| |
|
  |
Är du en av våra moderatorer? |
|
|
|
|
14-07-2012, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Anki på Öland @ 14-07-2012, 15:01)  Att "fara illa" av något som skrivs av främlingar i ett forum är något man väljer själv. Man väljer att gå i svaromål och man väljer den ton man själv anger i sina inlägg och man väljer om man ska ta åt sig personligt av det som skrivs. Far man illa och väljer att fortsätta att delta och besöka forumet är det ju en självvald plåga. En sak som även jag funderat över. Antingen är man en självplågare eller så ingår det i en del människors sätt att vilja framstå som offer samtidigt som man själv klampar på. Jag tänker exempelvis på individen bakom "Reserv" som klagade och hade sig.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 15:36
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2012, 16:32)  En sak som även jag funderat över. Antingen är man en självplågare eller så ingår det i en del människors sätt att vilja framstå som offer samtidigt som man själv klampar på. Jag tänker exempelvis på individen bakom "Reserv" som klagade och hade sig. Jag är imponerad över att du kommer ihåg alla gamla medlemmar som kommit, klagat och försvunnit igen
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 15:43
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Anki på Öland @ 14-07-2012, 15:01)  Att "fara illa" av något som skrivs av främlingar i ett forum är något man väljer själv. Man väljer att gå i svaromål och man väljer den ton man själv anger i sina inlägg och man väljer om man ska ta åt sig personligt av det som skrivs. Far man illa och väljer att fortsätta att delta och besöka forumet är det ju en självvald plåga. Exakt ! Varför göra sig själv till martyr ? För mig är det klart att det gör man bara om man vill vara offer och att andra ska tycka synd om " martyren" . Inte äter man t ex något som man inte tål och beklagar sig sedan över att man mår dåligt ? Tål du t ex inte mjölk så dricker du inte mjölk , punkt slut .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Men hörrni...det här med bråket om bråket på Odla... Det är ett förskräckligt ältande om att det finns ett gäng som mobbar andra medlemmar och det är tröttsamt för alla att behöva läsa om det i var och varannan tråd.
Utan att på något vis se mej som felfri själv (för det vet jag att jag inte är), och utan att ta parti för någon (stötta kan man göra på bättre sätt än att bara högljutt hålla med, tror jag. Om inte annat så kan det ju få den effekten att det bara övertygar den utsatte om "oförrätternas" existens ytterligare. Det i sin tur kan göra att "offret" känner sej ännu mer sårad.)
Men en lite fråga till er som känner er påhoppade och illa behandlade. Vart vill ni egentligen komma med att hela tiden föra det på tal?
Är ni ute efter en ursäkt av de s.k. "mobbarna"? Då kanske ni märker själva att det inte kommer någon och då kanske ni bara får acceptera det. För det skulle väl heller inte kännas speciellt bra om det ändå inte "från hjärtat, utan mer som ett "förlåt då för f-n", eller?
Är ni ute efter att få andra medlemmars sympatier på er sida? Har ni i så fall tänkt på att ältandet kanske t.o.m bara har motsatt effekt Ju mer man tjatar om en och samma sak desto mer tröttnar folk. Går ni dessutom till fula motangrepp, så ser ju folk det och det tror jag faktiskt inte att ni vinner något på.
För er egen skull, kan ni inte testa och se vad som händer om ni bara försöker strunta i att skriva något mer om det här? Som det är nu så präglas hela diskussionen av långsinthet eftersom det är ni som hela tiden tar upp det om och om igen. Ur långsintheten föds bitterheten och den gör man nog bästi att försöka hålla ifrån sej.
PS. Ert prat om att "elakingarna" skrämmer bort medlemmar från Odla blir ganska ihåligt när ni själv hälsar nya medlemmar välkomna med ett "Hej och välkommen till Odla, här mobbas det hej vilt!" Skrämmer inte det bort folk redan i dörren, så vet jag inte vad...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Alla skall givetvis ha en möjlighet att regga sig även om man tidigare blivit avstängd. Åtminstone efter en tid. Sedan är risken kanske större att man blir avstängd igen eftersom det är svårt att ändra attityd o personlighet hur mycket som helst. Sedan känns man alltid igen, oavsett nytt nick. Det skrivna ordet är som ett foto av en person.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag tror inte det finns någon som kan fungera som moderator, det är en uppgift som är övermäktig de flesta. Människor är som de är och att låta någon vara ordningsman fungerar helt enkelt inte, det kan tyckas lätt att utse någon som skall hålla ordning men handlar det om att stänga av någon så funkar det inte. Visst finns det tillfällen där vissa beter sig utstuderat illa men det är inte så ofta så att utse någon till "bödel" är inte relevant utan detta kan odlapersonalen sköta själv.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 17:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 18:21)  Jag tror inte det finns någon som kan fungera som moderator, det är en uppgift som är övermäktig de flesta. Människor är som de är och att låta någon vara ordningsman fungerar helt enkelt inte, det kan tyckas lätt att utse någon som skall hålla ordning men handlar det om att stänga av någon så funkar det inte. Visst finns det tillfällen där vissa beter sig utstuderat illa men det är inte så ofta så att utse någon till "bödel" är inte relevant utan detta kan odlapersonalen sköta själv. Håller inte med, odlapersonalen som du säjer, är ju inte närvarande och har aldrig varit aktiva här på forumet. Jag vill ha en ordningsman här och det tror jag skulle fungare om man gör om forumet till bara för medlemmar dvs man måste logga in för att läsa och skriva på forumet så fungerar det på andra forum som jag är med i, vem som skall vara ordningsman vet jag inte men jag vill inte ha någon som begår en vendetta här.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 18:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 18:57)  Då röstar jag på dig, vet ju var du bor och kan alltid sparka sönder din bil  Ha ha, nä jag vill inte vara moderator, och är nog inte heller lämplig som en sådan.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2012, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Huggorm @ 14-07-2012, 16:36)  Jag är imponerad över att du kommer ihåg alla gamla medlemmar som kommit, klagat och försvunnit igen Bara de värsta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2012, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag tycker Odla.se skall plocka en moderator från Familjeliv.se. Det finns flera fördelar:
1. Det är samma ägare (Stampen, som även äger GP) så det borde inte vara så svårt rent administrativt.
2. På Familjeliv har det bråkats (bråkas?) en hel del på sina ställen (enl sonhustrun som hänger där) så en tänkt moderator därifrån borde/torde veta hur man skall agera som moderator.
3. En Mod från Familjeliv är inte involverad i nicken på Odla. Känslomässigt bra för alla parter således.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2012, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Bee @ 15-07-2012, 21:27)  Jag tycker Odla.se skall plocka en moderator från Familjeliv.se. Det finns flera fördelar:
1. Det är samma ägare (Stampen, som även äger GP) så det borde inte vara så svårt rent administrativt.
2. På Familjeliv har det bråkats (bråkas?) en hel del på sina ställen (enl sonhustrun som hänger där) så en tänkt moderator därifrån borde/torde veta hur man skall agera som moderator.
3. En Mod från Familjeliv är inte involverad i nicken på Odla. Känslomässigt bra för alla parter således.  bra förslag!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2012, 21:26
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Problemet är bara att moderatorer är volontärer, så det är inte bara att plocka in någon till ett forum som behandlar något ämne de inte är intresserade av. En moderator bör ha relativt stor närvaro, och det tror jag bara man får om man är intresserad av forumets inriktning
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2012, 10:41
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Huggorm @ 15-07-2012, 22:26)  Problemet är bara att moderatorer är volontärer, så det är inte bara att plocka in någon till ett forum som behandlar något ämne de inte är intresserade av. En moderator bör ha relativt stor närvaro, och det tror jag bara man får om man är intresserad av forumets inriktning +1 Så rösta på mej.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2012, 23:35
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Hur i all sin da kan någon ens tänka Stinta som moderator eller Huggorm ? hur tänker ni då ? Aqvakul som påstår sig vara lärare vet inte ens vad Diplomati är ! en bra Moderator är en medmänniska som inte kommer med en massa spydiga komentarer och trycker ner folk som har en åsikt en bra Moderator tillrättavisar och säger till när det går för långt .Dom som borde fått chansen till att bli Moderator här har skrämts bort för länge sedan . Vill också påpeka att min önskan att bli avstäng här står kvar men inte en jäkel här lyfter ett finger för att för att göra något åt det, locket på !därför fortsätter jag att ha åsikter här .Att ha ett så pass stort Forum som Odla och inte ha en Moderator visar på svaghet !Och Göran har tydligen bara intresse för vad som händer när han har tid eller lust !Om de vill bevara Odla .nu så får väl någon skärpa sig och ta tag i saker här och reda ut hur de vill att Forumet ska vara .Kan de inte det så ta bort småprat och konsentrera Odla på just att Odla
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2012, 23:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 17-07-2012, 00:35)  Hur i all sin da kan någon ens tänka Stinta som moderator eller Huggorm ? hur tänker ni då ? Aqvakul som påstår sig vara lärare vet inte ens vad Diplomati är ! en bra Moderator är en medmänniska som inte kommer med en massa spydiga komentarer och trycker ner folk som har en åsikt en bra Moderator tillrättavisar och säger till när det går för långt .Dom som borde fått chansen till att bli Moderator här har skrämts bort för länge sedan . Vill också påpeka att min önskan att bli avstäng här står kvar men inte en jäkel här lyfter ett finger för att för att göra något åt det, locket på !därför fortsätter jag att ha åsikter här .Att ha ett så pass stort Forum som Odla och inte ha en Moderator visar på svaghet !Och Göran har tydligen bara intresse för vad som händer när han har tid eller lust !Om de vill bevara Odla .nu så får väl någon skärpa sig och ta tag i saker här och reda ut hur de vill att Forumet ska vara .Kan de inte det så ta bort småprat och konsentrera Odla på just att Odla  En moderator ska definitivt inte vara en diplomat. Bråkas det i en tråd ska man inte gå in som moderator och försöka medla eller gå båda sidor till mötes. En moderator ska säga att nu är det stopp! Så enkelt är det. Antingen följer man reglerna eller inte och gör man inte det ska en tråd låsas.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2012, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tyckte faktiskt att det var precis det jag skrev i mitt inlägg Marckus ! Vill du påstå då att Diplomati inte fungerar här ?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2012, 00:30
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (Motti @ 17-07-2012, 00:48)  Tyckte faktiskt att det var precis det jag skrev i mitt inlägg Marckus ! Vill du påstå då att Diplomati inte fungerar här ? Nej, det var inte det du skrev i ditt inlägg! Börja med att läsa ditt inlägg igen och sen Markus inlägg igen och om du inte ser skillnaden har du ett problem att hantera. En moderator ska såklart inte "vara diplomat och medla". Moderatorn sätter ner foten och säger stopp!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2012, 07:08
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Markus_H @ 17-07-2012, 00:42)  En moderator ska definitivt inte vara en diplomat. Bråkas det i en tråd ska man inte gå in som moderator och försöka medla eller gå båda sidor till mötes. En moderator ska säga att nu är det stopp! Så enkelt är det. Antingen följer man reglerna eller inte och gör man inte det ska en tråd låsas. Helt rätt en moderator måste ha mod att slänga ut mobbarna. Dom har ju haft fria händer att mobba här på forumet under en rad av år.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2012, 07:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (tomas99 @ 17-07-2012, 08:08)  Helt rätt en moderator måste ha mod att slänga ut mobbarna. Dom har ju haft fria händer att mobba här på forumet under en rad av år. Det kommer aldrig att åligga en moderator att slänga ut medlemmar från forumet utan det är en sak som endast forumansvariga kan göra, så är det den enda anledningen till att du önskar bli moderator så lär du bli grymt besviken. För övrigt tror jag inte tråden var avsedd för en massa påhopp på medlemmar som inte visat minsta intresse av att påta sig uppgiften som moderator. Därför borde den vara låst!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|