Läste en tråd om växter som sprider sig hejdlöst. Såpnejlika verkar vara till förtret för många. Tänkte dela med mig av ett tips på hur man kan använda den. Såpnejlika blir det bästa tvättmedel som finns för ömtåliga tyger som siden, linne, antika bonader mm. Fick lära mig detta vid besök på ett museum där en vän är konservator och restaurerar textiler. De kokte stora grytor med kvistar och rötter. Gör så här: Gräv upp såpnejlikan och rengör rötterna från jord och lägg i en gryta, grova stjälkar kan också få följa med (jag brukar förvisso bara ta den nedre biten, närmast roten, av stjälkarna). Häll på vatten så det nätt och jämt täcker rötterna. Låt koka i 20 minuter, sila, låt svalna till lämplig temperatur. Använd sedan såpvatten att tvätta i. Gamla tyger som är färgade med äldre metoder och färger får jättefin lyster. Själv provade jag första gången att tvätta en väggbonad som jag ärvt av min mormor, jag blev glatt överraskad av resultatet.
PS. Skulle vara roligt att höra om andra har tips på sätt att använda växter man får för mycket av! Har tex. hört talas om maskrosvin men vet ingen som provat göra det.
|