| |
|
  |
Kronans värde. |
|
|
|
|
31-07-2012, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 16:52)  Visst har Europa o Sverige hög utbildning o kunskapsnivå. Men det har idag även många andra länder borta, i främst, Asien. Europas länder har fått konkurrens så det stänker om det. Så vad skall vi satsa på för att säkra vår nuvarande och vår framtida välfärd? Skall vi bygga välfärden på råvaruexport? Ja inte vet jag. Men förändringens vindar kommer nog att blåsa över vår kontinent, om vi inte skall bli överkörda av starka ekonomier på frammarsch i Asien. Nu spekulerar jag bara. Jo så är det nog, för peningpåsen i världen är ju i stortsätt lika stor, det handlar om fördelning av pengarna. OECD:s välfärdsliga låg vi i toppen på 70-80talet, till att ligga i mitten av västvärldens länder, det säjer väl en del om att våran krona har blivit svagare och då handlar det inte bara om inflation,för övriga västländer har ju åxå haft likvärdiga inflation tror jag.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 16:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 16:52)  Visst har Europa o Sverige hög utbildning o kunskapsnivå. Men det har idag även många andra länder borta, i främst, Asien. Europas länder har fått konkurrens så det stänker om det. Så vad skall vi satsa på för att säkra vår nuvarande och vår framtida välfärd? Skall vi bygga välfärden på råvaruexport? Ja inte vet jag. Men förändringens vindar kommer nog att blåsa över vår kontinent, om vi inte skall bli överkörda av starka ekonomier på frammarsch i Asien. Nu spekulerar jag bara. att bygga välfärd på råvaruexport? har vi så mycket att sälja? järnmalm går ju åt som smör i solen just nu men det kommer att vända när framförallt kina drar ner på takten,indikationer på det har kommit.att råvaruexport skulle kunna försörja sverige tror jag inte på då all erfarenhet visar att det endast är när man själv förädlar råvaran som det genererar pengar. jämför med de länder i världen som endast säljer råvaror t.ex afrika där kineserna just nu köper upp gruvor,oljefält,skogar m.m för att frakta hem allt till kina.när råvarorna är slut finns inget att falla tillbaks på. för svensk del kommer varken skog eller malm att räcka i evighet,skogen går dessutom ett ovisst öde tillmötes då de pågående miljöförändringarna troligen kommer att slå hårt mot just skogen.de träd som planteras idag är ju inte avpassade för ett framtida varmare blötare klimat. nej,det som måste ske är att det kommer nya uppfinningar som går att tillverka i sverige.till detta krävs mer forskare,ingenjörer och högutbildade. det är just det som många länder i de nya ekonomierna satsat på,t.ex indien som just nu leder datautvecklingen och exporterar kunskap till andra länder,även sverige har numera många indiska dataexperter. frågan är om inte många svenskar med högre utbildningar kommer att bli tvungna att leta sig utomlands för att få kvalificerade jobb. hela västvärlden har i stort stannat upp,asien och sydamerika med brasilien i spetsen kommer i full fart,frågan är stannar de också upp när de kommit ifatt eller går de om? är europa på väg att bli andraklassländer? ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Nej malarmaster. Att vara beroende av enbart råvaror där priserna kan åka upp o ner, är nog riskabelt. Ädelmetaller o olja kanske undantaget. Många företag o industrigrenar som byggde upp vårt välstånd finns ju inte idag. Nya tekniker o nya innovativa småföretag är kanske framtiden.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 19:19
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 31-07-2012, 08:06)  Om vi tar bostadskostnader så har det blivit åt andra hållet, när jag flyttade hemmifrån på slutet av 70talet, så pratade man om att hyran skulle vara en fjärde del av inkomsten, idag är den mycket högre. Det beror kanske på var i landet man bor, men här kostar en vanlig etta på omkring 40kvm ca. 3000kr. Lönen efter skatt för en hantverkare är omkring 20.000kr, så det är nästan en sjundedel. Jag bodde i flera år i en billig etta som kostade runt en tjugondel av lönen jag hade då.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 20:17
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Inte bara var i landet man bor, Huggis. Ditt exempel är definitivt inget medelvärde på hyressättningen. De flesta betalar ca 5-8000 i hyra, d.v.s 1/4 av lönen. Så har det varit länge, och kommer nog att förbli så. Det ser hyresvärdarna till... Att kronans värde har minskat jämfört med sig själv har överhuvudtaget inget intresse. Valuta som sådan jämförs bara med andra valutor, för att få en mätenehet. Om din fråga hade gällt idrott, andersen, så hade man kunnat fråga sig om Jesse Owens verkligen var så dålig, som den tid han sprang på, jämfört med Usain Bolt? Det är enligt mig en lika dålig jämförelse...
För att sedan svara Mäster, och hans skatteprat. ALLA kostnader är inflationsdrivande: löner, transport, skatter, tullar, produktion m.m. Varför drar du fram skatter som ett specifikt mål? Alla länder har skatter av olika dignitet, men alla välfärdsstater med ungefär lika social status har insett, att skatter skall betalas för att samhället skall gå runt...Utom USA, men dom är ju ute och snedseglar vad det än gäller att ställa upp för varandra. Dom är mästare på "individuell frihet". Vill du att det skall vara så också här?
Jag röstar för att vi alla skall ha gratis målare!!
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Men visst räcker slantarna till mycket mer än vad dom gjorde förr. ökad köpkraft är väl ett tecken på att vi fått det allt bättre genom åren. Löneökningar högre än inflationen betyder ju bättre levnadsstandard. Att priset på många konsumtionsvaror sjunkit påverkar ju positivt också.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 20:43
|
Medlem

|
Ja, slantarna räcker till mer idag, tack vare att konsumtionen ökat, d.v.s. vi har fått mer pengar att handla för, än vad det kostar att producera. Så måste jag, om än motvilligt ge Mäster rätt i ett litet spörgsmål...I början av 1900-talet kostade 1 liter brännvin 3,75. När det infördes skatt så steg priset till 7,75. Vad är literpriset idag, och hur stor del är produktionskostnad?
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 21:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.
Det som behövs är väl lite fler industrier med lågavlönade jobb som kan konkurera med andra låglöneländer i europa eftersom det finns så många med låg utbildning som inte kan få jobb idag. Med fler låglönejobb kommer automatiskt arbeten för tjänstemän/kvinnor som sköter det administrativa. Dessvärre är det nog en och annan som då gärna väljer att stämpla eller försörja sig på annat vis.
Till att börja med tycker nog jag att vi ska bli självförsörjande på livsmedel... idag importerar vi väl 50% av våra spannmålsprodukter... idioti med tanke på vilka fina jordbruksmarker vi har här.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 21:34
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 21:30)  Men visst räcker slantarna till mycket mer än vad dom gjorde förr. ökad köpkraft är väl ett tecken på att vi fått det allt bättre genom åren. Löneökningar högre än inflationen betyder ju bättre levnadsstandard. Att priset på många konsumtionsvaror sjunkit påverkar ju positivt också. köpkraften har ökat under hela efterkrigstiden med vissa toppar,(sextiotalet var ett bra decennium t.ex)bara under 2000-2008 har den ökat med 15% (siffror från LO),nyare siffror har jag inte hittat men här skall också räknas till jobbskatteavdraget. dock ligger sverige inte högst i ligan,norge toppar tätt följda av schweitz o danmark,sedan kommer västra tyskland,frankrike och norra italien,sverige hamnar i samma liga som östra tyskland och norra frankrike . icke heller lönemässigt ligger sverige i topp,snittlönen för en industriarbetare -08 var 169:-. att jämföra med norge 267,danmark 263 finland 192tyskland 184.för jämförelse usa 130,sydkorea 77 polen 44. lägger vi på totala lönekostnaden kostade en arbetare i sverige-08 253:- timmen,vi distanseras av norge 327 och danmark 300. lägre kostnad har finland 246 och tyskland 235,jämförelse usa 169 ,korea 93 o polen 52( Källa LO.)nu går det inte att jämföra den totala kostnaden rakt av då det förekommer skillnader i socialsystemen.dock är de relativt lika i norden och då ligger sverige inte så bra till. snittet för europa ligger på 183:- ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 21:52
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12)  Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.
Det som behövs är väl lite fler industrier med lågavlönade jobb som kan konkurera med andra låglöneländer i europa eftersom det finns så många med låg utbildning som inte kan få jobb idag. Med fler låglönejobb kommer automatiskt arbeten för tjänstemän/kvinnor som sköter det administrativa. Dessvärre är det nog en och annan som då gärna väljer att stämpla eller försörja sig på annat vis.
Till att börja med tycker nog jag att vi ska bli självförsörjande på livsmedel... idag importerar vi väl 50% av våra spannmålsprodukter... idioti med tanke på vilka fina jordbruksmarker vi har här. problemet är att det är svårt att leva på ett låglönejobb och som du själv skriver är det mer lönsamt att leva en period med a-kassa är det en dålig motivator att söka jobb. låglönejobb med okvalificerad arbetskraft har ju försvunnit inte bara i sverige utan hela eu.de återfinns i kina,indien,thailand m.fl lågprisländer.de har dessutom fördelen med att sakna miljöregler och arbetarskydd(sett ur producentens synvinkel)att de jobben återkommer tror jag inte på. att jordbruket har svårt att hävda sig gentemot import är ju ett gammalt problem som accelererat de sista 10 åren,nu är snart även mjölkgårdarna borta.mer stödpengar är ju enl. min mening en tolig ide,bättre då att begränsa importen till hela eu och låta bönder inom eu konkurrera på lika villkor.samma problem har ju hela eu med nerlagda/olönsamma lantbruk.visst går det att stötta sektorn men till ett högt pris,se norge som skyddar sitt med höga matpriser som följd men smågårdarna kan leva vidare med en levande landsbygd. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2012, 22:35
|
Medlem

|
Och vad är din lösning, Mäster? Sänkta skatter?
Jag röstar för fria målningsarbeten!!! Ingen lön till målare!!! Varför skall dom ha pension??
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 05:38
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 31-07-2012, 23:35)  Och vad är din lösning, Mäster? Sänkta skatter?
Jag röstar för fria målningsarbeten!!! Ingen lön till målare!!! Varför skall dom ha pension?? att sverige kommer att tvingas anpassa sig till eu nivåer kostnadsmässigt är ju redan på gång,både inkomstskatter och bolagsskatter kommer att sänkas.alternativet är att arbetslösheten permanentas på en hög nivå,dvs stora grupper kommer aldrig in på arbetsmarknaden. dock tror jag inte låglönejobb med okvalificerad arbetskraft kommer tillbaks,här gäller det att satsa på dessa grupper utbildningsmässigt.dock kommer det att finnas en grupp som inte klarar skolgång av olika orsaker.vad göra med dem?det är en svårknäckt nöt. att sverige behöver ett nyföretagande och inflyttning av företag för att klara sysselsättningen står ju klart för de flesta politiska partier,t.o.m moderaterna har ju insett att företagarna inte är ett särintresse utan nyckeln för framtida jobbtillväxt. givetvis spelar skatter en stor roll i en företagsetablering,nu kan du ju välja vilket land du skall registrera ditt företag i,samt ändå bedriva verksamhet i sverige,helt enligt eu-regler.företagen väljer ju då de länder som gynnar företaget skattemässigt. den debatten är ju högaktuell när de flesta företagsbildningar idag placerar sina bolag i lågskatteländer. vinst för de länderna.förlust för svenska statskassan. är det målare du ogillar,bengalow eller företagare? om målare var vänlig motivera.det är en stor yrkeskår. sverige skulle se konstigt ut om underhåll av byggnader skulle upphöra. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 14:03
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
CITAT (kerstinbern @ 30-07-2012, 20:01)  Norge? Det är ju till Danmark man skall åka. En skvalpvaluta och kollapsad bomarknad, nu skall man investera i danska fastigheter till reapris http://www.dn.se/ekonomi/stark-krona-ger-fyndlage-i-danmarkEtt par hektar mark på Bornholm på ett högt läge med havsutsikt där man ser både solens upp och nergång (om det finns nåt sånt ställe?) kombinerat med ett fett bankkonto som sköter sig själv har länge varit min dröm  Tyvärr håller inte Svenska Spel med
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 14:42
|
Medlem

|
CITAT (Rosrup @ 01-08-2012, 15:03)  Ett par hektar mark på Bornholm på ett högt läge med havsutsikt där man ser både solens upp och nergång (om det finns nåt sånt ställe?) kombinerat med ett fett bankkonto som sköter sig själv har länge varit min dröm  Tyvärr håller inte Svenska Spel med  samma här,skulle gärna pensionera mig på bornholm. men man måste väl vara dansk medborgare för att köpa fast egendom? ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
När man läser hur olika vi ser på kronans värde, några skriver om värdet mot danska kronan och tycker att den svenska är stark, trots att den danska kronan är mera värd och att lönerna i danmark är högre än i sverige! andra skriver att vi har fått det så mycket bättre tackvare ökad köpkraft.
Trots att det går att läsa om hur svårt det är för många att åka bort under semestern, det går att läsa dagligen i tidningar, och i vintras så kunde man läsa om barnfattigdom som det åxå fanns en lång tråd om här på forumet.
Sjuksystrarnas kamp om 24 tusen i månaden eller hotell- och restaurangfackets dåliga avtal, då finns det inga pengar att tillgå, nej kronans värde har blivit mycket sämre,och pratet om ökad köpkraft har jag svårt att förstå, tror att det handlar många gånger om att ta nya lån.
Fast om man skall släppa in politik i den här tråden så visst har klyftorna ökat, och dom som hadde det bra ekonomiskt har fått det ännu bättre under den här regeringen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
CITAT (malarmaster @ 01-08-2012, 15:42)  samma här,skulle gärna pensionera mig på bornholm. men man måste väl vara dansk medborgare för att köpa fast egendom? ulf Inte alls säker men tror detta är ändrat? Annars kan man väl bli lite reservdansk
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 16:17
|
Medlem

|
jo,andersen,vi har fått ökad köpkraft generellt men vissa grupper har fått det sämre,arbetslösa,långtidssjuka,förtidspensionärer samt fattigpensionärer. men de som har jobb har fått det bättre,det visar många undersökningar. sedan är det så att många trots fast jobb o vettig inkomst ändå lever på gränsen men det beror oftast på skuldsättning eller oordnad ekonomi. lönebildning inom offentlig sektor där du tar upp sjuksköterskor som ex. är det ju så att det är skattepengar som finansierar detta,även lärarna kräver rejäla lönelyft. för att tillgodose dessa grupper krävs antingen skattehöjningar eller nedskärningar/försämringar inom vissa sektorer. skattehöjningar,även små leder till minskad köpkraft för de flesta vilket leder till minskad efterfrågan vilket oftast leder till friställningar inom t.ex handel,det blir en nedåtgående spiral. den offentliga sektorn kostar redan en stor del av BNP,kostnaderna kommer dessutom att öka i framtiden vartefter befolkningen blir äldre.recept på detta? mer folk i arbete som betalar skatt samt ev. högre pensionsålder. jobben är problemet,lös den knuten så blir det lättare med resten. just skattesänkningar typ jobbskatteavdraget har ju gett en skjuts åt framförallt handels och tjänstesektorn som växt,det är dessutom den enda sektorn som växt då både offentlig och industri krympt. som sagt,lös jobbfrågan så får kommun,landsting o stat in mer skatt utan höjningar och det blir betydligt lättare för alla. Ulf CITAT (Rosrup @ 01-08-2012, 16:14)  Inte alls säker men tror detta är ändrat? Annars kan man väl bli lite reservdansk  är jag redan,född skåning med danska anor. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12)  Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då. Det är lågt  Var hittar man lägenheter i den storleken med så låg hyra eller tillkommer en massa kostnader utöver själva hyran? Här i södra roslagen betalar mina vänner som bor i lägenheter minst 7000 kr för små treor....dessutom pendlar de flesta till stockholm under veckorna och det kostar skjortan
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 18:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12)  Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då. Att hitta en så billig lägenhet vore en dröm. Jag körde också minst lika långt, några år t.o.m. längre än 2,5 mil men ändå hade jag aödrig en så billig lägenhet.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2012, 18:51
|
Medlem

|
visst går det att hitta billigt boende på "vischan",min mor har en hyresfastighet där hyrorna för en trea ligger på 3000 inkl.allt.problemet är att den lilla ort där fastigheten ligger erbjuder inga jobb eller ens affär.närmsta affär ligger 1,5 mil bort.arbetstillfällena är också få med stor arbetslöshet.var? övre norrland? nej,ronneby kommun i blekinge. att hyra ut här är inte lätt,därav hyran.det finns fyra lägenheter men oftast är en ständigt ledig så nu är huset till salu då det är svårt att få det att rulla runt,det har hänt att mor fått lägga till pengar.priset lär bli lågt. i samma ort finns flera hyres och villor till salu,priserna är låga och det är svårsålt. ulf
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|