Hej
Jag har just idag beskurit en buske som var riktigt stor & vildvuxen. Säkert tagit bort 2-3 meter.
Den skymde även busken bakom från ljus, nu är båda beskurna 2-3 meter.
Jag väntade tills idag då den blommat otroligt fint, massvis av vita blommor i 2v.
Jag funderar dels på vad sorten heter (1.) men också hur jag ska göra nu. Jag funderar om jag ska klippa mer? (2.)
Vill ha den i storleken den är nu men många av grenarna är förgrenade väldigt långt upp & bara långa stänger där nedan. Antagligen för de tidigare ägarna inte beskar den i tid antar jag.
Tror ni det bästa är att imorn fortsätta ta ngn meter ytterligare till ca 2-3 nodder upp från backen?
Jag gjorde så idag med de rotskott som kommit men inte med övriga busken.
Rotskotten, bör de vara kvar? (3.)
Sista bilden ser ni en likadan buske på annan del av tomten som ff har några blommor kvar & som ska klippas imorn den med.
På bilden ser ni den. Det är den med lite blad & ngn blomma kvar. Den var alltså helt tät tidigare med löv & blad men jag har kapat ner & in så nu ser den inte så rolig ut, men var tvungen, den var nästan lika hög som huset.
Den andra busken undrar jag vad det är för sort? (4.)
Även den tog jag in några meter. Har växt bakom så sträckt sig efter ljus & var bara blad & blo högst upp.
Tyckte den vart mkt finare som den blev nu utan blad & blom. Kan man alltid se till att ha den såhär utan att den dör tror ni? (5.)