Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 952
Hej! När man föryngrar ett "vildvuxet" äppelträd uppstår ju ofta ganska stora snittytor (10-15 cm i diameter). Hur kan man förhindra att trädet börjar "luckras upp" (ruttna) via snittytan? Har försökt jämna till snittytorna och ge dem rejäl lutning för att vatten lätt ska rinna av, har hört tips om att ha något slags vax på, eller paraffin. Har också sett exempel på målade snittytor. Vad är bra, vad är dåligt och varför? Tacksam för synpunkter.
Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 952
Hej Hannele! Trädet har inte beskurits på säkert 20-30 år, det var på min mormors tid! Men nu fick jag i uppdrag (efter att ha gått en kurs) att göra något åt det. Jag vet att man ska ta det långsamt och låta det löpa över flera år, men nuvarande ägare ville ha det gjort ordentligt med en gång. Om trädet lever i fem år till är jag väldigt nöjd... Jag var ganska obarmhärtig!
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Hej Lottie!
Om stora snitt sköljs av regnvatten eller ej har ingen betydelse för trädens försvarssystem. Att skära utanför grenkrage, eller lämna tapp första året/åren för att se var grenkragen exakt ligger när den bullar ut, och sedan beskära strax utan för den, är däremot viktigt.
Påstrykningar av vax, lacbalsam eller kopparlock od på snittytor har negativ effekt. Tyska grundliga undersökningar (några finns presenterade i Klaus Vollbrechts Trädens biologi och vård) visar entydiga resultat: Alla påstrukna/lockförsedda snittytor gav större partier missfärgad ved, snabbare rötinträngning, och störningar i barriärzonen (det starkaste försvaret trädet har).
Det händer att jag får samma förfrågan som du - att reducera ett träd som inte beskurits på många år. Jag tackar alltid nej om inte ägarna är intresserad av beskärning som syftar till lång överlevnad och att beskära planmässigt över flera år. Många tror att man på några timmar kan reducera det som trädet byggt upp på 30 år utan att det får negativa konsekvenser, och det krävs att man förklarar vad nödskottsdominans och stora snitt innebär för att ägarna ska kunna ta ställning på bättre grunder. Om inte annat brukar jag säga att vattenskottsbildning är beskärarens största inkomstkälla. Att gallra ur ett träd med vattenskott tar bra mycket längre tid än att beskära så att vattenskott inte bildas alls.
Uttrycket att "föryngringsbeskära" ett träd är något som många trädvårdare går ifrån. Det leder ofta till tanken att man med ett träd får bättre tillväxt om man stympar än om man gallrar i det trädet redan givit. I praktiken brukar "föryngringsbeskärningar" leda till vattenskottsbildning. Yngre ved från gamla, ruttna snittsår visserligen - men knappast en föryngring av trädet som helhet.