CITAT (RibesRubusVitis @ 10-07-2012, 23:59)

Utan att vara expert har jag läst de tyska diskussionerna om ”Minimalschnitt” eller ”Nichtschnitt” (zero pruning), som har sina förespråkare. (
http://www.winzerpraxis.de/artikel.dll?MID=67516 )
Och vingurun Richard Smart (författare till ”Sunlight into Wine”) rekommenderar så lite beskärning som möjligt. Detta gäller alltså under sommaren, då alla blad är solfångare och bidrar till fotosyntesen och ”sockerfabriken” i vinstocken.
Försök att skilja detta från vinterbeskärning som syftar till en stark stam- och grenstruktur som förmår bära upp druvklasarna. Det blir också poänglöst med en så tät vinbuske att bladen skuggar sig själva. (Därav alla fiffiga spaljékonstruktioner som maximerar solpanelerna.)
Det du nog egentligen efterfrågar är gallring bland klasarna, och ibland inom klasarna. Det är helt riktigt att resterande druvor blir sötare, och mer lämpade för vinjäsning, om några tas bort. Samma solenergi koncentreras ju då till färre druvor. Men många forumister, särskilt de som bara odlar druvor för att äta, gallrar aldrig och gillar ändå smaken på sina druvor. Det gäller förresten oftast just labruscadruvor, som inte precis ger höjdarviner om man försöker jäsa dem.
Jag har läst lite under de länkarna som du visade.
Som jag förstår det hänvisar Nichtschnitt/Minimalschnitt inte bara till sommarbeskärning och ställs i motsats till spaljering. Fokus ligger på att minska arbetsinsatsen och druvorna skördas till vin. Druvorna sägs minska i storlek, vilket ju inte är en nackdel till vinframställning, och mognaden försenas, vilket i sin tur kanske inte är så bra i våra bredgrader.
Växtsättet skiljer sig ju ockkså om det är en labruskadruva eller vitis vinifera.
Jag har en vitis vinifera (Himrod) som jag spaljerat på en pergola. Jag sommarbeskär då det inte är någon större arbetsinsats med bara en vinstock, samt att jag har druvorna som bordsdruvor. Jag vill ha så stora druvor som möjligt samt inte försena mognaden (mina Himrod mognar i oktober och jag gillar när de blir riktigt söta).