Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fruktspalje som häck
          Monica J
          Inlägg 22-03-2004, 08:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 1 665

Hej!
          För att få plats med ett par fruktträd i liten trädgård funderade jag på spaljeträd, 2 äpplen och ev 1 plommon kanske. De skulle bli friväxande "frukthäck" med ett 50 cm staket på sydöstsidan, funkar det?

Är det någon som har erfarenhet av friväxande fruktspalje? Alla tips mottages tacksamt. Jag antar att det ska vara svagväxande stam då jag vill ha spaljen ca 150 cm hög i tre våningar till slut. Är det ett svårt projekt?
          Mvh Monica

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 22-03-2004, 08:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hehehe Monica,

Precis en sådan planterade jag i fjol i min nya Köksträdgård ( se album) - minst ett år att förbeställa om Du int ekänner någon som ympar åt Dig elelr bor i min del av världen där det finns enstaka plantskolor som har.
          Min ide är spindelträdshäck :-) tagen direkt ut 'Den Nya Beskärningsboken' som f ö beskriver skötsel uppbyggnad och beskärning utav en sådan på ett rba sätt. Och javisst det är 1,5-2 meters planteringsavstånd på sådana träd!

Däremot finns det inte plommon som blir i samma storlek elle rutseende som äpplen - de lämpar sig bättre att odlas i en annan form än just spalje. Spindelträd / solfjäder istället.

Räkna med att det tar TID! Det mesta i handeln är ympat på fel grundstam här i Sverige ( A2).

Hälsar Ingrid

Citera
          Monica J
          Inlägg 22-03-2004, 13:12
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Ingrid och tack för ditt svar.
          Jag har precis köpt "Nya beskärningsboken", det var där jag fick iden. Såg också att Zetas i Stockholm säljer spaljeträd av äpple på B9-grundstam, tänkte det borde passa bra (kostar 639 pix dock...) Vad har du för grundstam på dina träd?

Ska höra med lokala plantskolan också ifall de kan beställa.

Mvh
          Monica

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 22-03-2004, 13:35
          Länk hit: #4

Medlem

Hej igen,

Ja det värsta är - det vet jag inte :-) men det är så svagväxande att jag kan plantera dem på 50 cm avstånd om jag hade velat göra kordonger sade min käre plantskoleägare smile.gif
          Man spar många år genom att köpa ett påbörjat det är ju dte som göms i prislappen dels tänkte jag att jag kunde forma mina små träd alldeles själv också. De är inte mkt mer än små spön utom Gul Richard som har fruktsporrar.
          Min plantskolist gjorde dem till mig tackochlov en liten privat plantskola där man kan beställa skumma grejer ;-)

Hur är det med Trädgårdshuset i Skarpnäck då? Har inte han spaljeträd också?

Hälsar Ingrid

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-03-2004, 18:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Monica - om du ska till trädgårdsmässan i Älvsjö brukar Erlandsssons Ekofrukt (Halstahammar) ha grundstammar till salu för en billig penning (förra året 25 kr om jag inte minns fel). Dessa kan du ympa själv på, och för 639 pix får du många många grundstammar att träna och misslyckas på! För att vara säker på att han tar med - slå honom en signal innan (telnr finns på nätet någonstans, jag har det inte framme där jag sitter tyvärr och min tid är kort idag!).

Ett annat alternativ är att kontakta Håkan Svensson på Julitta, Nordiska genbanken. Han brukar komma till mässan med färdigympade träd. Sällan är det spaljéträd men du kan höra om han vill göra.
          Han brukar stå i Svenska Pomologsällskapets monter.

--------------------

Citera
          Monica J
          Inlägg 23-03-2004, 08:39
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för tipsen, ska absolut försöka gå på mässan.

Jag pratade med Trädgårdshuset i Skarpnäck igår och de hade spaljeträd för 398 kr, alltid något :-)

Om jag vågar mig på att ympa själv... Hmm, något att fundera på. Jag får många träningsympar även för 398 kr!

Mvh
          Monica

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 24-03-2004, 08:50
          Länk hit: #7

Medlem

Bra tips Cilla - skall kolla själv där :-)
          Och är Du på Mässan då Cilla? Hade varit kul å säga HEJ detta året i alla fall :-P

Hälsar Ingrid

Citera
          Cilla
          Inlägg 24-03-2004, 09:02
          Länk hit: #8

Medlem

Javisst måste vi ses detta år Ingrid! Jag har inte bestämt mig för hur det blir med mässan för min del - alla dagar och ingen beskärning eller få dagar och mycket beskärning...

--------------------

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 24-03-2004, 10:19
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Har det så stor betydelse vilken stam det är om man vill ha typ pelaräppelträd som blir ca 50 cm i diamater. Jag har 3 st som fungerar bra, ger fina smakrika äpplen och vackra blommor.
          ---
          Pelaräpple – A2 - Bolero – Vackra vita blommor, Gulgröna, frisk kraftig smak, zon I – III.
          Pelaräpple – A2 - Flamenco – Vackra vita blommor, Gröna, frisk smak, zon I – IV.
          Pelaräpple – A2 - Polka – Vackra vita blommor, Rödgröna, frisk smak, zon I – IV.
          ---
          De har sådana hemma på plantskolan i Järfälla, runt 325 sek/st då.
          De skulle passa utmärkt till en kortare häck, 2 st träd per meter.
          Notera att vilken annan häck som heslt kan ta 4-5 st plantor per meter och kosta 4-500 sek/meter.

Satsar man på typ 20 äpplen per träd blir det många stora fina äpplen.
          Jag slog till i alla fall tongue.gif

NOTERA att pelarträden inte behöver beskäras, bara någon enstaka skott kan ta sig ut och det kan man helt utan kunskap/besvär ta bort. Av mina 3 träd har jag ännu inte fått något och träden håller formen fint.
          Det blir bilder i sommar/höst. Min enda oro är att jag placerat dem nära husväggen och att värmen gör att de blommar föra alla andra och missar ev lite i pollenering.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 24-03-2004, 11:20
          Länk hit: #10

Medlem

Jag har sett 'gamla' pelarträd och just utseendet gör ju att jag kände mer för den andra formen som jag också sett 'gammal' -> både utseende och funktion är viktigt för mig och plantera träd är ju ett lååååångt åtagande. Dessutom önskade jag sorter som inte finns som pelarträd - nog det tyngsta argumentet.

I plantskolor i Tyskland har jag sett pelarkörsbär - har de kommit ut på svenska markanden eller är det jag som inte sett dem här bara?

Hälsar Ingrid

Citera
          Cilla
          Inlägg 24-03-2004, 11:44
          Länk hit: #11

Medlem

MrLindell - du menar att pelaräpplena var satta på A2 i handeln? Det var intressant! Jag ska genast testa att föröka min lilla Paradise red på en A2 jag med. Pelaraplar är fortfarande ett mysterium för mig för de vanliga beteckningarna, om det finns några, på grundstammarna är sådana jag aldrig hört talas om. Jag känner heller inte till sorternas historia och hur man fått fram dem - gör du?

Ingrid - har hört talas om pelarkörsbär också i Sverige men inte sett några vad jag kan minnas. Ska träffa odlare i helgen på en kurs och passa på att råga!

--------------------

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 24-03-2004, 16:41
          Länk hit: #12

Medlem

Jag ser att Flamenco pelaräpple har en annan lapp också med specifikation MM106 (cert). stam A-kval. Något som Skälby Blomstercentrum skrivit.

Hur som helst så är jag nöjd, de ger fina äpplen, vackra vita blommor och växer som man lovat. De kan bli upp till 3 m höga.

Man kan läsa lite om olika stammar, trädtyper och beskäringar här.
          http://www.blommorochbuskar.se/sid65_planttyper.htm

Notera texten längst ned till vänster: Pelarträden är en skojig variant för den lilla trädgården, men frukten gör ingen människa glad.

De som skrivit detta vill inte att vi skall köpa pelaräppelträd! Äpplena blir stora fina och mitt Gravenstiener och Ingrid-Marie får stå i skamvrån än så länge (de är nyplanterade). En trädgårdsmästare på Rosendahl sa att det är fel att göra så, fel stam och fel äpplen, det fungerar inte, det blir inga äpplen, det blir inget äppelträd .. >GNÄLL< >GNÄLL< >GNÄLL< ..

Kan tala om att i år kommer de att finnas de med på nämnda ställe. Nya sorter, nya stammar eller spaljéer kommer att få gamla konservativa trädgårdsrävar att svälja tungan - JAG tycker det är trevligt med växter, saker som många andra kanske inte har. Varför skall man följa masspsykosen och ha lika dan trädgård som grannarna?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2004, 16:51
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns både bra och dåliga pelaräppelsorter Dzin och Arabat ska ju vara bra och ha hyfsat goda äpplen (säger iallafall en del som provat sorten)

Angående MM106
          MM106 är en ganska vanlig grundstam inte lika starkväxande som A2 men inte supersvagväxande heller utan den är någonstans mitt emellan. Detta är en brittisk grundstam MM står för plantskolorna East Malling och Merton som samarbetat när de tagit fram MM-grundstammarna. MM106 är nog den enda äppelgrundstammen som är resistent mot blodlus som går på äppelträd. Blodlus är dock ganska ovanligt i Sverige, men om man bor i Skåne där blodlus förekommer kan det vara bra att välja äppelträd ympade på denna grundstam. MM106 är härdig till stockholmsområdet man brukar säga till runt zon 3. Själv har jag mina egenympade äppelträd på MM106 och jag tycker de har fungerat bra hittils.

Det exemplar av Bolero jag sett var nog det mest skorvdrabbade trädet jag sett, men det kanske var ett dåligt exemplar. annars verkar inte pelarträd vara så vanliga här i området så jag har inte haft chans att studera dem mer ingående.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 24-03-2004, 16:57
          Länk hit: #14

Medlem

Jag har ett av var sort - vi får se vad som händer. Zon III eller IV, verkar bero på vem man frågar eller vad som står på lapparna. Det blir en ny flik i albumet - Pelaräpplen! så får ni själva följa träden i sommar.

Jag vill minnas att ingen sa speciellt mycket positivt om familjeträd när de kom första gången, det skulle bli så fel och så många sjukdomar. Äppelsorterna skulle utsättas för en katastrof ungefär. Idag är det ett populärt träd i de allt mindre trädgårdarna i tätorterna.

Ser jag ett pelarkörsbärsträd köper jag det bums och hoppas på ett pelarpäron, pelarplommon etc etc.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 24-03-2004, 19:44
          Länk hit: #15

Medlem

Prunus hisakura 'Kanzan', Japansk körsbär, Rosa stam, 3-4 m, zon III.
          Prunus hisakura 'Kanzan', pelarkörsbär, I-III.

Jag antar de har samma blommor som ett Japanskt körsbärsträd, där 'Kanzan' är lite mera rosa.

http://hem.passagen.se/evdal/japansktkorsbarstrad.htm

Vad kan vara vackrare än ett blommande körsbärsträd, blommorna är minst lika viktiga som bären (som fåglarna ändå snor).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 16:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon