Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Misslyckad rosenhäck rosa rugosa - måste fixa handlingaplan
          Sne4
          Inlägg 26-06-2012, 17:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 15 352

Efter att kommit hem efter en 3 års utlandsvistelse och rensat bland kärs, brännässlor och små träd så kunde vi konstatera att den för 3 år sedan nyplanterade rosa rugosa Hansa häcken inte ser något vidare ut..
          Dock så såg de bättre ut än de ädelrosor som fanns, efter vintrarna som var så växer det numera "nyponrosor" lite här och där..

Jag har några luckor i rosenhäcken, de flesta på bara ett par plantor, men en större på 2 meter. Några plantor ser lika små ut som när vi flyttade, men de verkar börjar växa till sig nu när de ser solen igen. Några har sjutit upp 1-2 höga stängler, så är läget, nu till frågorna:
          1. Går det att föröka rosor via avlöpare??
          2. Hur kraftigt + och hur lång tid tar det innan rosorna kommer att skicka ut rotskott(om de gör det)?
          -ska man ta förvedade eller färska skott i så fall?
          3. Tips på bra rosengödningsplan:
          -Guldvatten, när sluta på säsongen för att inte stjälpa mer än hjälpa(Östergötland)?
          -hötsgödning, vad om något?
          4. Marktäckning, kan det behövas om jag räkar gödsla lite för mycket/länge?
          5. Gör det någon skillnad att nypa bort blommorna så snart de blommat, för att få rosorna att koncentrera sig mer på att växa, eller hjälper nypningen mest för blommängden?

Alla tips för att få sprutt på häcken är av hjälp.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 26-06-2012, 17:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Kanske allt ogräs som du skriver och små träd har varit dåligt för rosorna, annars ska man inte alls behöva fjäska för Rugosa rosor, gödsla nu en ggn sedan räcker det. Med åren breddar den sig själv med nya skott. Du kan ta skott nu och sätta i sandblandad jord, utlöpare kan man dra upp försiktigt och kruka eller om det är bra små rötter sätta ner dom direkt på annat ställe.
          Och så håll efter ogräset stenhårt i sommar och höst så rosorna blir herre på täppan.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sne4
          Inlägg 26-06-2012, 18:16
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Kajsa @ 26-06-2012, 18:43) *
          Kanske allt ogräs som du skriver och små träd har varit dåligt för rosorna, annars ska man inte alls behöva fjäska för Rugosa rosor, gödsla nu en ggn sedan räcker det. Med åren breddar den sig själv med nya skott. Du kan ta skott nu och sätta i sandblandad jord, utlöpare kan man dra upp försiktigt och kruka eller om det är bra små rötter sätta ner dom direkt på annat ställe.
          Och så håll efter ogräset stenhårt i sommar och höst så rosorna blir herre på täppan.

Tveklöst så var det inte bra för de stackarna att växa mellan askar, nässlor och kärs, men det är åtgärdat. Just nu så vill man ju försöka få den att växa så mycket som möjligt (planterade den i present åt frugan)

-Hur långa ska skotten vara om jag ska försöka få dem att ta sig?
          -Är följande korrekt:
          Ta c:a 30 cm långa skott, fimpa det allra mjukaste längst ut?
          Plantera i sandblandad jord, nypa av c:a 50% av bladmängden?
          Ställa skuggigt på norrsidan och duscha bladen med blomspruta om det är varmt o torrt?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-06-2012, 19:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Rotskott är generellt mkt enklare de borde finnas sådana, kruka separat och ge näring när de rotat sig.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 26-06-2012, 19:40
          Länk hit: #5

Medlem

Men om du vill försöka, jag har fått till det ibland men det tar sig inte alltid.
          Skotten 5 - 10 cm, knoppar ska bort, men inte klippa bladen i toppen.
          Övriga blad ska bort på stjälken, skrapa lite på stjälken, stick i sandblandad jord. Jag har inte haft något över utan dom har fått stå i pallkragen lite skuggigt, det tar ca 4 - 8 veckor att få rötter.
          Mitt eget problem har varit att det är svårt vattna lagom, fuktigt men det kan mögla.

Här finns andra proffs på detta än vad jag är, men lycka till.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Kajsa
          Inlägg 26-06-2012, 19:46
          Länk hit: #6

Medlem

Om du vill ha en massa tips om ros förökning, titta på Allt om Trädgårds hemsida, titta i vänsterspalten under " sådd och förökning " och leta på R " Rosor "
          Där har en massa duktiga skrivit om sina erfarenheter.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sne4
          Inlägg 26-06-2012, 21:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Kajsa @ 26-06-2012, 20:46) *
          Om du vill ha en massa tips om ros förökning, titta på Allt om Trädgårds hemsida, titta i vänsterspalten under " sådd och förökning " och leta på R " Rosor "
          Där har en massa duktiga skrivit om sina erfarenheter.

Tackar, där stod en del kul. Jag har ett par små akvarium som jag inte hade tänkt sätta igång på, nu blev jag sugen på att konvertera ett till sticklingsinkubator.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 09:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon