktigt bra väldigt vältrimat både i dans och sång ,det som imponerar är att så många tjejer är så samspelta både i dans och sång väldigt imponerande måste jag säga !och dom är förbannat bra också !

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2013, 21:50
          Länk hit: #298

Medlem

Då gillar du nog den här också Motti: http://www.youtube.com/watch?v=SnGn00klP1A Kodoku na Runner - Lone runner. En lugn fin sak att titta på innan man somnar. rolleyes.gif Framförd av den lite sexigare systergruppen SDN48(SaturDay Night). Sista tipset för idag.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 23-01-2013, 09:05
          Länk hit: #299

Medlem

Läste på Wikipedia att Cyndi Lauper talar japanska flytande och att hon även medverkat i japansk TV, imponerande. Jag mins henne från live-aidgalan när hon hade så mycket tingeltangel runt halsen såde fick göra en omtagning för det rasslade så mycket i mikrofonerna. laugh.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-01-2013, 18:40
          Länk hit: #300

Medlem

En liten söt sång med hög svansföring, Tenshi no Shippo. http://www.youtube.com/watch?v=T02_dxLfYTs

Titeln fick jag till något med ängel och svans och blev lite undrande så jag frågade min Japan-expert. Här är hans svar:

"Tenshi no shippo betyder ju ordagrant 'en ängels svans'. Men det är nog inte så att det ska uppfattas så bokstavligt! Snarare så kan man ana någon form av ordlek med engelska ord här.

För att förstå detta måste man konstatera att det finns en känd japansk TV-sänd anime-serie som har namnet Otogi sutourii Tenshi no shippo おとぎストーリー 天使のしっぽ. Titeln kan på engelska översättas ungefär som 'A Fairy-tale story An Angel's Tail'. Och berättelsen handlar om den unge mannen Gorō och hans tolv kvinnliga skyddsänglar (guardian angels).

Tenshi no shippo finns förutom i en mängd tecknade avsnitt på TV också som manga-serie men även som olika datorspel med mera. Jag kan tänka mig att AKB48-sångens titeln är inspirerad av anime-filmerna. Och 'tale' i fairy-tale och 'tail' i 'Angel's Tail' uttalas ju lika.

Beträffande en ängels svans så kan man ju också konstatera att änglar är svårfångade; det finns ju inget att greppa tag i när de flyger omkring. Och i AKB48-sångtexten så finns ju metaforer om just detta med den svårgreppade 'änglasvansen' som fladdrar förbi. Dvs. att det är bilder av den svårfångade kärleken som sången handlar om.

Men som vi konstaterat tidigare så är många av de här sångernas texter inte helt glasklara; det finns därför all anledning att lägga in en brasklapp om textförfattarens verkliga budskap!"

--------------------

Citera

26 sidor V  « < 13 14 15 16 17 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 03:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon