Försöka bena upp hur jag gjort först :-)
Satte mina första chilifrön ganska tidigt i feb ungefär, satte i såjord och har planterat om en gång. Satte ca 12 frön varav fyra st överlevde. Även om dem aldrig blev torra osv. Dock har dem inte fått någon extrabelysning. Så jag satte nya frön i liten liten kruka med vanlig plantjord, ett frö i varje kruka, ställde dem på badrumsgolvet som var varmt. Krukorna har dränering. Dem tittade fram efter nån vecka. Planterade dem i början utav maj så dem har hela tiden haft mycket ljus. Just nu är dem ca 10 cm höga och ganska klena. Dem jag satte i feb är ca 30 cm höga men ganska klena och inga blommor lr frukter. Håller jorden fuktig och låter dem inte torka ut, har gödslat nån gång med hönsgödsel.
Nu till saken jag undrar över, min flickvän började odla chili i slutet av maj. Hon använde samma frön som jag. Hon köpte vanlig jord på Willys, planterade fröna i en betongkruka utan dräneringshål. Hon satte dem i ett ljust fönster i söderläge likadant som jag. Hennes plantor har gått om mina och är riktigt gröna grova och fina. Ca 15 -20 cm höga. Vad har gått snett hos mina plantor? Har försökt att göra som man ska medans hon i princip inte gjort nåt, bara låtit dem stå och vattnat ibland.
Vad gör man för fel??
|