Jag har två balsampopplar. Undrar om de kan vara olika sorter då bladen är olika stora? Den stora poppeln gick av på mitten och har nu en bredare krona men verkar må bra i övrigt. Den är kanske 3 år och drygt 2 meter. Blir den mindre då toppen gick av på den för ett par år sedan? Hur mycket ska man vattna den, har den etablerat sig och behöver inte så mycket vatten längre? När kan man ta bort stödstolpen? Det är mycket blåsigt där den står.
Den andra poppeln blev avskrubbad av ett rådjur och verkade dö. Men den kom igen med två skott långt ner i somras. Har klippt ned originalstammen till ca 40 cm då den var död. Under vintern blev den uppäten av harar tror jag, men nu verkar den komma igen. Hur ska jag bära mig åt för att få den att växa och bli ett träd? Jag tänkte sätta ett nät runt de tre stoplarna runt den mot hösten innan vintern för att undvika harar och rådjur. Ska jag vattna och göda den och hoppas att den blir stor? Ska jag ta av alla skott utom ett och hoppas på att det växer upp som en ny stam?
Tacksam för lite råd!
|