Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gingko - var trivs den bäst?
          KRT
          Inlägg 12-07-2012, 09:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har en Gingko som nu börjar växa ur sin kruka. Fick den i inflyttningspresent för tre år sedan och eftersom den bara var någon decimeter hög när jag fick den, har den hittills fått stå i kruka, och övervintrats svalt men frostfritt. De två första åren växte den knappt något, men år har tillväxten verkligen tagit fart och den är nu ca 75 cm hög och ser verkligen ut som att det kan bli ett träd av den smile.gif.
          Så jag tänkte plantera ut den på friland nu i sommar. Eftersom det inte är speciellt torrt väder (och skulle det bli det vattnar vi så klart), tänkte jag göra det så snart som möjligt så den hinner börja etablera sig inför vintern. Är det en vettig tanke, eller borde jag låta den stå i kruka ett år till och plantera ut tidigt nästa vår?

Och var trivs en Gingko bäst? Hur tåler den vind och torka? Vill den stå lite fuktigare eller trivs den i torka?
          Jag vill så klart att den ska växa så fort som möjligt och bli ett träd, så jag är ute efter ett läge där den trivs och inte bara "överlever".

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon