Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Identifieringshjälp
          BigDaddy
          Inlägg 11-07-2012, 21:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag har några växter jag önskar få hjälp att få namnet på.
          Dessutom har jag en bild på en ros som planterades förra veckan & som rådjuren åt upp det mesta av direkt efter ngn natt. De åt upp nästan allt ned till marken men en ranka sparades. Nu har jag hägnat in den lite.
          Tror ni den klarar sig? (1.)

Här kommer de växter jag behöver hjälp med att identifiera alt. frågor kring:

1. Rosen - Klarar den sig?

2. Vilken sort? Blommar tidigt på våren med mkt gula blommor.

3. Vilken sort? Tror det är slånbär men den får aldrig några blommor. Har sett flera mkt mindre träd/buskar med mkt blommor. Den står under en björk & har fram tills i fjol stått inne i en häck. Står dock fritt nu.

4. Tog ner denna gran. Funderar på att ha ngn klematis klättrande på den. Tror ni det blir fint?
          Den lever dock ff & pepprar ut skott hela tiden. Kan ju bli galet om det ska fortsätta så om jag ska plantera ngt som växer på den.

5. Klematis till höger med lila blommor. Vad heter den sorten? Får inga blommor i år som det ser ut, hade massvis i fjol. Vad kan det bero på? Klipper ned den varje vinter. Kan jag ta skott nu på den? Ska de isf bevaras inomhus under vintern?

Till vänster kaprifol. Den klipper jag inte ner men borde jag det på vintern?
          Är väldigt stor nu. Funderar på att ta bort den el flytta. Tycker inte den är så rolig. Blommar inte sådär jätteroligt tycker jag som klematisen normalt gör som står intill.

6. Sista bilden är på ett par av mina syrener i häcken jag satte förra året. De flesta får skott underifrån & rotskott men inte alla. Hur ska jag göra där? Har ingen jättebrådska men vore dumt att inte göra ngt nu om det är så att man ska det?
          Jag har möjlighet att gräva & flytta fler men vore enklast om det gick att trigga fram det på alla.

En ytterligare fråga på syrénhäcken - Jag har lila blommor nu men kan blanda in vita med. Blir det finare el tycker ni det är finare att hålla det enhetligt?
          Jag har funderat hela säsongen men inte vågat sätta in vita än.

Bilderna slogs om lite i ordningen såg jag men ni listar nog ut det. Tror de två sista blev omvänd ordning på.
          Om ngn undrar varför det står 'tack' på en sten vit rosen är det för sambons lillasyster begravde sin kanin där under & hade med sig rosen & stenen.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_1069.JPG ( 158.31k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  IMG_1055.JPG ( 152.67k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  IMG_1060.JPG ( 157k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  IMG_1068.JPG ( 157.34k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  IMG_1071.JPG ( 88.27k ) Antal nedladdningar: 5
          Bifogad fil  IMG_1073.JPG ( 237.1k ) Antal nedladdningar: 28

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon