Hejsan!
Mitt första inlägg här.
Jag är en nybörjare i trädgården men har fått ett brinnande intresse sedan jag började hyra min systers hus på Öland med en stor men oordnad trädgård.
Jag har valt att ta mig an framsidan först som är ganska liten och omringad av uthus och en hög syrenhäck.
Det finns ett antal rabatter där jag hittat några växter som jag inte har lyckats identifiera och hoppas kunna få några bra upplysningar här.
Mörklila blommaDenna är väldigt djupt lila med ganska luddiga blad och stam. En kompis trodde att det är en nejlika (dianthus) av något slag men jag har inte lyckats hitta någon bild som stämmer. ungefär 20-30cm hög och växer i soligt läge fram till 18:00. Den har fem kronblad (eller vad det heter).
Blå buskig blommaTyvärr har jag ingen bild på den utslagen just nu, eftersom de "drar ihop sig" framåt kvällen och sedan slår de ut igen på morgonen. Jag kan ta ett nytt imorgon. De växer i samma rabatt som den mörklila blomman, men har skydd från söder av någon sorts vildrosbuske som vägrar blomma. De växer i en klunga med många långa och smala blad som liksom blommorna reser sig upp från mitten och faller sedan utåt. Deras höjd ungefär 40-50cm.
Det första som jag tänkte att det kunde vara är Morning Glory, men som jag förstår det tappar de blommorna varje dag och nya kommer upp på morgonen. Denna verkar inte tappa några blommor utan samma blommor har blommat nu i minst tre veckor.
Gul blommaDenna blomman reser sig med en ensam stam ungefär 40cm i samma läge som de andra (växer lite utspritt över samma rabatt). De har blommat i ungefär 2 veckor, men nu verkar de komma in i sin bästa period. Jag har inga idéer här så är glad för alla tips.
Främsta anledningen till att jag vill veta vilka dessa är (det finns många växter jag inte har koll på) beror på att jag verkligen gillar dessa och vill ta fröer/dela/ta sticklingar från dem så att jag kan breda ut dem lite mer. Så om någon vet när och vilket sätt som är bäst för att föröka dem på så skulle detta hjälpa enormt.

Tack på förhand!
Martin