| |
|
  |
POSITIVA tråden om Japan och dess flickpop, För oss som gillar AKB48 och liknande |
|
|
|
|
10-06-2013, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hittade en bild på forumet för den som undrar vad som hände med Minegishi Minami, hon som klippte/rakade skallen tidigt i våras efter en skandal. Här är hon i mitten på en bild från konserten i lördags, eller mer troligen från prisutdelningen efteråt. Håret börjar bli långt och hon är riktigt söt. Till vänster "min" Takajo Aki och till höger Takahashi Minami. Alla föll lite, Miichan med 4 placeringar och Takamina med 2 och Akicha som tidigare nämnts med 3. Ni klarar väl att tyda smeknamnen?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-06-2013, 15:20
|

Medlem

|
Över 320 tittar sen sist, tråden är populär.  Nu kommer det något som bara tangerar AKB48. På forumet dök det upp en uppgift om att den kommande CD:n efter senbatsu-omröstningen skall bli i "Ondo style". Tydligen något åt festivalhållet, ondo betyder egentligen temperatur. Det länkades dock till slutscenen från en film som skall symbolisera ondo. Filmen är 10 år gammal och heter Zatoichi - den blinde svärdsmannen. Det verkar vara hög stämning iaf. http://www.youtube.com/watch?v=op0b7AyaQn0
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-06-2013, 19:47
|

Medlem

|
Dags för en video till. http://www.youtube.com/watch?v=RELDBvs0LtA Team surprise kallas den här uppställningen men är egentligen bara förra vårens senbatsu. Det var då detta Team skapades. Ett påhitt av AKB48:s ägare Kyoraku. Jag har nämnt dessa tidigare, ett normalt japanskt bolag med en massa järn i elden. Exempelvis spelhallarna med pachinko-spel i långa rader, en sorts lodräta flipperspel. Då förra våren spelades en radda låtar in varav de flesta gavs ut på skiva. Nu kommer resten. Det lustiga är att sen dess har två medlemmar slutat så dessa har ersatts av två nya. På videorna men inte på sångerna för de är redan inspelade.  Skit samma, titta på videon om ni vill, och om YouTube funkar. Det går lite knackigt där.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2013, 15:21
|

Medlem

|
Mer från soluppgångens land. I april startade en liten show med medlemmar från AKB48 med systergrupper. En kvart sent varje söndagskväll, ja faktiskt måndag morron i Fuji TV. Tjejerna får själva hitta på vad de vill framföra och sen räknar man hur många visningar det blir för varje video eftersom de också läggs upp på AKB48:s officiella YouTubekanal. Ett par videor varji gång. Akicha valde att göra en liten lätt parodi på ett annat Fuji TV-program, Cooking with dog. Det är ett matlagningsprogram där det sitter en pudel med på en stol i köket. Akicha har ingen pudel men väl två Chi wau wau så en av dessa fick vara med. Eftersom hon även jobbar i Indonesien blev programmet på bahasa indonesia men är textat på nihongo. Klädesplagget hon bär är en vanlig syn i indonesien med omnejd, en kebaya. http://www.youtube.com/watch?v=A-HXJNVB6fM
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2013, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Tack Ruda för att du håller oss informerade om vad som försigår i AKB-world, jag är inte lika engagerad längre men läser dina inlägg och ser det du presenterar.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2013, 18:20
|

Medlem

|
Senaste nytt från Östern. Idag visades A-sidan upp på den kommande singel-CD:n. http://www.youtube.com/watch?v=jKh5iR8Cz3o Heter tydligen Koisuru Fortune Cookie. Något hopkok. 60- eller 70-tal? Titta snabbt, videon blir nog snart blockerad.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2013, 06:22
|

Medlem

|
Inte så mycket till låt men jag gillade kläderna de hade på sig, söta flickor som vanligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2013, 07:08
|

Medlem

|
Videon har delat fansen.  Låten anses för allt från toppen till botten, de flesta hade nog velat ha lite mer fart. Många hänvisningar till 60/70/80-talet. Bee Gees men även ABBA, fast Tretow hade aldrig släppt ifrån sig något sådant. Själv anser jag inte bra men inte heller dålig. Kläderna anses vara från det bästa man sett till det sämsta man sett. Jag får vibbar av Harlekin från Commedia dell'arte. Lite för mycket färg. Fast nu har man nått en gräns, kjolarna kan inte bli kortare. Det var en del trosåskådning.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2013, 22:06
|

Medlem

|
Medans jag sliter med DVD-frågan, som nog får en lösning, kan man passa på att kolla en upplyftande video. Saka agari heter sången som kan översättas med Framåt uppåt cirklande. Detta var den bästa versionen jag hittade på tuben, jag har bättre versioner själv. http://www.youtube.com/watch?v=saQ6ZyzGHfE
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2013, 20:50
|

Medlem

|
Dags att väcka tråden igen. Igår tog alltså Shinoda Mariko avsked från AKB48, graduation som di kallar't. Hon var den äldsta i gruppen, 27 år, och har varit med nästan från början. Hon halkade in på ett bananskal strax efter bildandet.  Avskedet skedde under deras Dome Tour, man besöker alla 5 stora Dome arenor i tur och ordning. Fredag-lördag var man i Fukuoka och det var ingen slump att hon tog sin graduation här, hon är nämligen född i Fukuoka. Här en bild på drottningen omgiven av sina undersåtar.   I arenan flög hon omkring i en pandaballong. Jo, det skall vara en panda som är avbildad på ballongen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-07-2013, 08:48
|

Medlem

|
En bild till från Marikos graduation. Mariko till höger och Akicha till vänster. Här ser man hur pandan ser ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-08-2013, 07:36
|

Medlem

|
Tråden börjar kallna, inte bra.  Jag håller just nu på med ett jättejobb, jag spelar igenom alla mina DVD från Revival Concert för 2 år sen. 19 st med minst 1 timme musik på vardera. Dessutom gör jag en innehållsförteckning med svensk översättning av alla titlar. Sen skickade jag detta index till min japanskkunnige vän för rättning. Vi är båda överrens om en sak, Akimoto är mycket produktiv, påhittig mm. Dessutom antingen ett geni eller tokig. Hans metaforer är allt från lysande till obegripliga. Vad sägs om titlar som: maskrosens beslut, den uppochnervända prinsen, soffan på kanten av hjärtat, högröstad diamant mm.  Titeln på nästa låt är lite mer naturlig, Suki to ieba yokatta eller översatt ungefär På tal om kärlek. Sångjaget beklagar att hen inte började tala om kärlek redan från början. I min mening en otroligt bra låt som jag nog inte hade hittat om jag inte spelat igenom dessa DVD. Den drunknar i alla de andra låtarna i repertoaren, det är nog uppåt tusen låtar man producerat nu. Lyssna, titta och njut. http://www.youtube.com/watch?v=iC8X4NxIbXM
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2013, 21:56
|

Medlem

|
En liten länk igen. AKB rör sig fritt mellan olika musikstiler, här verkar man ha hamnat i Japan. Låten heter Tsukimisou. Översätts till engelska med Evening primrose. Fast någon kvällsgullviva är det inte, på svenska blir det Nattljus. Passar ju bra på Odla. Fast det är bara en metafor, som det står i texten: Kvinnan är ett nattljus. http://www.youtube.com/watch?v=THFokOHoBPM
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2013, 09:58
|

Medlem

|
Tråden börjar kallna, inte bra.  En video på titellåten, Koi suru Fortune Cookie, till senaste skivan, eller skivorna för den kommer i olika varianter. Bara 1,3 miljoner sålda exemplar hittills.  Inte originalvideon som framförs av de utvalda, senbatsu, utan ett av teamen, Team B. http://www.youtube.com/watch?v=3x92vmR9EO8 Platsen heter United States of Odaiba som är en form av nöjespark utanför Tokyo. http://en.wikipedia.org/wiki/Odaiba
Redigerat av Gossen Ruda: 29-08-2013, 10:00
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2013, 16:14
|

Medlem

|
Ett inlägg till med en videolänk men lite annorlunda. Den senaste låten, Koi suru fortune cookie, gör sitt segertåg över världen, en del av världen. Den har som sagt sålt bra i Japan med öven en miljon sålda skivor. Dansen är ganska lätt att lära sig så det har poppat upp en massa fangjorda videor, några har tom lagts upp på AKB:s kanal på YouTube. Går vi söderut hamnar vi i Jakarta och systergruppen JKT48. De har givetvis också en version fast på Bahasa Indonesia. Nu har de dock även gjort en engelsk version, engelskakunskaperna är goda i Indonesien. Här kommer en hopklippt musikvideo-version där även fans medverkar. Fortune cookie in love. http://www.youtube.com/watch?v=M7FO2zICszc
Redigerat av Gossen Ruda: 04-09-2013, 16:15
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2013, 17:27
|

Medlem

|
Gillade det där klippet även om låten verkade bekant, roligt att se publiken dansade med.  Jag är kanske inte lika engagerad i den här tråden längre men jag läser allt som skrivs och tittar/lyssnar så klart på alla bifogade länkar.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2013, 17:38
|

Medlem

|
Just publiken är det lite lustigt med. Indonesien är ett i huvudsak muslimskt land även om andra religioner tolereras. Trots detta dansar tjejerna i milt sagt korta kjolar men det går bra. Det kan man se på publiken där det förekommer kvinnor i hijab som dansar med.  Det hade aldrig gått i Iran eller Saudiarabien.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2013, 21:04
|

Medlem

|
Bara lite uppgifter och en bild. I helgen hade AKB48 ett HS-event. HS=Hand Shaking. Tjejerna har varsitt bord där de står eller sitter och fansen får köa för att skaka hand med sin idol och prata i några sekunder. Det kostar givetvis en slant men det brukar inte vara svårt för de mest populära att sälja slut sina "slots". Förmodligen något som bara kan fungera i Japan. Det är också det som är vitsen med gruppens valspråk: Idoler du kan träffa. I söndags meddelades även att Tokyo skall få arrangera OS sommarspelen 2020. Kul för dom, undrar om AKB finns kvar då? Nåja, för att celebrera detta hade man ett litet Cosplay i en paus. Läs mer på länken för den nyfikne. Här ser vi från vänster Akicha som fotbollsmålvakt, Shiichan som Judo-utövare och Kitarie som basketbollspelare.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-09-2013, 17:49
|

Medlem

|
Tråden kallnar, inte bra.  För en vecka sen avhölls årets Janken tävling. Det är bara ett annat namn för sax-sten-påse. Japanerna älskar att tävla och titta på tävlingar så intresset har varit stort, nästan för stort. Kanske tur att vadslagning inte är tillåtet i Japan. 85 utvalda tjejer gjorde upp, en del ditkomna via utslagstävlingar, det är ju över 200 tjejer sammanlagt. Tyvärr blev Akicha utslagen redan i första omgången, här är en video på denna beklagliga händelse. http://www.youtube.com/watch?v=CnwfvRczyKs Fast snygg dress hon hade, jag ser flera svenska flaggor.  Från början hade hon tänkt klä ut sig till ett djur men tog en internationell flaggdress med tanke på att Tokyo skall anordna OS. Tjejerna gillar verkligen tävlingen, alla tävlar på samma villkor och kläderna får de välja själva. Videon är så där i kvalitet, den är plockad från en streamad sändning. Direkt efter tävlingen utbröt det stora kriget, bland fansen.  Jag har sällan läst en sådan massa spekulationer. Historia. Den första Janken för två år sen vanns av Shinoda Mariko. Eftersom hon var en av de populäraste medlemmarna dök redan då misstankar upp om att tävlingen var riggad. Nåja, det lade sig så småningom. Förra året vann en annan av Akimotos pushade påläggskalvar Shimazaki Haruka. Den stora riggningsdebatten kom igång direkt, inte minst beroende på att hon vann genom att visa sax igenom hela tävlingen förutom en gång.  Debatten hade inte lagt sig ens till årets tävling när det brakade löst igen. En annan av Akimotos favoriter vann, Matsui Jurina. Genom att visa påse sex gånger i rad!!!!! Jag har läst så många lärda och olärda inlägg om att det är omöjligt att vinna på det sättet att jag tappat räkningen. Själv sa hon att hon såg att många visade sten och vann, som i matchen med Akicha, att hon beslöt att visa påse. Det höll hela vägen. Faktum är att skulle man rigga tävlingen hade man nog inte gjort det med så uppseendeväckande medel. Sen, om man riggar det hela, hur skall man få 85 tjejer att hålla tyst? Eftersom vinnaren dessutom får äran att vara center i titellåten till nästa CD skulle det nog väcka en hel del ont blod bland de som blev beordrade att förlora.
Redigerat av Gossen Ruda: 25-09-2013, 17:49
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|